In KLM World Business Class van Salt Lake City naar Amsterdam9 min leestijd

De Boeing 787-9 Dreamliner van KLM (Registratie PH-BHD) op de luchthaven (Bron: KLM)

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Na een korte vlucht van Los Angeles (LAX) naar Salt Lake City (SLC) had ik ongeveer 1 uur en 15 minuten overstap tijd om de vlucht van 21.00 te halen. Die vertrektijd was ook een van de redenen waarom ik vanuit Salt Lake City naar Amsterdam vloog. Mijn ervaring is dat ik minder jetlag heb als ik op een normale lokale tijd ga slapen, ondanks dat het tijdverschil tussen Salt Lake City met Nederland 8 uur is. Bovendien wilde ik perse de World Business Class van KLM in een Boeing 787-9 uitproberen. Vanuit LAX vliegt de KL604 ook met een Boeing 787-9 naar AMS maar die vertrekt om 16:59 en dat is echt veel te vroeg voor mij. Dus werd het Salt Lake City.

Deze diashow vereist JavaScript.

SLC is een hub voor Delta en dat is duidelijk bij aankomst. Het merendeel van de toestellen waren Delta kisten en de KLM Boeing 787-9 stond er midden tussen geparkeerd. Vanuit SLC kun je alleen naar Londen LHR, Parijs CDG en Amsterdam AMS ‘long haul’ vliegen. Alle andere vluchten zijn binnenlandse bestemmingen. Dat kun je ook zien aan de luchthaven, deze doet nog erg lokaal aan. De uitzichten zijn werkelijk schitterend, ik wil graag nog eens terug komen en de natuur rond Salt Lake City ontdekken.

Deze diashow vereist JavaScript.

De vlucht vanuit LAX kwam iets eerder aan dan gepland dus had ik even tijd om de lounge in te duiken. Met een KLM business class ticket heb je automatisch toegang tot de Delta Sky Lounge. Dit geldt ook voor Flying Blue Gold en Platinum leden, ongeacht in welke reisklasse men reist. Ik was eigenlijk aangenaam verrast in de lounge. Delta probeert een huiselijke sfeer te creëeren en dat is goed gelukt. Er is een groot buffet dat centraal in de lounge geplaatst is waar genoeg opties beschikbaar waren. Het eten is vers en voldoende. Het is echter jammer dat je het met plastic bestek en kartonnen bordjes moet doen, dat doet de algehele beleving geen goed.

Deze diashow vereist JavaScript.

Naast een eetgedeelte waren er ook zitgedeeltes om te ontspannen. Daarnaast heeft de lounge ook een bar waar je gratis eenvoudige alcoholische dranken kan bestellen zoals bier, wijn en mixen zoals een G&T. Voor luxere wijnen en echte cocktails moet echter betaald worden met geld of Delta Medallion miles, maar de prijzen zijn acceptabel. Al met al is het goed vertoeven in de lounge, maar ik kon niet lang van de lounge genieten want het instappen was reeds begonnen.

De geavanceerde gezichtscanner

SLC is eigenlijk maar een kleine luchthaven, zeker voor Amerikaanse begrippen. Velen zullen dit een voordeel vinden. De vertrekgate lag letterlijk om de hoek en bij aankomst bij de gate begon men net met instappen toen ik aan kwam lopen. De gate was opgefleurd met deze pop-up die onderstreept dat KLM 100 jaar bestaat. Zoals je hier kan lezen, werkt Delta met een onnodig gecompliceerd instap systeem maar KLM houdt het simpel door gewoon Business class en SkyTeam Priority passagiers eerst in te laten stappen en dan Economy en non-status houders. We hebben eerder geschreven over een nieuwe zone indeling bij het instappen maar deze werd vandaag niet toegepast. Mijn identiteit werd zonder het tonen van een paspoort geverifieerd door een gezichtscanner en kon zo doorlopen. Wat technologie allemaal kan vandaag de dag!

De KLM Pop Up

Bij het instappen was de crew totaal niet voorbereid op het feit dat het instappen al begonnen was. Ze schrokken zich een hoedje. De business class was helemaal niet vol, misschien 35% en er zaten ook een aantal non-rev passagiers die duidelijk vrienden waren met een van de crew leden. Het is toch een beetje eigenaardig om de crew mij formeel te horen aanspreken en mijn direkte buurman in het midden op een zeer informele manier. Sowieso was de bediening heel formeel voor KLM begrippen, wat ik niet gewend ben. De crew was wel attent en zorgde in no time dat er een  glas champagne in een buiengewoon fraai glas geserveerd werd, inclusief nootjes. Deze waren echter niet warm. Ook werd de menukaart uitgedeeld. Elke vlucht heeft een unieke menukaart want het vluchtnummer en datum waren op de menukaart gedrukt.

Deze diashow vereist JavaScript.

De amenity kit werd ook uitgedeeld en zag er fraai uit, een upgrade met de vorige vind ik. De inhoud was wat je zou kunnen verwachten, hoewel ik desinfectie gel gemist heb wat Delta bijvoorbeeld wel aanbiedt.. Ook waren de sokken véél te klein, leken wel kindersokken.

De amenity kit met inhoud

 

De cabine is modern en fris en KLM zorgt er duidelijk voor dat men beseft dat men met een Nederlandse maatschappij reist in zoverre de slogan ‘Royal Dutch Airlines’ dit op het toestel nog niet had onthuld. Verschillende blauwtinten zijn fraai combineerd en doen hoogwaardig aan. Samen met de nieuwe Boeing 787-10, is dit het enige toestel waar KLM de stoelen in een ‘reversed herringbone’ patroon gemonteerd heeft. Dit is ook de norm voor internationale Business Class. Het is dan ook jammer dat KLM deze onlangs niet heeft gemonteerd in hun Airbus A330 toen deze vernieuwd moest worden. Deze staan in een 2-2-2 opstelling, vergelijkbaar met de KLM Boeing 777-200 en 777-300.

Deze diashow vereist JavaScript.

Het voordeel in deze ‘reversed herringbone’ opstelling is dat iedere passagier direct toegang tot het gangpad heeft. Ook geeft dit model stoel heel veel privacy. Een nadeel is dat de stoelen wat smaller zijn maar ik heb er geen last van gehad. Natuurlijk kunnen de stoelen in een bed getransformeerd worden dat helemaal plat kan. Bij het instappen lagen een kussen en deken van goede kwaliteit klaar. Het bed is lang genoeg maar mocht je langer zijn dan 1.90 meter dan kan het krap worden. Desondanks heb ik echt heel erg goed geslapen. De voetruimte is ook voldoende. Ik koos voor stoel 1A maar de volgende keer zal ik eerder rij 3 of 4 nemen omdat er toch best wel wat geluid vanuit de galley komt en je het gevoel hebt heel dicht in de buurt van de crew te zijn.

De vlucht kon, mede door de lichte lading passagiers, al voor schema vertrektijd vertrekken. Dus zo rond 20.50 uur taxieden we richting de landingsbaan. De uitzichten waren wederom geweldig en na take off, kon men duidelijk het Salt Lake zien liggen. Kort na het bereiken van de ‘cruising altitude’ begon de maaltijd service. Ik koos voor de kreeft bisque en het is zonder twijfel de lekkerste kreeft bisque die ik ooit gegeten heb. Er werd een kleine maar lekkere verse salade bij geserveerd alsmede een broodje met olijfolie van hoge kwaliteit. Lekker eten hoeft niet ingewikkeld te zijn.

Er werd aangeboden of ik meer soep wilde maar ik bewaarde de plek in mijn maag voor het hoofdgerecht. Ik koos voor de rundvlees optie. Dit was werkelijk een zalig stuk vlees, heel erg mals en de saus was smaakvol en rijk. Fantastisch. Ook de garnituur smaakte uitstekend. Ik was onder de indruk. Ook het dessert smaakte heel lekker en zag er exclusief uit. Ik koos de wentelteefjes als ontbijt die met een krakelverse croissant en vers fruit geserveerd werden. Ook de koffie smaakte goed. KLM heeft niet bepaald een goede naam qua catering maar deze vlucht heeft mij buitengwoon positief verrast.

Deze diashow vereist JavaScript.

KLM biedt op de Boeing 787-9 wifi aan, alleen deze werkte niet op deze vlucht. Ik kon met mijn telefoon geen enkel netwerk detecteren. An sich had ik geen behoefte aan wifi maar het is fijn om toch wat berichten te kunnen sturen, zoals Delta aanbiedt. KLM loopt daar toch wat in achter. Het Inflight Entertainment Systeem (IFE) is goed, zonder overdadig te zijn. Er zijn airlines die meer content aanbieden zoals Emirates en Qatar maar KLM slaat zeker geen slecht figuur. Voor deze vlucht was het aanbod meer dan voldoende. KLM biedt naast de standaard Hollywood blockbusters ook relatief veel kleinere Europese films aan en dat vind ik vaak interessanter. Ik heb dan ook 2 goede Deense films kunnen kijken. De hoofdtelefoon is van zeer goede kwaliteit. Ook kan men makkelijk een eigen hoofdtelefoon aansluiten. Verder biedt het systeem ook spelletjes en kun je de vlucht volgen met een bewegende kaart. Ik heb echter geen camera’s kunnen ontdekken. Een gemiste kans, maar misschien heb ik dit over het hoofd gezien? Verder zorgt de afstandsbediening er voor dat je niet hoeft te strekken om het systeem te bedienen via het aanraakscherm. Je kan ook de vlucht volgen op de afstandsbediening en tegelijkertijd een film zien op het hoofdscherm. Handig.

Deze diashow vereist JavaScript.

Na het ontbijt begonnen we al aan de daling en stonden we in een mum van tijd aan de gate en kon ik terug kijken op een heel prettige vlucht.

 

Wil jij ook in KLM’s World Business Class vliegen zonder de hoofdprijs te betalen? KLM heeft vaak zeer interessante aanbiedingen zoals nu het geval is. Op dit moment biedt KLM hun Dream Deals aan die zeer scherp geprijsd kunnen zijn. Je kan nu bijvoorbeeld voor slechts 1.641 euro in deze Boeing 787-9 Dreamliner naar Bogota in Colombia vliegen. Er is ruime beschikbaarheid voor het hele najaar. Of wat dacht je van Fortaleza in Brazilië voor rond dezelfde prijs? Je vliegt dan in een vernieuwde Airbus A330 van KLM die zowel een nieuwe economy als business class heeft. De truc is om vanaf Düsseldorf te vertrekken. Dat is voor veel Nederlanders en Belgen niet zo ver rijden en de prijs gaat dan een stuk omlaag. Een vergelijkbaar ticket direct vanuit Amsterdam kost vaak het dubbele of zelfs meer. Een ander groot voordeel om vanuit Düsseldorf te vliegen is dat je hiermee ook meer XP’s verdient. De vlucht naar Forzaleza leveren maar lieft 90 XP’s op, zou je direct vanuit Amsterdam vliegen dan verdien je ‘slechts’ 60 XP.. Je kan zelfs op de terugweg via Parijs CDG en Schiphol naar Düsseldorf vliegen waardoor je nog eens 15 XP extra verdient en daarmee op 105 XP’s uit komt. Dat is instant Flying Blue Silver status. En mocht je al Silver zijn dan is het een flinke boost om aan de 180 XP’s te komen die je Gold status opleveren.

Klik op deze link om jouw favoriete bestemming uit te zoeken voor een unieke scherpe prijs!

Overzicht

Voordelen

Mooie cabine
Uitstekende catering
Goed IFE

Nadelen

De amenity kit kon iets completer

Reisklasse

Stoel

Eten en drinken

Crew

Value

Algemene Waardering

Conclusie

KLM biedt een zeer concurrerend businessclass product aan. Alle klopt. De stoel, de cabine, de catering en service zijn allemaal dik in orde.

9 min leestijd">
4.5

Reacties

  1. de medts zegt

    zaten ook een aantal non-rev passagiers die duidelijk vrienden waren met een van de crew leden.

    dit hoor je toch heel vaak als opmerking bij KLM……..dat deze mensen een vip behandeling krijgen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *