Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
KLM vloog deze week van Amsterdam Airport Schiphol naar Singapore voor The Aviation Challenge. Dit is een initiatief van de SkyTeam om luchtvaartmaatschappijen uit te dagen operaties zo zuinig en efficiënt mogelijk te doen. Eerder deed KLM dit onder de noemer Sustainable Flight Challenge.
KLM met The Aviation Challenge
Op 22 oktober 2024 vloog KLM van Amsterdam Airport Schiphol naar Singapore voor deze challenge. Zowel tijdens de voorbereiding als tijdens de vlucht heeft KLM initiatieven getest. Zo is er lichter materiaal gebruikt voor het vrachtvervoer en is er zoveel mogelijk gebruik gemaakt van elektrische grondprocessen.
Passagiers in World Business Class is gevraagd om de maaltijd vooruit te bestellen. Dat initiatief is al langer beschikbaar voor reizigers in deze cabine. Daarnaast is er gevraagd om digitale instapkaarten te gebruiken alsmede het meenemen van zo min mogelijk bagage.
Tijdens de vlucht is er in de Premium cabine lichter servies gebruikt. In plaats van een regulier KLM-huisje, ontvingen zij een lichter 3D-geprint huisje. Tijdens de vlucht was het voor alle passagiers ook mogelijk om SAF te kopen. Dit kan normaliter alleen voorafgaand aan de vlucht. De aangekochte SAF zet KLM dan in op een andere vlucht.
Het cabinepersoneel droeg tijdens de vlucht een nieuw uniform. Dit is gemaakt van een duurzamere stof. Ook droegen zij de eerder geïmplementeerde KLM-sneakers van Filling Pieces.
Ook dochter KLM Cityhopper doet mee aan The Aviation Challenge. Zij vloog op 5 september 2024 met een Embraer E195-E2 naar Valencia. Aan boord van deze vlucht konden alle passagiers ook gebruik maken van gratis wifi.
Afbeeldingen ©KLM
Van Gooiland zegt
KLM moet steeds zonodig het groenste jongetje van de klas zijn. Hou toch eens op met dat duurzame gepronk, die CO2 neutrale druppels op een gloeiende plaat stellen helemaal niets voor.
Terwijl KLM haar WBC passagiers vegetarisch konijnenvoer door de strot probeert te duwen, bestellen maatschappijen elders duizenden nieuwe vliegtuigen, en worden links en rechts nieuwe luchthavens uit de grond gestampt, die ook nog eens 24/7 op volle toeren draaien. Gelukkig maar, zo heb ik als passagier nog wat te kiezen. En dan kies ik voor maatschappijen die een goed product leveren en wars zijn van ieder ideologisch gedram.