Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
KLM maakt samen met Air France het meenemen van ruimbagage duurder voor World Business Class passagiers. Dit treft passagiers die een Business Light-tarief hebben. Sinds een aantal maanden moeten Economy Class passagiers ook meer betalen voor het meenemen van ruimbagage.
KLM maakt ruimbagage duurder
KLM en Air France hebben op 29 oktober 2024 de tarieven verhoogd voor het eerste, tweede of volgende extra stuk ruimbagage dat tot 24 uur voor vertrek wordt gekocht. Het gaat daarbij om tickets met een Business Light-tarief. Daarbij is een stuk ruimbagage van 32kg inbegrepen in het ticket.
Als deze passagiers een tweede stuk ruimbagage willen meenemen, dan kost dit 109 euro per enkele reis. Voor het tweede of volgende extra stuk ruimbagage kost dit 239 euro. Bij het reizen in het hoogseizoen komt er vijf euro bij.
Van toepassing op langeafstandsvluchten
De verhoging is van toepassing op langeafstandsvluchten tussen Europa en alle bestemmingen wereldwijd. Uitgerzonderd zijn de bestemmingen in de Verenigde Staten, Mexico en Tahiti. Dit komt door de joint-venture met Delta en Virgin Atlantic tussen Europa en deze bestemmingen.
Als je een Flying Blue Gold status hebt, dan mag je kosteloos een extra stuk ruimbagage meenemen. Flying Blue Platinum en Ultimate leden mogen twee stuks extra ruimbagage meenemen.
Reizigers die een SkyTeam Elite Plus status hebben, mogen ook een extra stuk ruimbagage meenemen. Voorheen kregen Flying Blue Explorer deelnemers 10% korting op het eerste stuk ruimbagage, maar dat is niet langer het geval.
Afbeeldingen ©KLM/FlyingBlue
Mike zegt
Ze zijn lekker aan het afglijden daar zeg….
Van Gooiland zegt
Tja, we hebben het hier dus wel over KL en AF, dus dat afglijden zal niemand verbazen. Die koffertarieven zullen mij persoonlijk worst wezen, ik check alleen wat in als het echt niet anders kan. Hooguit één keer per jaar, nooit meer dan één stuks, en daar hoef ik dus niet voor te betalen.
Ik heb echt mijn twijfels bij het uitkleden van de business class. Het is en blijft een premium product, het wordt als luxe in de markt gezet, maar iemand met een light tarief kan niet eens de lounge meer in, terwijl allerlei lieden met een spotgoedkoop economy ticket die toevallig op allerlei manieren (behalve veel vliegen) XPs bijeen geharkt hebben wel de lounge in mogen. Beetje de wereld op z’n kop. Maar ja, het is inmiddels lang geleden dat frequent flyer programma’s hun naam eer aandeden.