KLM zet eerste Airbus A321neo in naar Kopenhagen, Berlijn en Stockholm2 min leestijd

KLM verlengt opnieuw flexibel boekingsbeleid

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

De gloednieuwe Airbus A321neo zal dit jaar haar intrede doen bij KLM. Alhoewel het nog even wachten is tot het zover is maakt KLM al wel bekend dat de A321neo op Kopenhagen, Berlijn en Stockholm zal gaan vliegen. De Airbus toestellen gaan de verouderde Boeing 737 vliegtuigen op termijn vervangen.

KLM’s eerste nieuwe Airbus A321neo

Nog deze zomer zal KLM haar eerste gloednieuwe Airbus A321neo ontvangen. Vanaf augustus zullen ook de eerste vluchten uitgevoerd worden. KLM maakte vandaag bekend dat de A321neo onder meer naar Kopenhagen, Berlijn en Stockholm zal vliegen. Relatief korte vluchten dus.

Volgens KLM is de Airbus A321neo een logische keuze na de indiensttreding van de Embraer E195-E2. Beide vliegtuigen zijn bijvoorbeeld een stuk efficiënter als het om brandstofgebruik gaat. De A321neo produceert 15% minder CO2-uitstoot in vergelijking met oudere generatie toestellen. Ook is het tot 50% stiller.

Het is nog niet bekend hoe het vliegtuig er precies uit komt te zien qua cabine en stoelindeling. Het is echter zeer aannemelijk dat het een 3-3 indeling zal worden. Hierbij krijgen Business Class passagiers een vrije stoel in het midden. Sommige airlines bieden in de A321neo ook een full flat Business Class stoel. Eén voorbeeld daarvan is het Franse La Compagnie.

KLM Airbus A321neo

Vlootvernieuwing KLM

Air France en KLM zetten bij de vlootvernieuwing dus groots in op Airbus. De Franse vliegtuigbouwer mag hard aan de slag met een grote order voor in totaal 100 Airbus A320 en A321neo vliegtuigen. AF-KLM houdt daarbij nog de optie open voor 60 extra kisten. Met de vlootvernieuwing wil de Frans-Nederlandse luchtvaartcombinatie bijdragen aan een lagere uitstoot van schadelijke uitstoot en een beperking van de geluidsproductie. Uiteraard moet ook het comfort en de klantervaring verbeteren.

De bestelling kwam eind 2021. Inmiddels is de vlootvernieuwing in volle gang. Zo mocht Transavia Nederland al een nieuwe Airbus A321neo in ontvangst nemen. De Nederlandse A321neo met registratie PH-YHZ vliegt inmiddels vanuit Schiphol op diverse Europese bestemmingen. Denk bijvoorbeeld aan Faro, Malaga en Alicante. Het toestel gaat later ook vanuit Rotterdam/The Hague Airport vliegen.

Transavia Airbus A321neo

Transavia Frankrijk ontving al ook haar eerste nieuwe Airbus. De A320neo met registratie G-FNEO maakte vorige week haar eerste vlucht vanuit Parijs-Orly naar Porto. Inmiddels vliegt de Franse A320neo onder meer naar Lissabon, Sevilla en Algiers.

Bron foto’s: KLM

Reacties

  1. Van Gooiland zegt

    “KLM maakte vandaag bekend dat de A321neo onder meer naar Kopenhagen, Berlijn en Stockholm zal vliegen. Relatief korte vluchten dus.”

    Uit het schema (dat blijkbaar niet interessant genoeg is om in het artikel te vermelden) blijkt dat KLM geen enkel risico wil nemen met de nieuwe kist, die dan ook elke nacht op Schiphol mag blijven slapen. Het gevolg is dat de eerste vlucht van de dag al om 5u15 naar CPH vertrekt. Een onchristelijk tijdstip (mij krijg je er m’n bed niet voor uit) en te vroeg voor overstappende pax. Op dat tijdstip is nog geen enkele ICA vlucht gearriveerd, dus van transfer pax moeten ze het niet hebben. Ik kan mij dan ook niet anders voorstellen dan dat de bezettingsgraad op Kl167 héél laag zal zijn.
    Normaal vertrekt de eerste golf Europa vluchten zo rond 7 uur, opdat de pax van alle vroeg arriverende ICA vluchten genoeg tijd hebben om over te stappen.

    En terzijde, wat een onbeschrijfelijke bende weer op Schiphol gisteren en vandaag. Een centimetertje sneeuw is al genoeg om alles in het honderd te laten lopen, en van de-icing heeft KLM nog steeds geen kaas gegeten. Gewoon schandalig slecht georganiseerd.

  2. Hg zegt

    Laat de midden stoel weg in B/C en zet een beter stoel voor in plaats. 2 ipv 3
    Heb je een nieuwe kist A321 Neo benut je die kans niet.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *