Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Transavia Ventures heeft een overeenkomst gesloten met startup FlyWithLucy als eerste stap in de richting van elektrisch vliegen. De maatschappij verwacht al vanaf 2025 de eerste elektrische vluchten vanuit Eindhoven Airport aan te kunnen bieden. Grote broer KLM onderzocht eerder al samen met de TU Delft een nieuw type vliegtuig genaamd Flying V. Maar die plannen zijn nog niet heel concreet.
World Aviation Festival Rotterdam
Tijdens het World Aviation Festival dat vorige week in de RAI werd gehouden werden diverse overeenkomsten gesloten tussen fabrikanten, airlines en andere bedrijven en organisaties uit de luchtvaartwereld. Tijdens het event was zowel een beurs als conferentie toegankelijk voor de bezoekers. Airlines als Emirates, Korean Air, Etihad, Ryanair, Transavia en KLM waren vertegenwoordigd.
Onderwerpen op de conferentie agenda waren onder meer digitalisatie, loyalty, kunstmatige intelligentie en cybersecurity. Maar duurzaamheid mocht natuurlijk ook niet ontbreken op de agenda. Wat dit laatste topic betreft gaat het vaak om het inzetten van nieuwe toestellen, verminderen van traditioneel brandstofgebruik en het bijmengen van Sustainable Aviation Fuel (SAF). Maar het echte verschil valt natuurlijk te maken met elektrisch vliegen. Alhoewel daar nog wel wat technologische hindernissen te nemen zijn.
Transavia en FlyWithLucy
Transavia Ventures, de investeringstak van de bekende Nederlandse low cost carrier, sloot afgelopen week dus een samenwerking met startup FlyWithLucy. Het Haarlemse bedrijf werd pas dit jaar opgericht, maar wil al in 2025 de lucht in met elektrische vliegtuigen. Veel details geeft de startup op haar website echter nog niet prijs. Maar de elektrische vluchten moeten dus al binnen drie jaar van start gaan met als thuisbasis Eindhoven Airport (EIN). De kleine toestellen bieden plaats aan vijf passagiers en hebben een bereik van 250 kilometer.
Teun Kraaij, oprichter van FlyWithLucy zegt het volgende over de aangekondige samenwerking: ‘Elektrisch vliegen richt zich in de eerste fase op de zakelijke reiziger. Dankzij het partnership met Transavia kunnen we versneld ook elektrisch vliegen naar vakantiebestemmingen aanbieden. Rond 2030 hebben we de technologie om delen van routes van bestaande airlines over te nemen.’
Vorige maand schreven we nog over Air Canada, dat in 2028 met 30 elektrische ES-30 vliegtuigen van Heart Aerospace wil gaan vliegen. Het gaat hier wel om een groter toestel. Het vliegtuig kan namelijk maximaal 30 passagiers (+ crew) vervoeren. De passagiers zitten in een 2-1 configuratie. En het ES-30 vliegtuig beschikt ook over een toilet en een galley.
Bron foto’s: Transavia
Geef een reactie