Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Eén van de grote voordelen van Schiphol is het treinstation dat onder Schiphol Plaza ligt. Althans, als je het aan mij vraagt. De bereikbaarheid van onze nationale luchthaven is echter al langere tijd punt van discussie. NS is echter voornemens om Schiphol volgend jaar weer beter bereikbaar te maken. Nu hopen dat de grote verbouwingsplannen van het treinstation geen roet in het eten gooien.
Verslechterde bereikbaarheid
Voor de dienstregeling van dit jaar moest NS nog enkele pijnlijke keuzes maken. De frequenties werken op enkele belangrijke verbindingen namelijk ingeperkt. Mede door het lagere aantal reizigers en een tekort aan personeel. De beperking op sommige trajecten zoals Breda-Schiphol Airport-Amsterdam, werden echter niet overal goed onthaald. Voor Schiphol betekende dat vanuit sommige steden in het land namelijk een slechtere bereikbaarheid. En dat sluit ook niet echt aan bij de ambitie van Schiphol om ook per OV goed verbonden te zijn.
NS Dienstregeling 2024
Volgend jaar lijkt misschien nog ver weg, maar NS is al bezig met de eerste voorbereidingen. Het plan dat er ligt is deze maand gepresenteerd aan regionale overheden en reizigersorganisaties. NS ziet dat het gedrag van Nederlanders is veranderd als het om openbaar vervoer gaat. Tegelijkertijd blijven personeelstekorten ook bij de Nederlandse Spoorwegen aan de orde van de dag. Deze twee zaken worden meegenomen in de dienstregeling van volgend jaar.
Dat heeft geresulteerd in enkele wijzigingen in de planning. Deze worden op het moment bekeken door diverse instanties. NS verwacht uiterlijk in de zomer een besluit te kunnen nemen over de nieuwe dienstregeling. De belangrijkste voorgenomen wijzigingen met betrekking tot Schiphol zijn de volgende:
- Rondom Schiphol moeten meer 10-minutentreinen gaan rijen, zowel InterCity’s als Sprinters, hiermee kom de bereikbaarheid weer op het niveau van 2022. Dit geldt voor zowel doordeweeks als in het weekend.
- De Intercity Direct op de route Breda-Rotterdam Centraal-Schiphol Airport-Amsterdam Centraal komt weer terug (driemaal per uur). Op werkdagen de hele dag en in het weekend tussen 9.00 en 20.00 uur.
- In de avonduren komen er extra ritten vanuit Schiphol naar Amsterdam Zuid en Lelystad.
NS International breidt ook uit
Naast de landelijke verbindingen met Schiphol wordt er ook aan de internationale verbindingen gewerkt door NS International. Het vooral om verhoging van de frequentie en verkorting van de reistijd. Hieronder een overzicht van de te verwachten wijzigingen:
- De InterCity Berlijn zal de reistijd op het traject Amsterdam-Berlijn met 30 minuten verkorten. De reis duurt dan 5 uur en 50 minuten. De stop in Almelo komt daardoor te vervallen. NS International verwacht in december dit jaar hier al mee te kunnen starten.
- Er komt één retourrit Amsterdam-Londen met de Eurostar bij. Op werkdagen betekent dat vijf verbindingen, op zaterdag drie en zondag vier. De exacte vertrektijd zijn niet nog bekend, maar worden aangepast op basis van voorkeuren van de reizigers. Verder wordt er ingezet op een versnelling van de rijtijden tussen Amsterdam en Londen. NS International verwacht hier in februari 2024 mee te kunnen starten.
- Op vrijdag en zondag gaat Thalys vaker rijden tussen Parijs en Amsterdam. En op vrijdag, zaterdag en zondag zal de dienstregeling en materieelinzet ook veranderen.
- Mogelijk komen er ook wijzigingen in het de verbindingen met Luik en Aken. Maar hier zijn verder nog geen details over bekend.
Bron foto’s: InsideFlyer Nederland
Geef een reactie