Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Enkele maanden geleden – tijdens de Oktober Specials van Flying Blue – waren de award tickets naar verschillende Caribische gebieden flink in de aanbieding. Zo ook de award tickets naar Sint Maarten. Voor de liefhebber van vliegtuigen een plek waar je geweest moet zijn met haar piepkleine strandje dat op een paar meter afstand van het begin van de landingsbaan van Princess Juliana ligt.
Daar een retour award ticket van Amsterdam naar Sint Maarten normaal 60.000 Flying Blue mijlen kost was dit nu ‘in de aanbieding’ voor de helft aantal mijlen. In mijn geval bespaarde ik maar liefst 60.000 Flying Blue mijlen op twee retour award tickets in Economy Class. Belastingen en een brandstoftoeslag moeten wel betaald worden. Voor deze reis was dat € 170,- voor een retourticket. Een standaard economy ticket is verkrijgbaar vanaf ongeveer € 600,- retour. Je vliegt dan rechtstreeks vanaf Amsterdam met KLM met de airbus A332.
Op het vliegveld
Door mijn status bij Al Italia konden we gebruik maken van het Skypriority incheck gedeelte op Schiphol en de fast track security lane die daarop aansluit. Het duurde dan ook maar even voordat we airside waren. Eerst nog even een uurtje in de lounge voor een ontbijt.
Boarden
Na het ochtend bezoek aan de overvolle KLM Crown Lounge 52 was het tijd om te gaan boarden. Gelukkig konden we hier ook gebruik maken van de Priority Lane.
Aan de gate heb ik gevraagd of de gate agent de stoelen kon wijzigen van rij 37 naar rij 18. Ik wist namelijk dat in rij 18 de midden stoelen (opstelling van 4) nog allemaal vrij waren. Dit was geen enkel probleem.
Hierdoor hadden we vier stoelen voor twee personen. Ideaal! Je kunt je tas op de tweede stoel zetten (tijdens de vlucht), twee tafeltjes gebruiken en als je wilt kan je zelf ervaren wat full flat is :). Daarnaast is het voor in het vliegtuig rustiger qua motorgeluid en ben je vrij vlot uit het vliegtuig bij het uitstappen. Wil je helemaal rust in het vliegtuig? Dan kan ik de Bose Quiet Comfort aanraden. Deze noise cancelling headphones hebben niet alleen een prachtig geluid maar verminderen ook het omgevingsgeluid. Lionell heeft deze headphone onlangs getest, lees hier alles daarover.
De vlucht
Vluchtdetails:
- Airline: KLM
- Vluchtnummer: KL0729
- Toestel: A330-200
- Tijd: 11:30
- Duur reis: 8 uur 45 min
Omdat we iets langer in de lounge zijn gebleven was het boarden al een tijdje bezig en duurde het niet lang voordat we ons plekje hadden gevonden.
Na een uur vliegen werd er een drankje naar keuze met wat nootjes geserveerd. Ik was wel toe aan een biertje.
Niet lang daarna kwamen de stewardessen langs met een warm (wegwerp)doekje om je op te frissen. Nog steeds dorst of zin in een ander drankje? Geen probleem, daar werd niet moeilijk over gedaan.
Flight entertainment
Tijd om de flight entertainment te ontdekken. Het eerste wat opvalt is dat het geen scherm maar een schermpje is. Daarnaast heeft het geen touchscreen en is het erg onduidelijk. Het hoeft geen HD scherm te zijn maar dit is wel erg achterhaald. Een film kijken met ondertitels is bijna niet te doen. De beschikbare features zijn leuk. Zo kan je bijvoorbeeld bekijken wanneer er wat geserveerd gaat worden, welke dranksoorten er beschikbaar zijn enzovoort.
Per twee stoelen is een metalen box op de grond geïnstalleerd voor de flight entertainment. Pas dus op waar je gaat zitten. Tip 1: check SeatGuru bij je stoelkeuze. Op deze site vind je een seatplan van het toestel en opmerkingen van passagiers over hun stoelkeuze. Tip 2: ga met een opgeladen telefoon of laptop aan boord. De A332 van KLM heeft geen stroom- of USB aansluiting in Economy Class. Als je vraagt of de crew jouw telefoon wil opladen in Business Class is dat geen probleem.
Maaltijd
Na ongeveer 2,5 uur werd de maaltijd geserveerd. Zoals gewoon in Economy Class is er keuze tussen twee maaltijden. Tijdens deze vlucht had je de keuze tussen gehaktballetjes met aardappelpuree en groente en de vegetarische pasta. De maaltijd smaakte prima en het typisch Hollandse stroopwafeltoetje was mierzoet maar verrassend lekker!
Na de maaltijd werd koffie en thee geserveerd maar iets anders bleek ook geen probleem te zijn. Ik heb zelf een koffie genomen met (op advies van de vriendelijke stewardess) een cognac erbij.
Halverwege de vlucht werd ijs werd geserveerd. Deze heb ik afgeslagen. Voor mij tijd om eens een rondje door Economy Class te lopen en de benen te strekken. Wat mij opviel was dat het achter in het vliegtuig aanzienlijk kouder was. Omdat ik toch een rondje liep heb ik gelijk maar een gin tonic besteld. Daar lagen ook flesjes water, mini stroopwafels en snoepjes voor het grijpen.
Een uur voor het landen werd een lichte snack geserveerd. Het enigszins taaie pizzabroodje smaakte goed.
Conclusie Review KLM Economy
De A330-200 is een knus toestel maar verouderd toestel. Omdat het minder groot is dan bijvoorbeeld een 777 heeft het de volgende voordelen:
- Een maaltijd/drankje wordt snel geserveerd;
- 2-4-2 opstelling. Dus reis je met z’n tweeën? Dan heb je een eigen plekje als je aan het raam zit. Wel zo handig op een vlucht van ruim 9 uur. Niets vervelender dan een medepassagier wakker maken of dat jij aangetikt wordt omdat hij/zij er langs moet.
De crew op deze vlucht was erg vriendelijk en behulpzaam. Om de crew zou ik KLM zo weer vliegen. Om dit toestel zeker niet.
PasjeDeluxe zegt
Grappig om te zien dt ik exact dezelfde Inflight services had begin januari met de a332 naar Edmonton begin Januari. Ik vond de omschrijving op Seatguru echter niet accuraat. Ik had deze namelijk nog gecheckt voor ik mijn stoel selecteerde maar zat toch met zo’n box bij mijn benen.. Eten was inderdaad prima voor economy!
Jan zegt
Moet eerlijk zeggen dat de maaltijd op de terugweg vies was vergeleken met de heenreis. Andere cateraar? Ik heb geen idee.
Harrie zegt
Hoe zie je vlak voor je vlucht welke stoelen nog vrij zijn? Gewoon via je reservering? En kan je dit zo laat nog wijzigen?
Jan zegt
Hallo Harrie, ik kon het tot ongeveer 1 uur voor de vlucht nog zien/wijzigen via de KLM app. Daarna kreeg ik de melding ‘under AirPort control’. Daarnaast maak ik gebruik van expertflyer.