Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
De Mexicaanse flag carrier en Skyteam lid Aeromexico vliegt sinds mei 2016 tussen Amsterdam en Mexico-City met een 787-8 Dreamliner. Initieel begon de verbinding met 3 vluchten per week. Al na een paar maanden werd aangekondigd dat de vlucht stapsgewijs naar dagelijks wordt verhoogd. In maart werd een verdere capaciteitsgroei bekend gemaakt door de inzet van de grotere Boeing 787-9. Afgelopen maandag werd de eerste vlucht met de grotere Dreamliner uitgevoerd. Insideflyer kreeg een kijkje aan boord.
Aeromexico 787-9
Ter ere van de uitbreiding stuurde Aeromexico een Dreamliner met speciaal livery; de Quetzalcoatl of ‘gevederde slang’. Dit design was uit een wedstrijd op social media en universiteiten gekozen. De grotere 787 biedt plaats aan 36 passagiers in Clase Premier en 238 in de Economy; 4 respectievelijk 27 meer vergeleken met de 787-8. Alle vliegtuigen zijn uitgerust met wifi en ook is er live-TV beschikbaar.
Aeromexico Business Class
Vooral in de business class gaat het hard product er flink op vooruit. De indeling is namelijk 1-2-1 met de reverse herringbone stoel tegen 2-2-2 Diamond seats in de kleinere Dreamliner. Dit betekent dat elke passagier in Clase Premier directe toegang heeft tot het gangpad. Tussen de twee toegangsdeuren is de hoofdcabine met 32 stoelen. Tussen deur 2 en Economy is nog een minicabine met 1 rij. Deze biedt natuurlijk meer privacy, maar er zal waarschijnlijk veel gelopen worden. Ook zal de scheiding met Economy geluid doorlaten.
Vanzelfsprekend gaan de stoelen in de Clase Premier volledig plat. De stoel kan versteld worden met een touchscreen. Er is meer dan voldoende opslagruimte in en om de stoel. De powerport, handset, USB-poort en een spiegel zijn weggewerkt in compartimenten. Een leeslampje zit handig boven de schouder. Het entertainment scherm meet 18 inch; 2 inch groter.
Premier passagiers kunnen tussen de twee cabines terecht bij een chique self service bar. De onboard catering wordt verder verbeterd door een espressomachine.
Economy Class
In Economy Class is de indeling de standaard 3-3-3. De eerste drie rijen van Economy bieden plaats aan AM Plus; het product van Aeromexico met 4 inch aan extra beenruimte. Ook krijgen deze passagiers priority services zoals inchecken, boarden en bagage. Op de vlucht naar Amsterdam kost een upgrade $125.
In AM Plus was de beenruimte uitstekend maar ook in de reguliere Economy class zat ik prima. Passagiers hebben een entertainmentscherm van 11 inch, USB-poort en ook de beschikking over een powerport om gadgets op te laden.
De tweede Economy Class cabine heeft 6 stoelen bij de nooduitgang met veel beenruimte. Echter zit je hier wel recht naast de galley.
Conclusie
De upgrade naar de 787-9 Dreamliner is goed nieuws voor passagiers. Zeker business class passagiers profiteren. De vlucht vanuit Amsterdam vertrekt namelijk om 22:25u. Tijdens een nachtvlucht is het erg fijn om directe toegang tot het gangpad te hebben. De nieuwe stoel faciliteert dat en biedt ook in het algemeen een zeer hoog comfortlevel met handige features om uit te rusten of juist productief te blijven.
De standaard Economy Class biedt prima beenruimte en er zijn ook opties voor meer comfort, bijvoorbeeld met AM Plus. Ook hier kunnen passagiers genieten van het onboard entertainment of eigen gadgets met de wifi en stopcontacten.
Aeromexico vliegt nu op maandag, dinsdag, donderdag en zaterdag vanaf Schiphol. Vanaf 5 mei komt daar een vlucht op vrijdag bij. De verbinding is met ingang van 16 juni dagelijks. Met een aankomst vroeg in de morgen in Mexico-Stad kun je vervolgens overstappen over verschillende binnenlandse of regionale bestemmingen. Op Aeromexico vluchten kun je bovendien Flying Blue miles sparen en van Skyteam Elite voordelen gebruik maken.
JvZ zegt
Leuk verslag Ralph, ik ga deze BC binnenkort proberen!
The Flying Dutchboy zegt
Dank. Laat zeker weten wat je ervaring is!