Schiphol tankt grondvoertuigen enkel nog met duurzame brandstof2 min leestijd

Schiphol zet enkel nog duurzame brandstof voor grondvoertuigen in

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Schiphol heeft zichzelf als doel gesteld dat vanaf 2030 alle voertuigen op de luchthaven elektrisch of op waterstof aangedreven moeten zijn. Daarmee zouden ze ook uitstootvrij zijn en op deze manier draagt de Nederlandse luchthaven haar steentje bij aan de verbetering van de omgeving. Tot die tijd is al een eerste stap gezet en wordt er enkel nog duurzame brandstof gebruikt voor grondvoertuigen op Schiphol.

Schiphol Uitstootvrij

In 2030 moet alle grondvoertuigen op Schiphol volledig uitstootvrij zijn. Om dit te bereiken is er nu al 40% van de voertuigen elektrisch of op waterstof aangedreven. Er is dus nog een weg te gaan om ook de overige 60% van de voertuigen elektrisch te maken. De uitdaging zit hem vooral in de zwaardere voertuigen, aldus Paul Feldbrugge. Hij is verantwoordelijk voor het Zero Emission Programma binnen KLM Equipment Services (KES). Deze voertuigen zijn nodige voor meer specialistische en zwaardere klussen. Ze moeten dus beschikken over een batterij die lang genoeg mee kan, maar vooral ook snel is opgeladen. Voor dit soort voertuigen is er nu een tussenoplossing. Vanaf heden gaat Schiphol geen fossiele diesel meer gebruiken. Daarvoor in de plaats zal vanaf 1 januari gebruik gemaakt worden van de HVO100.

Taxibot duurzaam taxien op Schiphol

Schiphol werkt in samenwerking met onder andere Transavia en KLM ook aan het project om vliegtuigen duurzaam te taxiën. Dit moet ook bijdragen aan een verdere reductie van de CO2 op de luchthaven.

Wat is HVO100?

De HVO100 is een vervanger voor fossiele brandstof. Het is een hernieuwbare brandstof met dezelfde eigenschappen als diesel. Voordeel van deze brandstof is dat er echter geen gebruik gemaakt wordt van fossiele brandstoffen. Daarnaast is er een tweede voordeel. De motoren van de huidige grondvoertuigen op Schiphol hoeven niet aangepast te worden om deze duurzame brandstof te gebruiken. Totdat er een goed alternatief is om ze uitstootvrij te laten rijden, kunnen ze gebruikt worden. Met de HVO100 wordt tot 98% minder CO2 uitgestoten. Deze brandstof wordt door Neste geleverd op de luchthaven.

Bron: Schiphol

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *