Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Ryanair had grootse plannen met Nederland maar wordt tegengewerkt door de overheid. De Ierse budgetmaatschappij krijgt namelijk geen slots toegewezen en daar is topman O’Leary woedend over. Volgens hem is er sprake van oneerlijke concurrentie omdat KLM en Transavia voorrang krijgen op de Nederlandse luchthavens. Nu wil hij een klacht indienen bij zowel Brussel als de Autoriteit Consument & Markt (ACM) over de wijze waarop Nederland KLM en Transavia wil beschermen.
Routes schrappen
De maatschappij was van plan om dit najaar zes nieuwe routes op te starten vanaf luchthaven Eindhoven. Drie van deze routes worden geschrapt. Het gaat hier om de bestemmingen Aarhus, Milaan Malpensa en Tripani. De andere drie routes naar Tanger, Oradea en Rabat worden verplaatst naar de Duitse luchthaven Weeze. Daarnaast worden er ook nog een keer zes bestemmingen minder vaak aangevlogen vanaf Eindhoven. Dit is slecht nieuws voor luchthaven Eindhoven. Volgens O’Leary verliest de Brabantse luchthaven hiermee op jaarbasis 400.000 passagiers.
Lelystad nog te klein voor Ryanair
Vanaf Schiphol wilden ze o.a. naar Londen en Rome vliegen maar door de beperkte capaciteit is dat niet mogelijk. De nieuwe luchthaven bij Lelystad wordt in 2019 geopend en het was te verwachten dat Ryanair hierop zou vliegen. Echter worden er in het begin maar 13 vluchten per dag toegelaten. Als Ryanair daar drie vluchten per dag zou hebben, is het grondpersoneel veel te duur voor de budgetmaatschappij. O’Leary: “Zolang Lelystad zo klein is, gaan wij daar niet vliegen”.
Het lijkt erop dat Ryanair het voorlopig even heeft gehad met uitbreidingen in Nederland. In totaal vervoerde Ryanair in juni dit jaar 12 procent meer passagiers dan in juni vorig jaar. In Nederland verwacht Ryanair de komende jaren maar een paar procent te groeien.
Geef een reactie