Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Vorige maand berichtte Insideflyer.nl dat KLM tijdelijk een Boeing 737-800 van Transavia leasede. Dit gebeurde op een ad-hoc basis. In de periode van 25 maart tot 25 april zet KLM echter consistent een geleased Transavia toestel in op vluchten naar Wenen, Praag en Madrid. Het gaat nog steeds om een ‘dry-lease’ opzet, waarbij de crew en catering nog steeds door KLM wordt verzorgd. Het hard product verandert niet. Dit betekent dat de vluchten worden uitgevoerd in een volledige Economy cabine met 189 stoelen; zonder European Business Class of Economy Comfort. Business Class passagiers worden persoonlijk geïnformeerd over de equipment change, en krijgen de optie om te downgraden (hierbij is KLM verplicht tot compensatie) of omboeking. Ook Economy Class reizigers krijgen een automatische notificatie. Het is bovendien de bedoeling dat passagiers die bijvoorbeeld een betaalde stoel hebben geboekt, automatisch een refund krijgen.
Vluchten
De specifieke vluchten die door het Transavia toestel worden uitgevoerd zijn:
- Amsterdam – Wenen v.v.; KL 1839/1840
- Amsterdam – Praag v.v.; KL 1355/1356
- Amsterdam – Madrid v.v.; KL 1705/1706
Het is hierbij opmerkelijk dat het vluchten zijn naar Skyteam hubs; respectievelijk van Czech Airlines en Air Europa.
De inzet van een geleased toestel is nu ruim van te voren bekend. KLM verwacht dus een tekort aan eigen toestellen. Dit kan bijvoorbeeld komen door de recente, flinke groei van Europese bestemmingen en/of gepland onderhoud waardoor toestellen langer uit de roulatie gaan.
Gjvdm zegt
Vandaar dat ik een stoel 1a kon boeken als economy op vlucht naar wenen. Handig, lekker voorin.