Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
KLM start vanaf 11 oktober 2023 met de Boeing 777 toestellen een proef op een aantal buitenlandse luchthavens voor eerder instappen. Deze toestellen zijn eerder dit jaar voorzien van de Premium Comfort klasse.
KLM start proef eerder instappen
Op dit moment hebben passagiers 30 minuten de tijd om aan boord te gaan van een vliegtuig. Bij kleine of middelgrote toestellen is dit in principe voldoende. De instaptijd is volgens KLM echter bij de grotere Boeing 777-300ER toestellen niet genoeg waardoor er soms vertraging ontstaat. Daarom heeft de maatschappij besloten om een proef te starten. Met deze proef kunnen passagiers op vluchten waar een Boeing 777-300ER toestel vliegt tijdelijk eerder aan boord gaan. KLM gaat met deze proef bekijken of het inderdaad een goed idee is om in de toekomst passagiers eerder aan boord te laten gaan van deze grotere toestellen.
De proef geldt echter niet op alle routes waar deze toestellen op dit moment worden ingezet. Er is namelijk gekozen uit een beperkt aantal bestemmingen. Dit zijn Curaçao, Accra, Johannesburg, Kaapstad, Atlanta, Vancouver, Singapore, Bali en Jakarta. Vanaf dinsdag 11 oktober hebben passagiers op deze vluchten tijdelijk 10 minuten extra om in te stappen. De totale instaptijd bedraagt op deze routes dan 40 minuten in plaats van de huidige 30 minuten. Tot welke datum de proef loopt is op dit moment nog niet bekend. Wel weten we dat KLM aan het einde van dit jaar de resultaten zal evalueren. Dan gaat de maatschappij een besluit nemen om de extra instaptijd ook toe te passen op andere routes. Dit kunnen ook routes zijn waarop de Boeing 777-300ER niet vliegt.
Uitgelichte afbeelding: InsideFlyer – Christian
Van Gooiland zegt
“KLM gaat met deze proef bekijken of het inderdaad een goed idee is om in de toekomst passagiers eerder aan boord te laten gaan van deze grotere toestellen.”
Ha ha ha, het antwoord laat zich raden. Het probleem voor KLM is natuurlijk dat de cabinebonden op luide toon zullen eisen dat hun leden gecompenseerd moeten worden voor het feit dat ze gedwongen worden om tien minuten langer tegen de passagiers aan te kijken.
Efficiënt boarden is een kunst die KLM nooit onder de knie heeft gekregen, en hoogst waarschijnlijk ook nooit zal krijgen.
Toevallig had ik van de week een vlucht AGA-CMN met RAM in een 7M8. Geen widebody, maar wel vol. Het boarden begon 50 minuten voor schema vertrektijd, en 21 minuten vóór schema vertrektijd waren we in de lucht. Kijk, zo kan het ook. Terzijde zij nog opgemerkt dat RAM in de MAX een uitstekend business class product heeft, met comfortabele stoelen in een 2+2 opstelling. Ook daar kan KLM een puntje aan zuigen.
Zittende in een van die prima stoelen kon ik uit het raam kijkend ook nog eens zien hoe Ryanair het doet. Nog voor het binnenkomende toestel arriveerde stonden de vertrekkende passagiers al op het platform opgesteld in twee rijen, respectievelijk bestemd voor de voorste en de achterste trap. Een paar minuten nadat de aankomende passagiers waren uitgestapt begon het boarden. Maar liefst zes passagiers in rolstoelen werden vliegensvlug naar de rechter achterdeur gereden, waar zo’n scissor-lift truck klaar stond om ze omhoog te hijsen. Alles ging razendsnel, in no time waren ze gereed voor vertrek. (De in-flight ervaring met Ryanair lijkt mij een ander verhaal. Het overgrote deel van de instappende passagiers was zeer zwaarlijvig, morbide obesitas was meer regel dan uitzondering. Je zal er maar tussen zitten in een middenstoel. Moet er niet aan denken).
Stefan zegt
Ik zou het zelf geschreven kunnen hebben, zo herkenbaar. Alleen het stukje van gepruts met handbagage bij KLM ontbreekt nog in uw verhaal.
Van Gooiland zegt
KLM en handbagage? Het is om hoorn dol van te worden. En toch laat de doodsimpele oplossing zich in twee woorden samenvatten: consequente handhaving. Maar ja, dat durft KLM natuurlijk niet, want dan jagen ze al die pax die met het keukenaanrecht aan komen zetten tegen zich in het harnas.
Maar stel dat KLM opeens tot het inzicht zou komen dat handhaven toch gewenst is, dan moeten ze ook nog het grondpersoneel aan de balies en de gates zover krijgen dat ze meewerken. Die hebben helemaal geen zin in discussies of ruzie met de passagiers, en zien het liever allemaal door de vingers.
Dat alles vroeger beter was is niet waar, maar een handbagage probleem was er vroeger helemaal niet. Niemand was zo gek om voor pakezel te spelen. De dames een handtas, de heren een attachékoffer, de rest werd ingecheckt. Simple as that.