Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Schiphol investeerde al in 2020 in nieuwe duurzamere voertuigen om vliegtuigen van de gate naar de startbaan te brengen. Deze zogenaamde hybride taxibot zou 50 tot 85% minder brandstof verbruiken. De Amsterdamse luchthaven zet deze proef voor duurzaam taxiën met onder meer KLM en Transavia nu door en gaat meer pushbacks uitvoeren met de taxibot. KLM stelt echter tegenover InsideFlyer dat de eerste passagiersvluchten op zijn vroegst in 2024 op deze manier zullen taxiën.
Verlagen uitstoot tijdens taxiën
Door de taxibot in te zetten wordt op twee manieren brandstof bespaard én schadelijke uitstoot voorkomen. Tijdens het taxiën verbruikt het vliegtuig namelijk geen brandstof omdat de motoren uitstaan. De taxibot zelf kent een hybride aandrijving dus verbruikt ook flink minder dan conventionele taxivoertuigen. Daar is de uitstoot dus ook minder.
KLM stelt samen met Schiphol en Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) de vervolgproeven te zullen uitvoeren. Eerder deze maand werd een nieuwe test gedaan waarbij de taxibot een Boeing 737-800 van KLM vanaf Schiphol-centrum naar een platform bij de Zwanenburgbaan begeleide. Hierbij stonden de motoren van het vliegtuig uit. Volgens KLM wordt met deze manier van taxiën het brandstofgebruik en daarmee CO2-, stikstof- en (ultra)fijnstofuitstoot sterk verminderd.
Het brandstofverbruik en de uitstoot van het vliegtuig vanaf het vertrek is natuurlijk niet anders dan nu. Daar kunnen duurzamere vormen van brandstof nu en elektrisch veiligen in de toekomst helpen om verdere stappen te zetten om de luchtvaart minder vervuilend te maken.
Vertraging proeven
Volgens de oorspronkelijke planning zou er op dit moment al meer gedaan moeten zijn. Zo was het plan om proeven van en naar de Polderbaan uit te voeren. Er is nu een aangepaste planning waarbij het komende anderhalf jaar meer onderzoeken, simulaties en tests volgen. KLM stelt tegenover dit medium dat het volgende toestel waarmee getest zal worden uit de Airbus A320 familie komt. Het betreft een van de andere partners van het project, waarschijnlijk de OY-JRK, een Airbus A320-200 van Corendon. Schiphol wil vanaf medio 2024 duurzaam taxiën officieel in gaan voeren en verder opschalen.
KLM wil in 2030 volledig duurzaam taxiën op Schiphol. Heel ambitieus lijkt dat niet gegeven het feit dat Schiphol dus al vanaf 2024 wil gaan opschalen. Volgens KLM heeft dat te maken met beperkingen bij LVNL. De eerste passagiersvluchten die op deze manier taxiën zullen niet voor 2024 vertrekken, aldus KLM. Ook de maatschappijen Transavia, Corendon, TUIfly en grondafhandelaren dnata, Swissport en Viggo zijn overigens betrokken bij de proeven.
Het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat ondersteunt dit initiatief. De proeven zijn onderdeel van Europese initiatieven in het kader van het ALBATROSS-consortium en haar opvolger: HERON. Deze subsidieprojecten hebben als doel de luchtvaart te verduurzamen.
Geef een reactie