Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
KLM zal vanaf 5 november haar Cityhopper piloten trainen met Virtual Reality (VR). Dit geldt voor de KLM Cityhopper piloten die met de Embraer 175 en 190 toestellen vliegen. Het doel van de VR training is om kosten te besparen en de trainingstijd effectiever te benutten.
KLM Cityhopper is een dochter van KLM en vliegt binnen Europa met een vloot van Embraers. Op dit moment heeft de luchtvaartmaatschappij 17 Embraer 175 en 32 Embraer 190 in haar vloot. De in 2019 bestelde Embraer 195-E2 toestellen gaan niet naar Cityhopper maar vervangen de B737-700 bij de moedermaatschappij.
KLM Cityhopper traint piloten met Virtual Reality-training
Om flexibeler in te kunnen spelen op de verschillende trainingsbehoefte van de piloten, is de luchtvaartmaatschappij gestart met deze Virtual Reality-trainingen. Deze trainingen zijn ontwikkeld voor drie toepassingen die onderdeel zijn van de Type Rating Course;
- Virtuele cockpit – in dit onderdeel kan de piloot de cockpit bekijken, welke bestaat uit een interactief computer gegenereerd beeld van de bedieningspanelen
- Instructievideo – in dit onderdeel kan de piloot de cockpit van een vlucht in 360 graden bekijken
- Walk-around – in dit onderdeel kan de piloot dankzij 360 graden foto’s door en om het vliegtuig lopen om deze te inspecteren.
Werner Soeteman, manager VR Center Of Excellence van KLM IT, geeft aan dat het project volledig door het eigen team ontwikkeld is:
Dit zijn tevens de drie verschillende manieren waarop je content kunt vastleggen die wordt gebruikt om Virtual Reality-toepassingen te maken. De interactieve virtuele cockpit is volledig door ons team van VR-developers en 3D-designers met computers gecreëerd. Voor de 360-gradenfilm en -foto’s heeft een van onze VR engineers met een geavanceerde 360-gradencamera meegevlogen in de cockpit. Dit alles in nauwe samenwerking met de piloten van KLM Cityhopper. Zelf hebben onze developers geen idee hoe een Embraer werkt, alhoewel ze inmiddels een heel eind komen.
De VR trainingen worden ook al gebruikt voor de opleiding van medewerkers. De onderhoudsmonteurs en het cabinepersoneel maken gebruik van deze trainingen. Daar komen nu de trainingen voor de piloten van de E175 en E190 bij.
De trainingen voor de piloten zijn een aanvulling op het bestaande opleidingstraject. De Virtual Reality toepassing is op dit moment nog niet gecertificeerd door EASA, maar de luchtvaartmaatschappij onderzoekt de mogelijkheden hiervoor. Tot die tijd vervangt het de klassikale lessen en lectuur niet.
Afbeeldingen ©KLM
Geef een reactie