Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
De Nederlandse nationale maatschappij KLM gaat binnenkort van start met een test voor een nieuw serviceconcept aan boord. Passagiers in Economy, Premium Economy en World Business Class kunnen uitkijken naar een verbeterde service met meer persoonlijk contact. Zo komt er een welkomstdrankje voor Economy Class passagiers. En voor de Business Class introduceert KLM nieuw servies, wederom ontworpen door Marcel Wanders.
Service aan boord
De service aan boord is natuurlijk één van de belangrijkste onderdelen van de vlucht. Het aanbod van eten en drinken, maar ook de vriendelijkheid van de crew, zijn natuurlijk zaken die passagiers vaak onthouden. En dat kan zowel positief als negatief zijn uiteraard.
Maatschappijen proberen reizigers positief te blijven verrassen met vernieuwingen in de service. De meest voorkomende aanpassingen zijn de introductie van een nieuw menu aan boord. Zo komt Air France bijvoorbeeld regelmatig met nieuwe menu opties in Business Class. En Delta vernieuwde een tijd terug de Premium Economy Class service nog een welkomstdrankje en amenity kit.
De grootste recente verandering in service bij KLM is de introductie van Premium Comfort. Dit is het antwoord van KLM op de populaire Premium Economy cabine die veel Amerikaanse airlines al jaren aanboden.

Vernieuwde KLM service in Economy Class
KLM gaat binnenkort dus testen met een vernieuwde service op long haul vluchten. Zo komt in de Economy Class het welkomstdrankje weer terug. Daarnaast zullen de warme maaltijden sneller uitgeserveerd worden, hierdoor zegt KLM meer tijd te hebben voor persoonlijk contact met de passagiers.

Vernieuwde KLM service in World Business Class
Uiteraard wordt er ook gedacht aan de Business Class passagiers, want doe brengen voor KLM veel geld in het laatje. Business Class passagiers kunnen uitkijken naar een vernieuwd menu aan boord. Helaas geeft de Nederlandse nationale maatschappij daar nog geen details over.
Wel maakt KLM bekend de samenwerking met Marcel Wanders voort te zetten. Wanders ontwierp eerder al het servies en het bestek voor de World Business Class. En op Europe Business Class krijgen passagiers een maaltijd geserveerd in een box die door Marcel Wanders is ontworpen. Dit aanbod is grotendeels gebaseerd op een ontwerp dat tussen 2008 en 2011 werd gemaakt.
Als ontwerper van Nederlandse komaf, ben ik trots dat ik wederom de eer heb om voor KLM het servies te ontwerpen. Het is een eigentijds ontwerp, gemaakt van mooi kristal, bone-china, rvs en andere nobele materialen. Natuurlijk ben ik benieuwd hoe de maaltijden eruitzien op de borden en wat passagiers in de World Business Class ervan vinden. – Marcel Wanders, Nederlandse ontwerper

Meer stoelen aan boord
KLM stelt dat door de nieuwe manier van werken minder trolleys nodig zijn. Hierdoor komt er ruimte vrij om extra stoelen aan boord te plaatsen, zonder dat dit ten koste gaat van de beenruimte. Hierbij richt KLM alle pijlen op de premium cabines. In Premium Comfort komen er straks maximaal 40 stoelen, afhankelijk van het toesteltype. Op de Boeing 787-9 komt er ook plaats vrij voor twee extra World Business Class stoelen.
De nieuwe indeling geeft ook de ruimte voor extra stoelen in Economy Class. Om hoeveel stoelen het gaat en in welke toestellen heeft KLM nog niet bekend gemaakt.
Onze Premium Comfort Class wordt zeer goed gewaardeerd door passagiers en zit vaak vol. Mensen willen reizen, en de vraag naar uniek en luxer reizen neemt toe. Met de aanpassingen die we gaan doen, kunnen we het aantal Premium Comfort stoelen uitbreiden. Naast dat we de ruimte aan boord optimaal benutten, investeren we tegelijkertijd in een moderner product met meer ruimte voor persoonlijk contact. Zo blijven we vliegen, verbeteren én vernieuwen. – Paul Terstegge, Executive Vice President Inflight Services KLM

Bron foto’s: InsideFlyer / Bron foto’s servies: KLM






KLM zou er goed aan doen als ze slippers, pyjama, een extra matras en eten on demand introduceren voor business class. Veel airlines hebben dit of starten hier nu mee en geeft extra comfort en luxe tijdens de reis. Zeker voor de prijs die KLM rekent voor WBC en wat je terug krijgt is erg matig.
Die Wandersbox is een grof schandaal..wat een armoede..Vergelijk europe businessclass van KLM eens met Austrian of zelfs Tarom..