Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Qatar Airways behoort met Emirates en Etihad tot de snelst groeiende luchtvaartmaatschappijen uit het Midden-Oosten. In Doha, de hoofdstad van Qatar, is nog niet zo lang geleden een compleet nieuw vliegveld uit de grond gestampt en ik moet zeggen: het is prachtig! Een overstap op deze luchthaven is dan ook helemaal niet erg…
Net als de andere Midden-Oosten-maatschappijen kenmerkt Qatar Airways zich door goedkope tickets in combinatie met net iets meer luxe en comfort, vergeleken bij andere airlines in het algemeen. Een tijdje terug had Qatar een geweldige aanbieding: business class naar Bangkok of Singapore voor ongeveer €760 retour all-in. Alleen, het was wel vanaf Oslo, dus een “positioning flight” was hiervoor nodig. Vanaf Amsterdam had ik hiervoor een los ticket geboekt met SAS Scandinavian Airlines. (Een review van deze vlucht is hier te vinden!)
Deze review gaat over mijn terugreis vanaf Singapore. De vlucht van tussen Singapore en Doha wordt uitgevoerd door een Airbus A350, het nieuwste toesteltype uit de Airbusfamilie. Voor mij was het dan ook de eerste keer dat ik met de A350 vloog.
De vlucht stond gepland met vertrek om 02:00 uur ’s nachts en was keurig op tijd. Ik ben een avondmens, dus vind het dan ook niet erg om midden in de nacht te vertrekken. Vooraf nog even in de DNATA lounge in terminal 3 een hapje en een drankje genomen en zo’n drie kwartier voor vertrek naar de gate om te boarden. Dat verliep gemakkelijk, met een speciale ingang voor business class en Oneworld Elite members.
Bij de ingang werd ik hartelijk ontvangen door de stewardess die me naar mijn stoel begeleidde. De cabine zag er prachtig uit, en met de blauwe sfeerverlichting leek het bijna of je een club binnenliep!
De 36 stoelen in de business class staan opgesteld in “herring bone”, met één stoel bij het raam en twee stoelen in het middengedeelte. Ik zat op deze vlucht op stoel 3A. Op een van de panelen stond al een toilettasje klaar van Giorgio Armani, met afhankelijk of je man of vrouw bent o.a. een geurtje en een flesje lotion.
De business class zat voor zover ik kon zien, helemaal vol en al snel kwam de stewardess, die Aysia heette, langs om te vragen wat ik wilde drinken als ‘pre-departure’ drink. Alcohol mocht in Singapore volgens helaas niet geschonken worden op de grond, dus ik ging voor een sapje. Maar ze verzekerde me dat ze weer langs zou komen met champagne zodra we vertrokken waren!
In de business class waren maar liefst zes stewardessen werkzaam om iedereen te bedienen, dus aan persoonlijke aandacht ontbrak het niet!
Een paar minuten voor schema verlieten we de gate en taxiede het vliegtuig naar de startbaan. De safety demonstration video werd getoond en ik moet zeggen: dit is echt de beste en grappigste die ik ooit gezien heb! Qatar Airways is hoofdsponsor van FC Barcelona en de voetballers en staf werken hieraan mee. De hele veiligheidsinstructie speelt zich af in het voetbalstadion!
https://www.youtube.com/watch?v=WS2CQQfQzEM
Zodra we in de lucht waren, kwam Aysia alweer langs om alsnog een glas champagne te brengen met warme nootjes. Ook deelde ze de menukaart uit en kwam ze een pyjama brengen, omdat het een nachtvlucht was.
Qatar Airways biedt Wi-Fi aan op de meeste vluchten en toen ik even verbinding maakte om te zien wat de tarieven waren, werd ik positief verrast dat de airline 15 minuten gratis Wi-Fi aanbiedt! Dat is leuk! Misschien een bewuste strategie om dit niet vooraf kenbaar te maken? De verbinding was prima!
(NB: Op mijn vervolgvlucht in de Dreamliner werd geen gratis internet aangeboden, dus mogelijk is dit alleen een feature op de A350!)
De menukaart bij Qatar Airways is à la carte, dat wil zeggen: je kunt alles wat op de menukaart staat bestellen op welk moment je dat ook wilt en in wat voor volgorde je ook maar wilt. Aangezien het al na tweeën ’s nachts was, had ik niet meer de behoefte om een maaltijd te gebruiken, maar een kopje soep lustte ik nog wel.
Na de soep koos ik voor een kaasplankje met een glas rode wijn! Om me heen waren de meeste mensen al direct gaan slapen, maar ik dacht: ik neem het er nog even van!
Tot slot sloot ik af met een ijs dessert. Dat smaakt natuurlijk nog lekkerder met een glaasje port! Na al dit lekkers was het toch echt tijd om nog even een paar uurtjes te slapen.
De stoel is comfortabel en kan via de knopjes op bedieningspaneel handig ingesteld worden. De tafel is uitschuifbaar en nog een keer open te klappen, waardoor het een groot oppervlak is. Maar ook aan de zijkant is ruimschoots plek om zaken neer te leggen, hetzij een glas drinken, een laptop of een boek. Ook is nog een redelijk groot opbergvak voor de armleuning aan de ene kant. Onder de andere armleuning is ook een ruimte aanwezig: daar zit een flesje water in en de hoofdtelefoon.
Het Inflight Entertainment System is modern en uitgebreid. De afstandsbediening is ook voorzien van een touch-screen waarop info te lezen is. Het werkt nog net niet zo lekker als een tablet, en ik zie dan ook niet zo 1-2-3 de meerwaarde hiervan in.
Vanwege de nachtvlucht heb ik maar weinig gebruik van het entertainment system gemaakt. Wel is het altijd leuk om de routemap op het scherm te halen. Tot mijn verbazing stond op het scherm met tijdzones standaard de hele reis Antwerpen en Aberdeen out-of-all-places als enige steden in Europa genoemd. Tja, je zou zeggen: hoe komen ze hier nu bij?!
Een uurtje voor de landing in Doha vond ik het tijd voor een klein ontbijtje. Ook dit is weer à la carte, dus je kunt zelf precies bepalen wat je wilt hebben. Ik ging voor een fruit plate en een bakje yoghurt met muesli. En dan merk je weer dat het kwaliteit is: het waren niet zomaar een paar stukjes fruit op een bordje gekwakt, maar gewoon precies goed qua smaak, rijpheid, geen pitjes e.d.: heerlijk!
De aankomst in Doha liep gesmeerd. Het vliegtuig parkeerde buiten het luchthavengebouw en we werden per bus naar de terminal gebracht. Een aparte bus voor business class passagiers bracht ons direct naar de transfer zone.
Security was wel heel erg licht! De medewerker vroeg me waar ik vandaan kwam. Singapore klonk goed en ik moest mijn handbagage weliswaar door de scanner halen, maar laptop en vloeistoffen hoefden er niet uit. Ook riem hoefde niet af. Letterlijk zat er niet meer dan 10 minuten tussen dat ik het vliegtuig verliet en in de Qatar Aiways Al Mourjan Business Lounge zat!
Tijd voor een verfrissende douche en daarna nog voldoende tijd om nog even te relaxen met een hapje en een drankje. Er zijn niet heel veel douches in de o zo grote lounge, dus dat was gelijk het eerste dat ik ging regelen. Ik moest nog ongeveer 10 minuten wachten en daarna kreeg ik een badkamer toegewezen.
Totdat mijn vlucht naar Oslo zou vertrekken, had ik zo’n drie uur om in de lounge te verblijven. Terugkijkend op de vlucht vanuit Singapore ben er erg tevreden over de kwaliteit van het product en de geboden service. De A350 voelde ook als heel nieuw. In de Boeing 787 (Dreamliner) die ik daarna naar Oslo had met nagenoeg hetzelfde interieur in de business class, voelde de Dreamliner zelfs al een beetje als een wat ouder toestel…
Nadeel is dat je op lange-afstand-vluchten altijd een tussenstop in Doha hebt en de vluchten zijn dan ook net te kort om uitgebreid te kunnen slapen. Maar dat wordt mijns inziens helemaal goedgemaakt door het niveau van comfort en service!
Sander zegt
Mooie review en geen geld natuurlijk! Bij Qatar is de 15 minuten gratis internet voor je gehele reis. Dit is overigens ook zo als je internet aanschaft: het niet benutte deel op je eerste segment kun je op het volgende segment gewoon weer gebruiken. Zal waarschijnlijk wel aan max. aantal uren gebonden zijn. Had afgelopen zaterdag een gratis WiFi voucher gekregen en deze was gisteren (zondag) op mijn volgende vlucht nog gewoon actief! Wel netjes!
Theo Sikking zegt
Hoi Sander,
Bedankt voor je aanvulling wat betreft gratis Wi-Fi! Inderdaad mooi dat het voor de gehele reis geldt. Ik had tijdens mijn eerste segment al mijn minuten al opgebruikt… 😉
Musliston zegt
Mooie review! Als je goed kijkt, zie je dat ook de andere plaatsen op de wereldkaart wat minder voor de hand liggen 😉
Theo Sikking zegt
Dank je, Musliston! Inderdaad, op Doha na zijn het allemaal redelijk merkwaardige plaatsen op de kaart! 🙂