Dit wist je nog niet over BAGTAG – InsideTalk interview met Managing Director Jasper Quak4 min leestijd

InsideTalk BAGTAG

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

De afgelopen tijd heb je redelijk wat kunnen lezen over BAGTAG en hun electronische bagagelabels. Toch merkten we dat er een aantal gerichte vragen van ons publiek onbeantwoord bleven. Daarom spraken we met Jasper Quak, Managing Director van BAGTAG, voor een uitgebreide InsideTalk waarin we ook die onderwerpen aansnijden.

 

 

Wat was het idee achter de oprichting van BAGTAG?

BAGTAG is in 2014 in Nederland opgericht met als doel ’s werelds eerste flexibele en veilige elektronische bagagelabel-oplossing te introduceren. Terwijl we zagen dat passagiers online of zelfs op hun mobiele telefoon konden inchecken, betekende reizen met bagage nog steeds wachten in de rij op de luchthaven om een ​​stuk papier aan je koffer te krijgen. We vonden dat het tijd was om hier verandering in te brengen en begonnen aan de BAGTAG-oplossing te werken. Ons doel is om reizigers daadwerkelijk de voorkeur te laten hebben om hun bagage in te checken, en het dus prettiger te maken dan reizen met handbagage. Terugkijkend op de afgelopen 1,5 jaar was dit de meest uitdagende tijd die onze sector heeft gezien, maar ik geloof dat we alsnog aanzienlijke vooruitgang hebben geboekt en steeds meer tractie krijgen om dit doel te bereiken.

Wat is volgens jou het grootste voordeel van het gebruik ervan?

Persoonlijk zou ik zeggen gemak, omdat het reizen met ingecheckte bagage de betere optie maakt. Ik hoef nooit meer aan vloeistoffen te denken, niet alles in één kleine koffer te proppen, ik kan met alleen mijn essentiële benodigdheden snel door het vliegveld , ik hoef me geen zorgen te maken over bagageruimte in het vliegtuig, enzovoort. Het is het comfort van niet-meedragen-van-carry-on voor mij, plus dat ik alle bagage bij me heb die ik wil.

Uit mijn persoonlijke BAGTAG-reiservaring zal ik nooit de eerste keer vergeten dat ik door de luchthaven van Zürich vloog, ongeveer 6 maanden nadat we met de Lufthansa Group waren gelanceerd, en een enorme rij naderde voor de bagageafgifte. Uiteraard reizend met mijn BAGTAG aan mijn bagage, werd ik meteen uit de rij gehaald door een agent die me uitlegde dat ik met mijn BAGTAG in aanmerking kwam om hun Fast Bag Drop-lijn te gebruiken. Door die enorme rij over te slaan met ons product voelde ik me erg trots en des te meer overtuigd dat we op de goede weg zijn!

Lees hier meer over de voordelen.

Hoe werkt het?

Goede vraag! Het is eigenlijk een bagagelabelprinter en bagagelabel, allemaal gecombineerd in één robuust apparaat. Dit betekent dat een passagier die vliegt met een luchtvaartmaatschappij die is aangesloten op onze diensten, tijdens het inchecken voor zijn vlucht alle benodigde bagagegegevens vanaf zijn mobiele telefoon naar zijn BAGTAG kan sturen. Deze informatie wordt vervolgens weergegeven op het e-paperdisplay van het apparaat, dat vrijwel dezelfde weergavetechnologie gebruikt als bij e-readers. Het grote voordeel van nog steeds alle informatie weergeven (in plaats van niet-visuele manieren te gebruiken) is dat luchthavens over de hele wereld niets hoeven te veranderen om koffers te kunnen verwerken die zijn getagd met onze producten. Op dit moment hebben we dit bewezen op meer dan 350 luchthavens over de hele wereld.

Hoe het werkt.

Zit er een batterij in het apparaat die vervangen moet worden?

Het antwoord is hier nee. De originele BAGTAG heeft wel een batterij, maar deze gaat minimaal 2500 cycli mee. Dit gaat vrijwel voor elke passagier een leven lang mee. Als er een opraakt, zou ik graag de eigenaar van het apparaat ontmoeten en het gratis vervangen.

Bovendien zijn we nu bezig met de introductie van ’s werelds eerste batterijloze elektronische tag. Hetzelfde concept, maar het heeft helemaal geen batterij nodig! Daarover volgt meer…

Is er een risico dat het apparaat niet meer werkt, misschien zelfs tijdens een vlucht? Kan de bagage nog gescand worden?

Het is speciaal ontworpen als bagagelabel, dus de eerste vereiste was dat het bestand moest zijn tegen alle ruwe omstandigheden waaraan het kan worden blootgesteld. Of dat nu extreme temperaturen zijn of rondgeslingerd worden, je kunt erop vertrouwen dat het apparaat de reis overleeft en je koffer veilig thuisbrengt.

Een van de features van de BAGTAG die dit mogelijk maakt, is gebruik maken van de e-paper technologie. E-paper heeft de geweldige kwaliteit dat het geen energie nodig heeft om het laatst bijgewerkte scherm weer te geven. Dus zelfs als je het hele apparaat uit elkaar zou halen en de batterij zou verwijderen, zou het scherm nog steeds je bagage-informatie weergeven. We hebben zelfs een geval gehad waarbij per ongeluk gaten door het apparaat werden geboord in een creatieve poging het aan een koffer te bevestigen. Je kon het natuurlijk niet meer bijwerken, maar de meest recente bagage-informatie was nog steeds glashelder leesbaar op het display.

We hebben al deze dingen vrij uitgebreid getest tijdens ontwerp en productie, maar ook met gerenommeerde partners (zoals toonaangevende kofferfabrikanten of aanbieders van bagageafhandelingssystemen) om het aan de meest extreme omstandigheden te onderwerpen, die het allemaal probleemloos doorstond.

Persoonlijk vind ik echter vooral veelzeggend dat het nu al jaren in gebruik is en steeds meer luchtvaartmaatschappijen onze systemen overnemen.

We danken Jasper voor zijn openheid en duidelijke antwoorden. Heb je zelf nog vragen over BAGTAG laat het ons dan vooral weten in de comments hier beneden!

Reacties

  1. Boudewijn zegt

    Jammer alleen dat reizen met ingecheckte bagage nooit de ‘betere’ optie zal worden en wel om 2 redenen: je moet eerder op de luchthaven zijn om je koffer af te geven en je bent later van de luchthaven af omdat je op de koffer moet wachten.
    Voor de frequente reizigers weegt die extra tijd nooit op tegen de voordelen van een digitaal label.
    Zelf rijdt ik vaak al geruime tijd op de A4 als de Schiphol app meldt dat de eerste bagage op de band ligt.
    Die paar keer dat ik wel een koffer heb, is de BC balie m.i. niet sneller met een digitaal label.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *