Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Sinds vandaag maken sommige passagiers die naar Schengen bestemmingen reizen met KLM of de Lufthansa Group gebruik van een nieuwe vertrekhal op Schiphol. Deze tijdelijke passage van 4000m2 werd gisteren officieel geopend door Schiphol ceo Jos Nijhuis in het bijzijn van demissionair staatssecretaris voor Infrastructuur, Sharon Dijksma. De media kregen gisteren al een rondleiding door het nieuwe deel van de luchthaven.
Ademruimte
Het is druk op Schiphol en het wordt nóg drukker. Dat was de boodschap van Nijhuis in zijn openingsspeech. Vorig jaar steeg het aantal reizigers binnen Schengen zelfs met 17%. Om deze groei (deels) op te vangen, voordat de nieuwe terminal in 2023 opent, is gekozen voor een tijdelijke vertrekhal in de vorm van ‘balierij 1a’. Dit gebouw biedt zowel meer incheckcapaciteit als extra securitylanes. Binnen 6 maanden is het gebouw, dat vooral uit prebuild componenten bestaat, uit de grond gestampt. Per jaar biedt de hal capaciteit aan zo’n 2 miljoen passagiers.
De planning is dat de tijdelijke oplossing 3 jaar staat. Over de periode tussen 2020 en 2023 – wanneer de ‘echte’ nieuwe terminal opent gaat – is nog geen duidelijkheid. Wel werkt Schiphol aan het creëren van meer ruimte door onder meer het herindelen van de parkeerplekken dichtbij de terminal. Zo verdwijnt eind dit jaar P2. In Vertrek 1 komt bovendien een mezzanine verdieping om meer capaciteit te creëren.
Nijhuis onderkende verder dat Vertrek 1a niet dé oplossing is voor de drukte op de luchthaven. Immers, het haalt alleen tijdelijk wat druk van de ketel voor passagiers naar Schengen bestemmingen. De bezetting van de Koninklijke Marechaussee bij de paspoortcontrole is en blijft een ander groot probleem. De topman deed daarom nogmaals een oproep aan politiek Den Haag om meer geld vrij te maken en riep de volgende regering in ook op groei en innovatie in te zetten.
In reactie op de brandbrief van KLM deze week bleek dat Nijhuis niet blij is met het ‘gezwartepiet en gedoe’ om het beleid van Schiphol. Het selectiviteitsprincipe – een afspraak waarin staat dat Schiphol zich vooral moet focussen op mainport verkeer – vindt hij ‘multi-interpretabel’. Schiphol kan groei niet stimuleren noch afremmen aldus de ceo.
Nieuwe vertrekhal
De nieuwe vertrekhal wordt gezien als extensie van de huidige vertrekhal 1 om verwarring te voorkomen. Pas in Vertrek 1 zie je borden naar check-in 1a. Via een corridor aan de meest rechtse kant van de terminal loop je in een paar minuten naar de nieuwe balierij. Het is niet mogelijk direct vanaf buiten de hal te betreden. De nieuwe hal biedt plaats aan 22 check-in balies, 6 securitylanes, sanitaire voorzieningen en een aantal kiosken.
KLM, de Lufthansa Group (Lufthansa, Austrian, Swiss) en LOT maken gebruik van de nieuwe faciliteit. Op de bestaande check-in van deze maatschappijen komen andere airlines uit Vertrek 3 die ook naar Schengen vliegen of er wordt ruimte gemaakt voor verbouwing.
Na de check-in balies is er een nieuw securityfilter met 6 lanes, die dezelfde setup heeft als de andere filters op Schiphol; onder andere met drie ‘opstelplaatsen’ zodat meerdere passagiers tegelijk de bakken kunnen gebruiken. Er zijn drie boardingpass scanners voor Economy passagiers, één voor priority en één Privium poort aan de meest rechtse kant. Na het passeren van de security kom je in de corridor tussen de C en B-pier. Hier kun je gelijk naar de gate of teruglopen naar het winkelgebied.
Voor welke passagiers?
KLM heeft nu 4 incheckgebieden, afhankelijk van bestemming. De indeling tussen Vertrek 1 en 1a zal voornamelijk worden gemaakt op basis van de gatepositie van de vlucht; aan de D, C of B-pier. KLM Cityhopper vluchten zullen waarschijnlijk allemaal gebruik maken van 1a. De incheckplaats per vlucht wordt op de schermen op Schiphol bekend gemaakt. Dit geldt alleen voor Economy passagiers die ruimbagage af moeten geven. Heb je alleen handbagage, dan kan je kiezen of je gebruik maakt van het securityfilter in 1 of 1a. Er zullen geen schermen komen om de wachttijd aan te geven per filter, zo bevestigde Schiphol. In plaats daarvan zal tijdens drukke periodes personeel worden ingezet voor floor management en spreiding van de passagiers.
Ook Skyteam Skypriority en Elite passagiers die ruimbagage af moeten geven kunnen nog steeds terecht bij de Skypriority check-in in Vertrek 2. Daarna kunnen ook zij kiezen voor een security filter. Wil je gebruik maken van de Crown Lounge, dan is het wel raadzamer om van de security in Vertrek 1 gebruik te maken. Voor passagiers van de Lufthansa Group die van de Aspire lounge gebruik willen maken en ruimbagage inchecken betekent het nu een flinke omweg. Voor andere passagiers is het in de meeste gevallen sneller of maakt het weinig verschil in looptijd.
Conclusie
Hopelijk zorgt deze nieuwe faciliteit voor een beter gespreide drukte, vooral bij de security checkpoints. Aangezien het vooral de airlines voor zakenverkeer betreft en niet de vakantievluchten zal het tijdens de piekperiodes waarschijnlijk nog steeds erg druk blijven in de gewone terminal. Verder dient Schiphol zich nu ook te focussen op de rijen bij non-Schengen.
Heb jij al gebruik gemaakt van de nieuwe vertrekhal? Laat je ervaring hieronder achter in de reacties!
H van Beek zegt
Heb nog geen kennis gemaakt met de nieuwe situatie.