Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Net als veel andere maatschappijen heeft KLM een ruim omboekbeleid als gevolg van de corona-crisis. Hier lees je er meer over. Onderdeel van dit beleid is een kosteloos wijzigen van de datum cabin-to-cabin. Dit biedt mogelijk de optie voor reizigers om voor later dit jaar een vlucht te boeken, met extra flexibiliteit. Tegelijkertijd brengt het bij KLM nú geld in het laatje, wat de airline ook goed kan gebruiken. Vandaar dat airlines een dergelijk ‘book with confidence’ beleid hebben.
We proberen dit artikel bij belangrijke wijzigingen zo goed mogelijk te updaten, maar de veranderingen gaan snel. Controleer daarom voor de meest actuele informatie zelf ook de site van de desbetreffende luchtvaartmaatschappij.
Hoe werkt kosteloos wijzigen?
Zoals in het wereldwijde omboekbeleid te lezen valt, biedt KLM de mogelijkheid voor tickets met vluchten tot en met 31 mei 2020 kosteloos om te boeken. Normaal gesproken is dit zonder wijzigingskosten, maar wel fare-to-fare. Dat betekent dat er op de nieuwe vlucht beschikbaarheid moet zijn in dezelfde tariefklasse. Is dat niet het geval, dan moet je toch het tariefverschil bijbetalen als de nieuwe gewenste vlucht duurder is. Maar het huidige beleid biedt de mogelijkheid voor omboeken cabin-to-cabin, als de nieuwe vlucht uiterlijk 30 november dit jaar is. Dat betekent dat je op elke vlucht naar dezelfde bestemming omgeboekt kan worden, zolang er maar beschikbaarheid is in dezelfde reisklasse, in plaats van tariefsklasse. Je hoeft dan dus geen tariefverschil bij te betalen. Vanaf 1 december omboeken geldt wel weer de fare-to-fare vereiste, dus omboeken naar de Kerstvakantie zit er dus helaas niet in.
Dit beleid is natuurlijk voornamelijk gericht op reizigers die een vlucht hadden geboekt. Maar het biedt ook kansen voor reizigers die vanaf nu een reis willen boeken voor later dit jaar, en extra flexibiliteit willen. Wellicht wil je in de zomer of najaar vliegen, maar is het niet zeker of het doorgaat. Theoretisch zou je dan een (goedkopere) vlucht kunnen zoeken op elke datum tot en met 31 mei. Vervolgens kan je deze vlucht uiterlijk 30 september omboeken, ook als de originele vluchtdatum (tot eind mei dus) al geweest is. Voor vluchten tot en met 30 november kan je dan omgeboekt worden op elke vlucht naar dezelfde bestemming, hoe duur deze dan ook is. Uiteraard zolang er in dezelfde cabine plek is. Valt je nieuwe vlucht na 30 november, dan moet je eventueel wel een tariefverschil bijbetalen.
Disclaimer
Of je hiervan zou ‘mogen profiteren’, laat ik voor ieder voor zich om te bepalen. Feit blijft dat airlines nú graag nieuwe boekingen (dus inkomsten) willen hebben, en daarom niet voor niets een ruime flexibiliteit bieden. Air France heeft hetzelfde beleid en andere airlines wellicht ook. Daarnaast weet natuurlijk niemand hoe lang deze crisis gaat duren en wanneer het vliegverkeer weer normaal is. Als je nu al weet dat je (vlak) na 31 mei zou/moet vliegen, kan je via bovenstaande methode extra flexibiliteit toevoegen. Wil je tegen die tijd toch zelf van je trip afzien? Dan kan je alsnog omboeken naar later in het jaar. En als je wel kan/wil gaan, wijzig je de vluchten naar je initiële reisdata zonder een tariefverschil. Op een ander forum is te lezen dat dit (online) inderdaad te regelen is.
Meer over KLM en corona:
KLM tickets gratis annuleren & wijzigen, of vraag een voucher aan tot september
KLM reduceert catering aan boord om contactmomenten te verminderen
KLM introduceert terugkeertarieven en bouwt intercontinentaal netwerk verder af
EC261 Passagiersrechten tijdens Corona – geen compensatie
Daan zegt
Sorry hoor, maar wat slecht om hier een stuk over te schrijven!
Marc zegt
Vind je echt dat het nodig is om mensen hier expliciet op te wijzen, en dan snel zeggen, euh ja mensen is natuurlijk eigenlijk niet de bedoeling. WALGELIJK! En met die disclaimer je handen zeker in onschuld wassen. super triest dit.
Krabnov zegt
Wat dom om dit zo de wereld in te slingeren.
Daniel zegt
Bijzonder triest om dit op deze manier onder de aandacht te brengen. Verwijderen aub.
Scorcy zegt
Vraag me eerlijk gezegd af hoe slecht het nou is, dit artikel. KLM is zelf met deze regel gekomen en ze weten heus wel wat de gevolgen zijn. Koopjesjagers zullen sneller op dit soort acties afkomen en nu hun geld uitgeven en dat is ook wat waard. Het beleid loopt ook niet voor niets tot 30 november zo.
Het grote verschil is de flexibiliteit, en zonder die flexibiliteit zou nu niemand iets kopen, geen idee namelijk hoe de wereld er over 3 maanden bij hangt. Misschien is alles dan wel open en hebben we een immuniteits-certificaat, maar wie weet is dan ook de halve apocalyps losgebroken.
The Flying Dutchboy zegt
Dit artikel is niet met ‘verkeerde’ intenties geschreven. Het is geen geheim dat airlines vrijwel geen nieuwe boekingen meer zien, maar dit wel goed kunnen gebruiken. Consumenten zullen nu niet gauw boeken, tenzij het ze erg aantrekkelijk wordt gemaakt met voordeel, flexibiliteit en dergelijke. Hetzelfde zullen we straks waarschijnlijk zien met hele goedkope tarieven als het vliegverkeer weer opstart. Airlines proberen ook nu bewust toekomstige boekingen te stimuleren en ik denk niet dat, in dit geval KLM en Air France, per ongeluk een maas in het beleid hebben. Dan zou er wel een beperking op de uitgiftedatum zijn. Als er reizigers zijn die mede door dit beleid nu wel (speculatief) een ticket boeken, denk ik niet dat airlines dit erg vinden. Integendeel.
Andre zegt
Bedankt voor het bericht! Ik wil namelijk wél boeken om in september naar Azië te gaan. Zie twee voordelen, tickets zijn nu goedkoop en KLM krijgt inkomsten die het nodig heeft.
Bert zegt
Het zou fijn zijn als ze dit bij de platinum customer service ook wisten. Toen ik suggereerde dat de omboeking van mijn Business Class vlucht, die origineel begin mei zou zijn, narr een datum in september toch kostenLoos zou moeten zijn, werd dit met klem ontkent. Ik heb dus geannuleerd en genoegen genomen met een voucher.