Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
De eens zo strenge boekings- en ticketvoorwaarden zijn bij veel airlines aangepast. De reden hiervoor is natuurlijk de Coronacrisis. Om reizigers meer controle te geven over het moment waarop men wil en kan reizen kun je bij veel maatschappijen je ticket gemakkelijk en zonder kosten aanpassen. Bij Lufthansa gold de extra flexibiliteit tot het einde van dit kalenderjaar. De Duitse nationale carrier, en alle aangesloten airlines, breiden de mogelijkheid tot kosteloze omboeking nu uit tot het einde van februari 2021.
Omboeken
Sinds eind augustus was het al mogelijk om tickets om te boeken zonder extra kosten. Het vorige beleid stond toe om datumwijzigingen tot het einde van dit kalenderjaar te doen. Lufthansa maakte gisteren bekend dit naar eind februari 2021 te verlengen. Reizigers mogen tot die tijd tickets zo vaak als nodig wijzigen. Hier worden dan geen extra kosten voor gerekend. Dit beleid geldt overigens niet alleen bij Lufthansa. Ook bij SWISS, Austrian Airlines, Brussels Airlines en Eurowings kun je uiterlijk 28 februari 2021 je ticket nog wijzigen.
Als je op dit moment overweegt een ticket te boeken bij één van de Lufthansa Group airlines dan doe je er verstandig aan geen flexibel ticket aan te kopen. Je betaalt dan voor flexibiliteit die bij een goedkoper ticket ook grotendeels is inbegrepen. Let wel dat de flexibiliteit na de genoemde datum mogelijk vervalt.
Boekingsklasse
Alhoewel wijzigingskosten niet meer in rekening gebracht worden is het nog steeds mogelijk dat je moet bijbetalen voor de wijziging. Dit is bijvoorbeeld het geval als je origineel geboekte boekingklasse niet meer beschikbaar is. Je betaalt dan namelijk het tariefsverschil bij. Dit is overigens ook gebruikelijk bij andere airlines.
Bart Van Doninck zegt
Flexibiliteit en gratis omboeken ? Je reinste leugens ! Wij hebben vorige maand een retourvlucht naar Kreta geboekt. Met Lufthansa en niet met een lage kostenmaatschappij in de hoop dat indien er in tijden van corona iets mis zou lopen dit deftig opgelost zou worden. Was dat een vergissing ! Terwijl wij al in Kreta waren werd onze terugvlucht van 19 november geannuleerd. Via e-mail kregen we als alternatief een vlucht van Athene naar Brussel. We moesten dan maar tot in Athene zwemmen ? Toen ik de klantendienst opbelde was hun eerste voorstel een vlucht op 30 november (11 dagen later !) met vertrek om 6u55 en aankomst om 20:50. Er waren verschillende vluchten per week met vertrek om 6u55 en aankomst om 10u50 maar daarop kon men ons niet boeken omdat de juiste tariefklasse niet beschikbaar was (mag toch geen excuus zijn als zij de vlucht geannuleerd hebben !). Men stelde mij voor om later nog eens terug te bellen, misschien zouden er dan andere mogelijkheden zijn. Het tweede voorstel was nog beter: vertrek op 29 november en aankomst de 30ste(en neen, een overnachting was niet voorzien). Ik kon altijd contact opnemen met de ‘customer relations’ als ik hiermee niet tevreden was. Ik heb dit dat ook gedaan, hun antwoord was dat hun klantendienst dit perfect kon oplossen (grap van het jaar). Na 5 of 6 keer bellen (er werd meerdere keren gewoon opgehangen) had men eindelijk aan redelijk voorstel voor ons: een vlucht op 1 december. Of dat dacht ik toch, want op de e-mail achteraf stond 5 december. Toen ik dit probeerde recht te zetten kreeg ik als antwoord dat ik hiervoor zou moeten betalen want dat ik hun voorstel aanvaard had. Tijdens de berekening van de prijs werd de verbinding weer verbroken en toen heb ik het maar opgegeven. Een vlucht geboekt met een gekende lage kostenmaatschappij en zonder problemen thuis geraakt. Omdat ik het Lufthansa ticket niet verloren wou laten gaan heb ik nog een poging ondernomen om dat om te boeken naar volgend jaar. Weer een vergissing. De gekozen vlucht van volgend jaar kost in combinatie met een heenvlucht € 110 (€8 meer dan mijn oorspronkelijke vlucht). Als enkel ticket kost dit echter € 250 en dus werd er mij voorgesteld om maar liefst € 150 per persoon op te leggen. Flexibel en herboekbaar ? Juist …