Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Doordat veel Nederlanders deze zomer de trein naar Brussels Airport nemen onderzoekt NS nu of het mogelijk is om deze treinen te verlengen. Een paar weken gelden maakte NS al bekend dat de treinen richting Brussel deze zomer duurder en minder flexibel zullen zijn.
Langere treinen naar Brussels Airport
Om de drukte op Schiphol te vermijden kiezen steeds meer reizigers tegenwoordig voor Brussels Airport. Deze luchthaven is sinds enkele jaren gemakkelijk en snel te bereiken met een directe trein vanuit Nederland. Maar doordat nu zoveel reizigers hiervoor hebben gekozen zitten treinen soms zo vol dat er zelfs reizigers achter moeten blijven op het perron. Zij missen hierdoor hun vlucht. In de aankomende zomermaanden zijn reizigers met een zogeheten ‘Early Bird ticket’ al gebonden aan een trein. Je kunt dan niet nog een trein vroeger of later nemen. Verplicht reserveren zoals dat deze zomer wel het geval is op de ICE-treinen richting de luchthaven van Frankfurt is op de treinen richting Brussel niet aan de orde. Omdat NS wil voorkomen dat treinen net zoals tijdens vorige zomer overvol raken is het spoorbedrijf nu aan het onderzoeken of treinen verlengd kunnen worden. NS laat weten dat dit niet eenvoudig is.
Er zijn echter wel rijtuigen vrijgekomen doordat de binnenlandse dienstregeling van de IC Direct is afgeschaald. Reizigers vanuit Breda naar Schiphol moeten nu namelijk verplicht overstappen in Rotterdam Centraal. Deze vrijgekomen rijtuigen zouden dan prima dienst kunnen doen in de verlengde treinen naar Brussel zou je denken. Maar niets is echter minder waar. Deze zogeheten ICR-rijtuigen uit 1982 kunnen namelijk niet allemaal gekoppeld over de grens rijden. Wel is het mogelijk om enkele rijtuigen hiervoor geschikt te maken. Echter neemt dit ook weer tijd in beslag. Om de IC Brussel te vermijden kun je er natuurlijk ook voorkiezen om de Thalys te nemen vanaf Amsterdam, Schiphol of Rotterdam. Dan stap je in Antwerpen over op een trein naar Brussels Airport. De Thalys is echter wel een stuk duurder. Ook zou je er voor kunnen kiezen om met de stoptrein vanaf Roosendaal naar Antwerpen te reizen.
Nieuwe treinen
Voor echte verbetering en meer comfort is het echter wachten op de levering van de nieuwe ICGN-treinen die ook geschikt zijn gemaakt voor België. De eerste van deze 20 geschikt gemaakte treinen voor grensoverschrijdend vervoer komt naar verwachting eind 2024 in de dienstregeling te rijden.
Uitgelichte afbeelding: NS
Geef een reactie