Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Als opwarmer voor mijn reis in World Business Class van Amsterdam naar New York JFK vloog ik eerst van thuisbasis Billund in Denemarken naar Schiphol in Europe Business Class van KLM Cityhopper in een Embraer 175.
Embraer heeft veel succes met hun E-series. De E170/175 was bij de introductie in 2002 eigenlijk meteen een succes, het toestel scoorde op veiligheid en efficiëntie. Het toestel biedt plek voor zo’n 80 passagiers en concurreert met de onder andere de Airbus A318, Bombardier CRJ-700/900 en Boeing 717. Later volgde een verlengde versie, de E190/195 die ook groot succes oogstte. KLM Cityhopper begon in 2009 met de invoering van de E190 en sinds vorig jaar de E175 en is daarmee het nieuwste toestel voor KLM en KLM Cityhopper. Het is de taak van dit toestel om de Fokker 70 te vervangen, die op 28 oktober aanstaande de laatste vlucht maakt.
KLM vliegt veel van en naar Billund. Zo’n 5x per dag, wat veel is voor een dorpje met slechts 6.313 inwoners. Billund is na Kopenhagen de grootste luchthaven in Denemarken en heel belangrijk voor Jutland. Billund verbindt met alle grote hubs zoals Parijs CDG, Frankfurt, Londen Heathrow, Brussel, Istanbul en dus ook Amsterdam.
Doordat ik in Europe Business Class vlieg, heb ik ook toegang tot de lounge. KLM heeft in Billund geen eigen lounge maar het biedt wel toegang tot de King Amlet lounge die door alle airlines gebruikt worden. Het is een prettige lounge. Typisch Deense no-nonsense maar wel van alle gemakken voorzien. Er is een speciaal deel waar gewerkt kan worden en waar het stil is. Het WiFi signaal is snel, een film van Netflix downloaden bijvoorbeeld, is zo gepiept. Het eten en drinken is niet overdreven luxe met alleen goulash soep als warme optie en een buffet met salades en broodjes. Daarentegen zijn alle opties vers. Ook smaakt de koffie altijd goed en zijn er voldoende alcoholische versnaperingen beschikbaar, onder meer de typisch Deense Gammeldansk.
Na een kort verblijf in de lounge, begon het boarden al. Billund is een heerlijke luchthaven. Niet te groot en overzichtelijk. Gate 10 ligt op 2 minuten wandelen van de lounge dus je bent er zo. Bij aankomst in de Embraer 175 ontdek je dat de stoelen alle klassen in een 2-2 opstelling staan. Dus ook in Europe Business Class. Er worden geen stoelen vrijgehouden voor persoonlijke ruimte. Er is dus in Europe Business Class geen enkel verschil in zitcomfort in vergelijk met Economy Comfort. De stoelen zijn al smal en als je Europe Business Class boekt, verwacht je een ander niveau. Het zitcomfort valt tegen. Ik heb geluk dat de stoel naast me vrij is, anders zou het erg krap zijn. Air France (Hop!) heeft dezelfde configuratie terwijl Delta wel andere, geupgrade, stoelen monteert in een 1-2 opstelling.
De vlucht vertrekt op tijd en de 2 stewardessen zijn absoluut het hoogtepunt van deze vlucht. Ze doen hun werk werkelijk voorbeeldig, zien er oogverblindend uit en hebben er zichtbaar zin in. De vlucht is maar kort, zo’n 55 minuten, maar toch wordt er een complete lunch aangeboden. Er werden verschillende verse belegde broodjes aangeboden die samen met een lekkere frisse salade en een mangomousse geserveerd werden. ik koos voor de wrap met kip die uitstekend was. Het geheel werd geserveerd met een persoonlijke boodschap van de stewardess wat ik zeer aangenaam en gastvrij vond. Ik heb dit nog niet eerder bij een airline meegemaakt. Heel attent!
In de business klasse zat ook een gezin met 2 kleine kinderen. De stewardess deed er alles aan om de ouders te ontlasten tijdens de lunch en maakte grapjes met de kinderen. Ook mochten ze op de jumpseat zitten en bood de stewardess haar eigen persoonlijk Engelse drop, die ze op Schiphol zelf gekocht had, aan als extra geste voor de kinderen. Het was van harte en welgemeend. Het toont dat een crew daadwerkelijk een groot verschil kan maken op een vlucht. De krappe stoelen waren daardoor vergeten en de vlucht was memorabel.
Didier zegt
Thanks, leuk verslag van een kort vluchtje.
WHM zegt
Waarom heb je geen foto gemaakt van die oogverblindende crew ;-)…
michaelnight zegt
ik heb zelf een eens gelezen of gehoord dat dat verboden is, crew fotograferen. Kan iemand dat bevestigen?
The Flying Dutchboy zegt
https://insideflyer.nl/klm-verbiedt-filmen-en-fotograferen-personen-aan-boord/
Simon zegt
Ik ben eigenlijk wel nieuwsgierig naar de persoonlijke boodschap van de stewardess bij de wrap met kip – zoals de rapporteur het beschrijft proef ik een licht ondeugende lading …