Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Overstappen: de één vindt het een ramp, de ander vindt het deel van de reiservaring. Een korte overstap kan stressvol zijn: ga je je vlucht wel halen, of net niet? Een lange overstap is daarentegen ook niet ideaal: zeker als je geen loungetoegang hebt kan het een flinke domper op je reis zijn. Maar wat als je je overstap nou precies lang genoeg maakt zodat je wat kunt zien van de stad waar je overstapt? Met ‘overstap-sightseeing’ heb je niet alleen iets te doen om de tijd te doden, maar je ziet ook een extra stukje van de wereld (en het ticket is geen cent duurder!).
In deze serie artikelen bespreek ik de beste (en slechtste) luchthavens voor overstap-sightseeing. Luchthavens waar je makkelijk en goedkoop vanaf kunt, om tijdens je overstap wat van de wereld te zien. Per regio/continent bespreek ik een aantal overstapluchthavens waar je wel (of juist niet) extra tijd tussen je vluchten moet inplannen. Voor alle locaties geldt: better safe than sorry – zorg dat je overstap ruim genoeg is om van de luchthaven af te kunnen. Ik houd altijd een absoluut minimum van 6 uur aan, maar vanaf een uur of 8 wordt het allemaal een stuk comfortabeler.
In deze serie:
– Midden-Oosten
– Zuid-Oost Azië (next)
Ik begin met de luchthavens in de regio van het Midden-Oosten, dat door de opkomst van veel goeie airlines (Etihad, Qatar, Emirates) tegenwoordig erg populair is.
Dubai International Airport (DXB) – positief
Met een enorme hoeveelheid voordelige en comfortabele Emirates-vluchten tussen Europa en Azië, het Midden-Oosten of Afrika is de luchthaven van Dubai de afgelopen jaren uitgegroeid tot een van de drukste overstapluchthavens ter wereld. De luchthaven zelf biedt genoeg faciliteiten om jezelf te kunnen vermaken tijdens een overstap, maar er is ook een groot scala aan bezienswaardigheden op relatief korte afstand van de luchthaven te vinden.
Vanaf de luchthaven stap je eenvoudig in de metro die je voor weinig geld (ongeveer 50 eurocent) in een paar minuten naar Deira, het oude centrum van Dubai brengt. In Deira kun je je vergapen aan de goud- en kruidensouq of een boottocht maken over de Dubai Creek. Als je iets langer in de metro blijft zitten, kom je (aan de andere kant van de Creek) in het Dubai dat je waarschijnlijk van televisie kent: een grote, moderne stad met de ene wolkenkrabber nog hoger dan de andere. Er is een flink aantal shoppingmalls waarvan de Dubai Mall en de Mall of the Emirates (bekend van de indoor-skibaan!) de meest bekende zijn. Deze winkelcentra hebben ook allebei hun eigen metrostation (respectievelijk 25 en 40 minuten van het vliegveld) vanwaar je in ongeveer 10 minuten naar het winkelcentrum kunt lopen.
Mocht je liever iets anders dan de oude stad of een winkelcentrum bekijken, dan is een taxi waarschijnlijk je beste optie. Op het vliegveld van Dubai is het eenvoudig om een taxi te krijgen en ze werken allemaal met een metertarief: het is (gelukkig) dus niet nodig om allerlei onderhandeltactieken te gebruiken om een goede prijs naar je bestemming te krijgen. De Jumeirah-moskee, het Burj al Arab hotel (een geweldige locatie om een high tea te hebben, maar reserveer wel van tevoren!), de Dubai Marina en Palm Island zijn bezienswaardigheden waar je binnen ongeveer een half uur tot 40 minuten rijden (buiten de spits) vanaf het vliegveld kunt komen. Een taxi naar deze bestemmingen kost ongeveer 15 tot 20 euro. De terugweg is ietsje goedkoper, omdat je dan geen vliegveldtoeslag in rekening gebracht krijgt.
Een nadeel van Dubai is toch wel de enorme uitgestrektheid van de stad: er is vrijwel niets op loopafstand van elkaar gelegen. Je moet dus ofwel echt een keuze maken voor een bepaalde bezienswaardigheid, ofwel voldoende tijd inplannen om met taxi’s tussen de verschillende bezienswaardigheden te pendelen. Een ander nadeel zijn de vaak lange rijen bij de paspoortcontrole op de luchthaven van Dubai. Die je overigens eenvoudig kunt omzeilen door je een keer (gratis en eenvoudig) bij aankomst te laten registreren voor het E-gate-programma, waarbij je de lange rijen voorbij kunt lopen.
Heb je maar beperkt de tijd? Dan zou ik aanraden naar de Dubai Mall te gaan tijdens je overstap: dit is niet alleen het grootste winkelcentrum ter wereld, ook vind je de hoogste wolkenkrabber ter wereld (Burj Khalifa) bovenop deze mall. Meteen buiten het winkelcentrum bevindt zich de wereldberoemde Dubai Fountain met gedurende de namiddag en avond een spectaculaire fonteinenshow. Met een wandeling rondom deze enorme vijver kun je je vergapen aan de vele wolkenkrabbers en vergeet je helemaal dat je eigenlijk aan het wachten bent op je volgende vlucht.
Abu Dhabi International Airport (AUH) – positief
Een andere luchthaven die de afgelopen jaren flink in opkomst is, is de luchthaven van Abu Dhabi. Met de snelle groei van Etihad gaan er steeds meer vluchten (al dan niet op een codeshare van bijvoorbeeld KLM of AirBerlin) via deze luchthaven naar hun eindbestemming. Als je geen loungetoegang hebt, zou ik persoonlijk deze luchthaven zo snel mogelijk verlaten: de luchthaven is (tot de uitbreiding gereed is) veel te klein voor het grote aantal passagiers. Een beetje tegenstrijdig is het dan ook dat ik persoonlijk nog nooit meer dan 5 minuten in de rij heb hoeven staan bij de paspoortcontrole. Meestal heb ik van de gate tot in een taxi gered binnen 15 minuten – ideaal voor overstapsightseeing! Net als in Dubai, staat er ook in Abu Dhabi een keurige rij metertaxi’s te wachten op aankomende passagiers – dus geen gedoe met prijsonderhandelingen.
De luchthaven van Abu Dhabi heeft helaas geen goede openbaar vervoersmogelijkheden richting het centrum: de stadsbussen zijn erg warm, vol en doen lang over de rit. Een taxi naar het centrum is niet al te duur, wat het gebrek aan OV gelukkig goedmaakt. Abu Dhabi staat bekend om de geweldige Sheikh Zayed-moskee, gelegen op nog geen 20 minuten rijden van de luchthaven. Als je alles wilt bekijken, kun je gemakkelijk een halve dag vullen met puur deze moskee.
Wil je liever naar de stad zelf? Laat je dan door je taxi afzetten bij de Marina Mall (40 minuten rijden, ongeveer 15 euro), vanwaar je een prachtig uitzicht hebt over de skyline van Abu Dhabi. Nadat je rondgekeken hebt in de Marina Mall, kun je over de brug richting het Emirates Palace Hotel lopen, waar je als niet-gast ook gerust een kijkje kunt nemen. Vanaf dit zeer luxueuze hotel kan je vervolgens doorwandelen over de Corniche, de boulevard van Abu Dhabi. Vanaf de Corniche heb je ook een prachtig uitzicht op de vele wolkenkrabbers en de mooie stranden van de stad. Als je genoeg hebt van Abu Dhabi, neem je simpelweg weer een (goedkope) taxi terug naar het vliegveld.
Geen zin om aan sightseeing te gaan doen? Op nog geen 10 minuten rijden van het vliegveld vind je Yas Island, waar je naast een heleboel hotels met mooie zwembaden en stranden ook het Ferrari-pretpark, een golfbaan en een waterpretpark vindt. Ideaal om een paar uurtjes tussen je vlucht te doden! Op mijn afgelopen overstap in Abu Dhabi heb ik ervoor gekozen om een aantal uur in het Crowne Plaza Yas Island te verblijven. Hoe dat is bevallen, lees je hier (klik).
Doha Hamad International Airport (DOH) – neutraal
Steeds meer mensen zweren bij de 5-sterrencarrier Qatar Airways, die vluchten uitvoert via Doha. Gelukkig is het oude, veel te drukke vliegveld van Doha ondertussen vervangen door het gloednieuwe Hamad International Airport, een stukje verder bij het stadscentrum vandaan. Vanaf het vliegveld rijd je (als het verkeer een beetje meezit) in ongeveer 20 minuten in het centrum. Dat kost je ongeveer 10 tot 15 euro. Terug naar het vliegveld kan het nog weleens lastig worden om een taxi te vinden: ik probeer het altijd bij een groot hotel, waar ze vaak zonder problemen een taxi voor je kunnen bestellen. Een taxi van de straat aanhouden is -zeker in de spits- praktisch onmogelijk.
Wat is er vervolgens te doen in Doha? Naar mijn smaak niet zo heel veel. De Souq Waqif is leuk om rond te kijken en daarnaast is er een aantal redelijk interessante musea. Verder moet je het -zoals in veel steden in het Midden-Oosten- toch echt met de grote, moderne winkelcentra doen…
Doha is zelf niet één van mijn favorieten voor overstap-sightseeing. Ik blijf liever in de mooie lounge op het vliegveld dan dat ik een vrij dure taxirit naar het centrum neem, waar vervolgens niet heel veel interessants te doen is – maar dat is natuurlijk een kwestie van smaak!
Riyadh King Khalid International Airport (RUH) – negatief
Ook in opkomst zijn de soms erg goedkope vluchten naar Azië of Afrika via Saudi-Arabië, uitgevoerd door Skyteam-airline Saudia, de staatsmaatschappij van het koninkrijk in het Midden-Oosten. Vaak hebben de verbindingen van Europa richting Azië krankzinnig lange overstaptijden in Saudi-Arabië. De eerste keer dat ik met Saudia vloog, had ik op de heenweg 17 uur overstaptijd en op de terugweg 10 uur overstaptijd. Ik had het ticket geboekt met de intentie om een overstapvisum aan te vragen voor Saudi-Arabië – een verzoek dat zonder pardon geweigerd werd. Dit koninkrijk in het Midden-Oosten geeft namelijk totaal geen toeristenvisa meer uit en slechts bij uitzondering een overstapvisum. Denk dus twee keer na voor je een lange overstap op het vliegveld van Riyadh inplant, overstapsightseeing zit er namelijk niet in!
Conclusie
Met een groot aanbod vluchten richting Azië en Afrika die via het Midden-Oosten vliegen, kan het lonen om -naast de prijs, vliegtijden en comfort aan boord- eens te kijken naar de luchthavens waar je een overstap hebt. DXB en AUH zijn tijdens een lange overstap prima om makkelijk even de stad in te gaan om daar wat bezienswaardigheden te bekijken, terwijl het bij DOH en RUH een dure, lastige en soms onmogelijke opgave kan worden om iets te zien buiten het vliegveld om.
Benieuwd naar de beste luchthavens voor overstap-sightseeing in andere delen van de wereld? Houd dan de komende tijd de Ikvliegveel-frontpage goed in de gaten!
Heb je zelf tips voor het bekijken van bezienswaardigheden tijdens een overstap? Deel ze in de comments!
m. zegt
Houd ook rekening met het feit dat sommige airlines compensatie (moeten) aanbieden bij een overstap. Dit kan betekenen een gratis visum… vervoer naar hotel en een paar uurtjes in een hotel. Zoek dit van te voren uit bij een lange overstap
Tuvalu zegt
Wat een leuk idee, deze serie over overstapplaatsen voor sightseeing. Heel veel nuttige informatie, en ik ben benieuwd wat nog komt.
Maar wellicht is het een idee om hieraan ook een forumtopic te koppelen, want ik kan me voorstellen, dat anderen ook vergelijkbare tips hebben, die ze willen delen zonder daar meteen een blog van te willen maken.
Ik zelf heb bij voorbeeld dit weekend precies om deze reden een lange layover in Istanbul (weliswaar dichter bij huis, maar toch). Vanochtend vroeg geland, zo meteen weer verder naar AMS (ipv. direct door te vliegen). En zo zijn er waarschijnlijk nog meer.
Friso89 zegt
Wat ik persoonlijk een heel groot nadeel vind aan overstappen in het Midden-Oosten, is dat er ’s nachts helemaal niets te beleven valt. Een hoop (financieel) interessante vlucht-combinaties worden aangeboden met een nachtstop in bv. Dubai, maar op het vliegveld is dan niets te doen en in het weekend gaan alle clubs/barretjes dicht om 2 uur. Doordeweeks sluit alles nog eerder en ben je min of meer verplicht een hotel te nemen (wat ze in Dubai natuurlijk het liefst willen) of je uren te slijten op het vliegveld.
Friso89 zegt
Wat ik zelf trouwens nog kan aanraden voor Dubai, is de Dubai Walk bij de Dubai Marina. Dat is echt een paradeerplek voor mooie auto’s en er zitten talloze Shisha-barretjes aan het (binnen)water.
Ook Jumeirah Madinat is een leuke plek om eventjes heen te gaan. Het is een soort klein Venetië in Arabische stijl!
amybb zegt
Hoi! Over enkele weken vlieg ik via Dubai naar Thailand! Op de terugweg heb ik echter een tussenstop (op dubai dus) van 7.5 uur. Kan ik in deze tijd dubai bezoeken? Ik moet ook rekening natuurlijk houden met douane en boarden, en zoja, wat is er te doen midden in de nacht op dubai? Thanks!
Valentijn Kuperus zegt
Als je echt midden in de nacht in Dubai bent, is er weinig te doen op misschien wat late hotelbars na. Een drankje in bijvoorbeeld het Radisson Blu Deira op zo’n 20 minuten van het vliegveld zou dan bijvoorbeeld kunnen. Als het in de loop van de avond is, zou je een van de andere genoemde bestemmingen kunnen zien. Ga uit van een uur van vliegtuig tot taxi en 2 uur voor vertrek weer terug. Je hebt dan 4,5 uur ‘in Dubai’ waarvan je waarschijnlijk een uur tot anderhalf uur kwijt bent aan taxi’s. Afhankelijk van het tijdstip kan je beslissen of dat de moeite waard is!
Lupijn zegt
We hebben idd een tussenstop in Qatar van 10 uur ( s’nachts ) is die lounge zo, dat je daar kunt slapen of is een hotel in de buurt een optie? En kan een hotel zonder visum voor Qatar?
Valentijn Kuperus zegt
Op de luchthaven van Doha zijn inderdaad een paar ‘relax rooms’ waar je kunt slapen. Als je puur een overstap hebt, heb je geen visum voor Qatar nodig. Maar als je de luchthaven af wilt, moet je er waarschijnlijk wel één kopen (55 QAR, ongeveer 14 euro). In sommige gevallen biedt Qatar Airways de overstappassagiers ook een hotel (inclusief visum) aan – het is zeker de moeite waard om daar even achteraan te bellen!