Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Niets is vervelender dan problemen met je bagage na een vlucht. Een tijdje terug ging ik voor een weekendje weg naar Barcelona. Na een goede business class vlucht met Joon werd ik op de luchthaven onaangenaam verrast: mijn bagage stond nog in Parijs. Uiteindelijk is het allemaal netjes opgelost, maar ik moest toch het grootste deel van het weekend zonder bagage doen. Air France wil met een nieuwe techniek de bagage nu beter volgen. Zou je dan echt nooit meer je bagage kwijt zijn?
Parijs Charles de Gaulle
Vanaf 2020 gaat Air France in samenwerking met de luchthaven van Parijs (CDG) werken met nieuwe bagage tags. Deze tags zijn uitgerust met RFID chips. Met deze technologie moet het makkelijk worden om bagage te kunnen volgen. Naar verwachting gaat het in 2020 om meer dan 8 miljoen stukken bagage die op deze manier gevolgd kunnen worden. Air France start dus op Charles de Gaulle, maar de bedoeling is dat meer luchthavens zullen volgen.
Voordelen
Air France wil met deze nieuwe techniek in een betere informatievoorziening voor reizigers voorzien. Ook wil de maatschappij door deze verbeteringen kosten besparen. Nu worden bijvoorbeeld onnodige kosten gemaakt om verloren bagage op te sporen en weer af te leveren op het juiste adres.
Volgens de Franse nationale carrier zal door de groei van de wereldwijde luchtvaart ook het aantal bagagestukken flink toenemen. De international luchtvaartorganisatie IATA adviseert airlines dan ook te investeren in de bagageafhandelingstechnieken. Air France is niet de enige airline die RFID technologie invoert. Delta werkt hier al enige tijd mee. De Amerikaanse maatschappij implementeerde dit ook in de mobiele app.
Of je nu echt nooit meer je bagage kwijt raakt is. maar de vraag.
Xandrios zegt
Maar de huidige bagage tags bevatten al een barcode. Die wordt al gescanned tijdens elke stap in het process. Dus het systeem weet ook nu al prima waar de tas zich bevindt.
Wat AF niet heeft is de mogelijkheid om dat in te zien. En dat is jammer, want die informatie is er allang.
Ook Delta, die het al tijden mogelijk maakt om bagage te volgen kan dit. Niet alleen binnen de US, maar ook op vliegvelden in Europa bijvoorbeeld. Vliegvelden die die RFID technologie nog niet gebruiken. Dus dat bewijst al dat het niet nodig is om deze technologie toe te voegen. Het verbeterd wellicht de precisie van het traceren (want het scannen van een tas gaat makkelijker/sneller/goedkoper met rfid) maar het is absoluut niet nodig om zulk een systeem beschikbaar te maken.
Bert den Uijl zegt
Ze kunnen beter investeren in de snelheid en accuratesse van de baggageafhandeling bij aankomst: op mijn laatste 10 businessclass vluchten duurde het meer dan een half uur (zowel op AMS als op CDG) voordat de koffers op de band verschenen. Ook lijkt het bijna symptomatisch dat de koffers met “priority” label als laatste op de band staan op deze luchthavens. Dat het wel kan, bewijst bv SIN, waar de wachttijd minimaal is en de prioritybaggage altijd als eerste verschijnt.