Low Cost Long Haul – De Toekomst?2 min leestijd

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Voor een retour Amsterdam – New York, maar 400 te betalen, is voor bijna elke New York-citytripper wel een droom. Normaal beginnen de prijzen rond de 500-600 euro en dan moet er nog een hotel bij worden gezocht. Als het aan Norwegian Air Shuttle ligt is zij na jaren wachten voor de prijsbewuste reiziger de eerste low cost long haul airline in Europa die voor deze prijs een vlucht kan aanbieden. Een ‘no-frills’ transatlantische lijndienst tussen London en New York is hét antwoord op de vraag naar goedkope vluchten naar New York. Het Low Cost Carrier (LCC) busisness model heeft zich al bewezen op short-haul vluchten. Zou dit dan ook gelden voor long haul?

Legacy carriers hebben deze ontwikkeling op de voet gevolgd, met als gevolg dat het product dat aangeboden wordt aan de klant sterk veranderd is over de jaren. Steeds vaker moet er worden bijbetaald voor baggage, catering en stoelreserving – iets wat voorheen alleen maar moest gebeuren bij o.a Ryanair en Easyjet. Het voordeel wat short-haul airlines hebben tegen de long haul is de korte turnaround tijd aan de gate. Waar een vliegtuig voor tanken, schoonmaak en catering ongeveer 30 minuten aan de grond moet staan voor short haul vluchten, is dit voor long haul een stuk langer en zal het vliegtuig minder frequent kunnen worden ingezet, wat gevolgen heeft voor de kosten.

De luchtvaartmaatschappij die het tegenwoordig erg goed doet in het long haul low cost segment is Air Asia X. In de handen van het moederbedrijf ‘Air Asia’ is Air Asia X de internationale low cost dochter die vanuit Kuala Lumpur International Airport naar o.a Adelaide, Beijing, Jeddah, Bangkok en Mumbai vliegt. In Azie is de opkomst van luchtvaart al jaren bezig aan een grote opmars, maar dat bleef vaak beperkt tot binnenlandse vluchten. Air Asia X breid middels het vloot uit om zo de ‘world lowest unit cost airline operator’ te blijven. Maar het hoeft niet altijd zo goed te gaan..

Oasis Hong Kong was de eerste luchtvaartmaatschappij die de sprong durfde te nemen. Vier keer per week met een Boeing 747 van Hong Kong naar London, met de eerste vlucht op 26 april 2006. Hoewel er aan boord maaltijden werden geserveerd en er meerdere klassen aan boord beschikbaar waren, kon Oasis de tickets aanbieden voor ongeveer 100. Maar het is de luchtvaartmaatschappij niet gelukt om de route winstgevend te maken en ging failliet in 2008. Het idee is dus zeker niet nieuw, maar de omstandigheden waarmee een long haul low cost mee te maken heeft zijn heel anders dan bij de succesvolle short haul luchtvaartmaatschappijen.

Low cost long haul, het klinkt mooi. Helaas in de praktijk blijkt dit toch niet het meeste makkelijkste busisness model te zijn in de luchtvaart.

Kan dit alleen werken in Azie of kan Europa nog wat leren van deze constructie?

Reacties

  1. Btmagazine.nl zegt

    Er zijn overigens meerdere concepten.
    Air Asia X, super comfort voor een lage prijs in een fully flat bed http://www.persfoto.com/categories.php?cat_id=498

    En niet te vergeten Hong Kong Airlines in een volledige First – en Business class configuratie vanaf London
    Business Class http://www.btmagazine.nl/Airline-detail/hong-kong-airlines-club-classic-review/
    First Class http://www.btmagazine.nl/Airline-detail/hong-kong-airlines-club-premier-review/

    Maar ook deze zijn weer gestopt
    Binnenkort komt Air Asia X wel weer terug naar Europa

    • Shejanie Jagmohan Shejanie Jagmohan zegt

      We gaan het zien, Air Asia X doet het wel goed in Azie dus als ze het opnieuw gaan proberen is volgens mij een kwestie van tijd!

      • Btmagazine.nl zegt

        Ik zit 10 november weer bij Tony Fernandes in Kuala Lumpur. Zal vragen of er een datum bekend is. Hij praat nog steeds over Londen, Parijs orly en Berlin. Zak denk wel eerst londen worden

  2. jan de vires zegt

    ik vloog begin augustus voor 350 naar New York. luxemburg naar parijs naar new york! het kan al giedkoop dus. gewoon sites als ticketspy.nl en paperflies.com in de gaten houden!

    • Shejanie Jagmohan Shejanie Jagmohan zegt

      Beste Jan,

      Altijd fijn he, van die prijsjes! Helaas zijn die prijzen nog niet structureel te vinden. Hopelijk gaat dit anders in de toekomst 🙂

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *