Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Miles&More, het frequent flyer programma van Lufthansa, breidt het aantal partners uit in de online award boeking tool. Tot Oktober dit jaar was het enkel mogelijk om award vluchten te boeken met maatschappijen binnen de Lufthansa Group en een aantal maatschappijen buiten Star Alliance zoals Eurowings. Eind Oktober voegde Miles&More hier 5 maatschappijen aan toe: Aegean Airlines, Air Canada, Air China, All Nippon Airways en Eva Air. Vanaf nu zijn 26 partners online te boeken waardoor Miles&More frequent flyers niet meer steeds naar een call center hoeven te bellen om hun award vlucht te laten boeken.
Het is opvallend dat United Airlines hier niet bij zit. Lufthansa vormt nota bene een joint venture met deze maatschappij. Veel passagiers met een aansluiting in Noord-Amerika zijn zodoende nog steeds genoodzaakt om naar het call center te bellen. Voor Singapore Airlines vind ik enkel economy awards en geen premium awards.
Eigen maatschappij
In het verleden boden luchtvaartmaatschappijen met opzet geen mogelijkheden aan om partner awards op hun eigen website te boeken. Het was enkel mogelijk om met de eigen maatschappij online awards te boeken. De luchtvaartmaatschappij geeft immers veel liever zitplaatsen vrij op hun eigen vluchten in plaats van zitplaatsen te betalen op een partnermaatschappij. De laatste jaren bieden steeds meer maatschappijen mogelijkheden online aan. United Airlines doet dit bijvoorbeeld al veel langer.
Conclusie
Het aanbieden van een online boeking tool om partner award vluchten te boeken vind ik een goede zaak. Ten eerste ben je niet gebonden aan de openingstijden van een call center (mocht dit geen 24 uurs service zijn) en ten tweede kun je soms heel lang aan de lijn hangen voordat je award vlucht geboekt is. De ene agent is wat meer ervaren dan de andere. Nu maar hopen voor Miles&More dat ook United partner awards snel online zijn te boeken. Daar is namelijk veel vraag naar.
Geef een reactie