Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Air Malta zal per 31 maart 2024 ophouden te bestaan. De verliesgevende staatsmaatschappij gaat dan over in KM Malta Airlines. De nieuwe Maltese airline zal ook naar Amsterdam en Brussel komen. En dat is vooral goed nieuws voor Nederland: de frequentie op de route naar Amsterdam zal namelijk zelfs verdubbelen.
Financiële problemen bij Air Malta
Het gaat al langer slecht met Air Malta. De maatschappij slaagt er niet in om winstgevend te worden. Voor het eiland was het echter geen optie om zonder nationale maatschappij verder te gaan. De overheid hecht namelijk veel waarde aan een eigen maatschappij om de connectiviteit met de rest van Europa te kunnen garanderen. Dat is niet alleen belangrijk voor het toerisme, maar ook voor het zakelijke verkeer.
Vanaf 31 maart 2024 zal de opvolger van Air Malta dan ook haar intrede doen. In een vliegvergunning en een nieuwe livery is zelfs al voorzien. De service gaat wel over een andere boeg. Zo krijgt het nieuwe KM Malta Airlines een low cost model, tot frustratie van sommige loyale klanten van Air Malta. Dat betekent bijvoorbeeld dat handbagage niet langer is inbegrepen. Op dit moment is dat nog wel het geval.
Dienstregeling KM Malta Airlines
Deze maand is ook de dienstregeling van KM Malta Airlines bekendgemaakt. De maatschappij zal 17 routes bedienen met in totaal tot 284 vluchten per week. Denk bijvoorbeeld aan verbindingen met Amsterdam, Brussel, Düsseldorf en Parijs. Het positieve voor Nederland is dat de nieuwe airline straks tot 8 keer per week naar Schiphol komt. Dat is een verdubbeling van de frequentie die Air Malta op dit moment nog aanbiedt. Waarschijnlijk komt dan ook weer de Airbus A320neo naar Amsterdam. Deze vliegtuigen beschikken over 180 plaatsen in Economy Class.
Route |
Vluchtnummer |
Vertrek |
Aankomst |
Frequentie |
Malta (MLA) – Amsterdam (AMS) |
KM394 |
7.25 uur (lokale tijd) |
10.50 uur |
1x dagelijks |
Amsterdam (AMS) – Malta (MLA) |
KM395 |
11.50 uur |
14.55 uur (lokale tijd) |
1x dagelijks |
Malta (MLA) – Amsterdam (AMS) |
KM386 |
13.40 uur (lokale tijd) |
17.05 uur |
Alleen op maandag |
Amsterdam (AMS) – Malta (MLA) |
KM387 |
17.55 uur |
21.00 uur (lokale tijd) |
Alleen op maandag |
België
Voor reizigers uit België is dat vergelijkbaar. Brussel krijgt in de nieuwe dienstregeling voorlopig één dagelijkse vlucht. Op dit moment is dat ook dagelijks, met uitzondering van de laatste anderhalve week van december. Dan vliegt Air Malta helemaal niet naar Brussel. Vanaf februari 2024 krijgt Brussel ook een directe verbinding met een ander eiland. Cyprus Airways verzorgd vanaf die maand namelijk ook vluchten tussen Brussel en Larnaca op Cyprus.
Route |
Vluchtnummer |
Vertrek |
Aankomst |
Frequentie |
Malta (MLA) – Brussel (BRU) |
KM420 |
16.10 uur (lokale tijd) |
19.15 uur |
1x dagelijks |
Brussel (BRU) – Malta (MLA) |
KM421 |
20.05 uur |
22.55 uur (lokale tijd) |
1x dagelijks |
Qua vloot zal er met de opvolger van Air Malta trouwens weinig veranderen. De vliegtuigen gaan namelijk nagenoeg volledig over naar de ‘nieuwe’ eigenaar. Het gaat om een mix van Airbus A320ceo en A320neo vliegtuigen. De neo beschikt over 180 stoelen, terwijl de ceo 168 plaatsen heeft.
Bron foto’s: Air Malta / KM Malta Airlines. Bron omslagfoto: Unsplash
Geef een reactie