Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Aanstaande maandag en woensdag gaan de piloten van Brussels Airlines staken. Overleg met de directie gisteren heeft niet voldoende opgeleverd. Een staking bij Brussels Airlines is overigens hoogst uitzonderlijk. De afgelopen 16 jaar is er bij de luchtvaartmaatschappij nog maar twee keer gestaakt.
Volgens de luchtvaartmaatschappij zal de staking “een heel grote impact hebben”. Voor maandag stonden bijna 300 vluchten gepland, goed voor 34.000 passagiers. Heel wat van die vluchten worden geschrapt. De staking zal dus een een heel grote impact hebben. Er zullen heel wat vluchten geannuleerd worden. Zo veel mogelijk, om chaos op de luchthaven te vermijden.
Eerder was er opgeroepen om te gaan staken op vrijdag 11 mei, maar vanwege de drukte rond hemelvaart is besloten om vanaf maandag te staken.
Loon- en arbeidsvoorwaarden
Directie en vakbonden bij Brussels Airlines onderhandelen al meer dan een jaar over nieuwe loon- en arbeidsvoorwaarden voor de piloten, maar zonder succes. De piloten willen naast een loonsverhoging ook minder zware werkroosters en de erkenning als zwaar beroep, waardoor ze vroeger met pensioen kunnen gaan. Ook een ultieme vergadering met de directie leverde woensdag geen vooruitgang op.
De bonden eisen een loonsverhoging van 25%! Dat is voor de directie onbespreekbaar. Het heeft te maken met het belastingklimaat in België. Piloten betalen gemiddeld 53% inkomstenbelasting, terwijl de collega’s in Duitsland ‘maar’ 42% betalen. Hierdoor houden de piloten in België netto een stuk minder over.
De pensioenleeftijd in België ligt nu vast op 67, maar piloten verliezen hun medische licentie standaard op hun 65e. Piloten konden vroeger op hun 55e met vervroegd pensioen, maar zouden nu dus 12 jaar langer aan de slag moeten blijven, deels aan de grond als ze geen medische licentie meer hebben. En dat zien velen van hen niet zitten.
Geef een reactie