KLM wil stoppen met vluchten van Schiphol naar Brussel3 min leestijd

NS en KLM Trein

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Er is al langere tijd controverse over het uitvoeren van korte vluchten. De trein zou daarvoor een prima alternatief moeten zijn met een kortere reistijd en lagere kosten. Op dit moment zijn er echter nog tot 4 vluchten per dag op bijvoorbeeld de route Amsterdam-Brussel. KLM stelt in een nieuw duurzaamheidsplan haar vluchten naar Brussel volledig te gaan afbouwen.

Trein als alternatief voor het vliegtuig

Het is niet meer voor te stellen dat er voorheen ook in Nederland binnenlandse vluchten werden uitgevoerd. Inmiddels zijn daar prima alternatieven voor. Voor korte internationale verbindingen is dat een stuk beperkter. Steden als Londen en Parijs zijn goed en snel per trein bereikbaar met Eurostar en NS International. Maar de prijs van een treinticket is in sommige gevallen nog steeds relatief hoog. Een treinrit naar andere Europese steden heeft vaak een lange reistijd, zeker in vergelijking met het vliegtuig. En ook hier geldt dat een treinticket niet altijd goedkoper is dan een reis per vliegtuig. Er wordt op dit moment dan ook flink geïnvesteerd in nieuwe en vooral snellere treinverbindingen binnen Europa.

En die nieuwe treinroutes zijn hard nodig om meer reizigers van het vliegtuig in de trein te krijgen. Maar voordat het echt zover is zijn we waarschijnlijk flink wat jaren verder.

KLM Amsterdam – Brussel

De non-stop KLM verbinding van Amsterdam met Brussel wordt op dit moment nog tot 4 maal per dag uitgevoerd. In het weekend is dat 3 keer per dag. De vlucht duurt volgens de dienstregeling zo’n 45 minuten, maar in de praktijk zal het korter zijn. KLM zet op Brussel een mix van Embraer vliegtuigen in, waaronder de nieuwe E195-E2. KLM is overigens de enige maatschappij die deze directe route aanbiedt.

In het nieuwe actieplan dat KLM en partners deze week publiceerden staat de vluchten tussen Amsterdam en Brussel zullen worden afgeschaft, ‘zonder dat dit ten koste gaat van de bereikbaarheid van Nederland’.  In de gezamenlijke verklaring, die ook airlines als Transavia, Corendon, easyJet en TUI hebben getekend, staat dat hiervoor wel een voldoende treincapaciteit moet zijn. Hoeveel capaciteit er nog extra nodig is wordt echter niet genoemd. KLM nam eerder al het besluit om het aantal vluchten naar Brussel te verlagen. Zo werd vorig jaar één dagelijkse vlucht vervangen door een treinrit.

KLM laat tegenover InsideFlyer weten de vluchten stap voor te stap te willen afbouwen. De maatschappij stelt dat er voldoende Eurostar stoelen beschikbaar moeten voordat er minder gevlogen kan worden. Daarnaast moet de dienstregeling op de schop. Zo rijden er in het weekend minder treinen tussen Schiphol en Brussel, terwijl KLM dan juist de stoelen nodig heeft.

Hulp van de overheid

Verder valt er in het plan te lezen dat de Nederlandse luchtvaartsector de overheid om hulp vraagt bij het tot stand brengen van nieuwe en snellere treinverbindingen. Zo moet Schiphol beter verbonden worden met onder meer Parijs, Londen, Düsseldorf, Frankfurt en Berlijn. Specifiek moeten ‘… internationale treinen eerder en vaker op Schiphol stoppen’. Dit draagt eraan bij om de internationale trein een realistisch alternatief voor korteafstandsvluchten te maken. Verder benoemen de samenwerkende partijen ook dat de Amsterdamse Noord/Zuidlijn aangesloten moet worden op Schiphol.

Bron foto’s: KLM

Reacties

  1. Van Gooiland zegt

    “Verder valt er in het plan te lezen dat de Nederlandse luchtvaartsector de overheid om hulp vraagt.”

    Met andere woorden, of de belastingbetalers even willen dokken.

    “Zo werd vorig jaar één dagelijkse vlucht vervangen door een treinrit.”

    Er werd een dagelijkse vlucht geschrapt, maar die werd helemaal niet vervangen door een treinrit. De passagiers kunnen gebruik maken van de treinen die toch al rijden, volgens een dienstregeling waar KLM helemaal niks over te zeggen heeft. Of ze kunnen een van de vier resterende vluchten pakken.

    Intra-Europees treinverkeer is sowieso een ongecoördineerde bende, en in veel landen is het binnenlandse treinverkeer ook een zooitje. De talloze miljarden die nodig zullen zijn om orde op zaken te brengen mogen de belastingbetalers en reizigers ophoesten. Alvast gefeliciteerd.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *