Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
NS zal morgen voor het eerst de Intercity Nieuwe Generatie inzetten in de reizigersdienst tussen Amsterdam Centraal, Schiphol en Rotterdam Centraal. NS zal vanaf volgend jaar ook met deze snellere treinen gaan rijden tussen Amsterdam en Brussel waardoor de reistijd met 30 minuten zal worden verkort.
NS zet nieuwe intercity naar Schiphol in
Op woensdag 19 april 2023 is het dan eindelijk zover. Op deze dag begint NS namelijk met de proefritten in reizigersdienst van de ICNG treinen. Echter zullen reizigers vrijwel niets van deze proefritten merken. Het is daarom ook een belangrijke dag voor NS. ICNG staat voor Intercity Nieuwe Generatie en deze treinen zullen op lange termijn geleidelijk instromen op het Nederlandse spoort. In totaal heeft NS 99 van deze treinen bij Alstom besteld. 20 van deze treinen zullen ook naar België worden ingezet. In eerste instantie zal de ICNG de oude ICR-rijtuigen uit 1982 vervangen op de hogesnelheidslijn tussen Amsterdam, Schiphol, Rotterdam en Breda. Vervolgens is ook het traject tussen Den Haag en Eindhoven aan de beurt. In een later stadium zet NS deze treinen ook in naar Groningen en Leeuwarden. Vorig jaar in juli konden reizigers op Rotterdam Centraal al kennis maken met de nieuwe trein.
Morgen is dus een belangrijke dag voor NS. Om 6:38 vertrekt de eerste ICNG trein morgenochtend vanaf Amsterdam Centraal. De trein rijdt via Schiphol en komt vervolgens om 7:19 aan op het station van Rotterdam Centraal. Voor de rest van de dag zal de trein heen en weer rijden tussen deze plaatsen. De inzet is echter nog wel onder voorbehoud. De ICNG kan op het Nederlandse spoor een topsnelheid van 160 km per uur behalen. Echter rijdt de trein in het eerste jaar nog niet zo snel. Alleen bij vertraging zal volgens NS met 200 km per uur worden gereden. De ICNG is voor Schiphol dus ook een vooruitgang in de snellere bereikbaarheid van de luchthaven.
Uitgelichte afbeelding: NS
Geef een reactie