Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Met de komst van de nieuwe Airbus A321neo ging KLM ook op zoek naar namen voor de vliegtuigen. Het is namelijk een traditie bij KLM dat elk toestel een naam krijgt. Uiteraard mag dat bij de A321neo niet ontbreken. Deze week maakte de Nederlandse nationale airline de namen bekend van de eerste 4 Airbus A321 kisten.
Elk vliegtuig een naam
In de vloot van KLM heeft elk vliegtuig een naam gekregen. Per toesteltype is er een bepaald thema. Zo dragen de Airbus A330 toestellen namen van bekende pleinen. Denk bijvoorbeeld een de Dam in Amstedam (PH-AOA), Times Square in New York (PH-AKA) en het Rotterdamse Hofplein (PH-AKF). De Boeing 787 Dreamliners hebben de namen van bloemen gekregen. Bijvoorbeeld de Anjer (PH-BHA), Jasmijn (PH-BHH) en de Tulp (PH-BHP).
Bij de Boeing 777s is gekozen voor bekende bezienswaardigheden en nationale parken. De enige uitzondering hierop is de Boeing 777-200ER met registratie PH-BQA. Dit vliegtuig draagt de naam van de bekende Nederlandse luchtvaartpionier Albert Plesman. Tot slot nog de Boeing 737s, deze narrowbody kisten zijn voorzien van namen van vogels.
Namen KLM Airbus A321neo
De eerste 4 nieuwe Airbus A321neo vliegtuigen hebben dus inmiddels ook een naam gekregen. Voor de namen van de ‘neo-vloot’ is gekozen voor vlindersoorten. Het thema is bedacht door medewerkers van KLM zelf. De eerste A321 krijgt de naam Koninginnepage. Het gaat waarschijnlijk om de PH-AXA. Deze A321 zal vanaf september gaan vliegen.
Het lijkt er dus op dat het debut van de A321 nog iets vertraagd is. Eerst zou dit namelijk al in de 2e helft van augustus een feit moeten zijn en ook dat was al een vertraging van de initiële indienstname. KLM verwijst nu dus naar september. Na de Koninginnepage volgen overigens nog de Braamvlinder, Citroenvlinder en Porseleinvlinder.
Kreeg KLM bij de bekendmaking van de namen gelijk heel wat kritiek over zich heen op social media. Zo stellen luchtvaartcritici dat het wrang is dat KLM kiest voor dierennamen voor een vliegtuig, ondanks de vervuilende uitstoot die het klimaat niet ten goede komt. Marjan Rintel, CEO van KLM, stelt daarentegen op LinkedIn dat de A321neo ‘… aanzienlijk stiller is dan de huidige generatie en 21% minder CO2 per passagier-kilometer uitstoot’.
Meer over de bestemmingen waar KLM met de Airbus A321neo op vliegt lees je in dit artikel.
Bron foto’s: KLM
Van Gooiland zegt
Wat zijn die klimaatdoemdenkers toch een nare, zure, kleinzerige en bekrompen lieden. Dat ze zich druk menen te moeten maken om vlindernamen voor vliegtuigen is toch wel heel erg kinderachtig. Ze kunnen hoogstwaarschijnlijk niet eens een vlinder van een sprinkhaan onderscheiden, maar dat weerhoudt ze er niet van om de rest van de mensheid continu met opgeheven vingertje de les te lezen. Wat mij betreft gaan ze allemaal lekker op zolder zitten wachten op de naderende ondergang van de wereld, terwijl alle normale mensen lekker blijven vliegen.