Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
In december neemt Rotterdam The Hague Airport een nieuwe vertrekhal in gebruik. Aan de bouw is ongeveer een jaar lang gewerkt. Doordat de nieuwe vertrekhal vast zit aan het oude gebouw dat dateert van 1970, is er flink meer ruimte gecreëerd. Zo zijn er bijvoorbeeld meer gates bijgekomen en is de passagiersbeleving verbeterd. Er wordt bijvoorbeeld gebruikgemaakt van grotere ramen waardoor passagiers meer ruimte ervaren. Met 2.1 miljoen passagiers in 2019 zit de luchthaven aan haar limiet. Zeker als je bedenkt dat luchtvaartmaatschappijen zoals Transavia de afgelopen jaren flink heeft uitgebreid op RTHA. Met de nieuwe vertrekhal kan de luchthaven veel meer passagiers verwerken.
Duurzaamheid op Rotterdam The Hague Airport
Met de bouw van de nieuwe vertrekhal is direct rekening gehouden met duurzaamheid. De vertrekhal is zelf helemaal klaar voor een energieneutrale toekomst. Het dak is bekleed met mos en zorgt zowel in de zomer als in de winter voor goede isolatie. Daarnaast maakt de luchthaven zoveel mogelijk gebruik van lesverlichting om zo stroom te besparen. In de nabije toekomst is het zelfs de bedoeling dat er zonnepanelen langs de landingsbanen komen die stroom leveren aan de vertrekhal. Ook moeten alle bussen elektrisch rijden en tenslotte moeten alle grondactiviteiten tegen 2030 CO2-neutraal zijn.
Er is zowel een dakterras voor mensen die passagiers willen uitzwaaien als voor de passagiers zelf. De bouw van de nieuwe vertrekhal en dus de uitbreiding van de luchthaven heeft veel energie gekost. Zeker als je moet bedenken dat de gewone passagiersstroom ongehinderd door moet gaan. Ze zijn op Rotterdam The Hague Airport dan ook blij dat het werk klaar is. Alhoewel de nieuwe vertrekhal al in december opengaat, vindt de officiële opening pas plaats in april 2021.
Beeldmateriaal: Rotterdam The Hague Airport
Geef een reactie