Kaagbaan Schiphol tijdelijk buiten gebruik2 min leestijd

Schiphol investeert in nieuwe kanalen om te communiceren

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Schiphol voert onderhoudswerkzaamheden uit op één van de belangrijkste banen van Schiphol. Namelijk de Kaagbaan. Tijdens deze werkzaamheden is de baan niet beschikbaar voor vliegverkeer. De Kaagbaan is samen met de Polderbaan een zogenaamde ‘preferente baan’. De reden hiervoor is dat vliegverkeer via deze banen het minste overlast oplevert voor de omgeving. Tijdelijk is de overlast vanuit de andere banen dus intensiever. Vanaf maandagochtend 11 maart zal de Kaagbaan weer in gebruik genomen worden.

Ontheffing

Voor de werkzaamheden moest een speciale ontheffing van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat geregeld worden. Het verkeer moet namelijk verdeeld worden over de andere banen. Denk bijvoorbeeld aan de Aalsmeerbaan, de Buitenveldertbaan en de Zwanenburgbaan. ’s Nachts zal het verkeer voornamelijk gebruik gaan maken van de Zwanenburgbaan. De Kaagbaan is 3.500 meter lang. Schiphol voert de werkzaamheden op de Kaagbaan tussen zondagavond 24 februari en maandagochtend 11 maart uit.

Werkzaamheden op Schiphol (Bron: Schiphol)
Werkzaamheden op Schiphol gaan dag en nacht door om de overlast te beperken (Bron: Schiphol)

Werkzaamheden

Tijdens het onderhoud wordt het asfalt van de baan vernieuwd. Ook de markeringen op het asfalt worden opnieuw aangebracht. Baanverlichting wordt zoveel mogelijk vervangen door duurzame LED-verlichting. Tijdens deze werkzaamheden worden ook al voorbereiding getroffen voor de aanleg van een nieuwe taxibaan. Het gaat om de taxibaan op het viaduct over de A4 in het kader van de Roadmap veiligheidsverbetering Schiphol. Het gaat om één van de in totaal 30 maatregelen die sinds vorig jaar zijn genomen, of nog uitgevoerd moeten worden. De belangrijkste maatregelen hebben te maken met het grote aantal kruisingen van vliegtuigen over de diverse runways. Dit brengt namelijk risico’s met zich mee. Daarnaast moest de samenwerking tussen de diverse partijen die dit begeleiden verbeteren. Ook kwam het advies om de infrastructuur beter in te richten en daarmee de luchthaven veiliger te maken.

Eerdere werkzaamheden werden vorig jaar juli uitgevoerd. Toen werd er rubber van de Kaagbaan verwijderd. Als namelijk een vliegtuig landt op een landingsbaan dan gaan de wielen uit stilstand ineens draaien met de snelheid waarop het vliegtuig landt. Tegelijkertijd zal een speciale techniek in de motoren ervoor zorgen dat er een tegengestelde kracht ontstaat zodat het toestel vaart kan minderen. Dit wordt ook wel reverse thrust genoemd. Pas als de snelheid voldoende is afgenomen zullen de remmen in werking treden.

De vele vliegtuigen die op een dag landen laten dus flink wat rubberresten achter. De rubberresten zie je in de vorm van zwarte remsporen op de landingsbaan. Hoe meer rubber er op de baan komt hoe gladder het wordt, zeker bij harde wind en regenval. En dat bevordert een veilige landing natuurlijk niet. Om te voorkomen dat er ongelukken gebeuren is daarom destijds klein onderhoud verricht aan de Kaagbaan.

Banenstelsel Schiphol (Bron: Schiphol)
Banenstelsel Schiphol (Bron: Schiphol)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *