Hoe schrijven wij een review?

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Op Ikvliegveel zijn sinds de oprichting afgelopen zomer al een groot aantal reviews verschenen: allerlei hotels, vluchten en lounges zijn door de redacteurs onder de loep genomen en de bevindingen worden uitgebreid aan de lezers gepresenteerd. Het aantal reviews neemt constant toe: steeds meer (soms erg exotische) reizen worden beoordeeld en op de site geplaatst.

Maar hoe komt zo’n review nou tot stand? Vaak krijgen de redacteuren van Ikvliegveel de vraag hoe we nou precies bij een bepaald cijfer komen of hoe we nou te werk gaan. Om de inzichtelijkheid van deze reviews een beetje te vergroten, leek het ons handig om kort weer te geven hoe zo’n review nou eigenlijk gemaakt wordt. De werkwijze verschilt natuurlijk per redacteur, maar waarschijnlijk is het in grote lijnen gelijk hoe een cijfer nou gegeven wordt. Daarom in dit artikel een aantal handvatten die proberen inzichtelijk te maken hoe er bij Ikvliegveel gereviewd wordt.

Review
Dit soort ‘scorekaartjes’ zie je bij alle reviews

Werkwijze

Allereerst: het begin. Hoe maak je nou een review? Als ik persoonlijk een interessante vlucht of een leuke hotelovernachting op de planning heb staan, zorg ik altijd dat ik een aantekenboekje bij me heb. Daarin schrijf ik in trefwoorden alles op wat me tijdens het verblijf bijstaat. Als ik mijn aantekenboekje eens doorblader, zie ik allerlei kreten staan van ‘Goede douche! Lekkere waterdruk en warm!’ en ‘Goede gin-tonic, lekker sterk!’ tot ‘Raar bed, is het wel kingsize?!’. Minimaal eens per dag probeer ik de kreten alvast in verhaalvorm weer te geven: meestal ouderwets op papier maar de afgelopen weken ook steeds meer op mijn nieuwe tablet. Door de ervaringen zo snel mogelijk te verwerken, is mijn beeld het meest helder – op die manier komen mijn beoordelingen het meeste in de buurt van de ‘echte ervaring’.

Review uitwerken
Links mijn tablet waarmee ik live reviews uitwerk (hier op een KLM-vlucht) en rechts mijn aantekenblok met observaties van eerdere ervaringen

Daarnaast, en dat is misschien nog wel belangrijker dan de aantekeningen, maak ik ook foto’s. Heel veel foto’s. Ik denk dat ik op sommige vluchten wel meer dan 200 foto’s maak, van de stoelen, het entertainmentscherm, de maaltijden, de drankjes, de toiletten, noem maar op. Misschien redden maar een stuk of 10 tot 15 foto’s de uiteindelijke review, maar ze helpen me tijdens het schrijven van de review in ieder geval heel erg om ‘de ervaring’ terug te kijken waardoor ik bijvoorbeeld weer aan details denk waar ik anders niet aan gedacht had. Veel mensen kijken me een beetje raar aan als ik met een grote camera rond loop te rennen door de lobby of door het gangpad van een vliegtuig – maar ik heb geleerd de gêne een beetje van me af te zetten: anders krijg je natuurlijk nooit genoeg materiaal voor een leuke review!

Naast de aantekeningen en de foto’s neem ik soms ook ‘attributen’ mee naar huis om ze later nog even te inspecteren. Het belangrijkste voorbeeld zijn natuurlijk menukaarten in een vliegtuig: welke gerechten stonden er ook alweer op? En welke wijnsoorten waren er? Maar ook bijvoorbeeld welkomstbrieven uit hotels of kortingsvouchers die ik kreeg – door dat soort dingen mee naar huis te nemen, vergeet ik ze in ieder geval niet om te verwerken

Menukaarten
Mijn huis ligt ondertussen vol met de menukaarten die ik meeneem op mijn vluchten…

Cijfers

Met mijn aantekeningen, de foto’s en de meegenomen attributen kan ik in ieder geval een goede review schrijven. Maar hoe komt dan de ultieme samenvatting, de cijferlijst, tot stand? Meestal houd ik een 3 uit 5 aan als ‘gemiddeld’. Alles wat naar mijn idee ‘boven gemiddeld’ scoort, krijgt een hogere beoordeling en alles daaronder uiteraard een lage beoordeling. Het is sommige lezers weleens opgevallen dat ik bijna nooit 5 sterren geef – dat is niet omdat ik niet tevreden ben, maar omdat ik denk dat het altijd nog wel ietsje beter kan. Dat is geen ontevredenheid, maar meer opties open laten voor later: als ik later iets nóg beters meemaak, geef ik natuurlijk liever een hoger cijfer dan de vorige keer.

Cathay Pacific First Class diner
Ik geef niet snel 5 sterren – maar het heerlijke vijfgangendiner tijdens mijn vlucht naar Tokyo kreeg ze toch!

Verwachtingsmanagement

Natuurlijk is het geven van deze cijfers een groot deel verwachtingsmanagement: voor bepaalde vluchten, lounges of hotelovernachtingen worden natuurlijk verwachtingen geschept. Dat kan zijn door verhalen die je gehoord hebt, een bepaalde sterrenclassificatie of bijvoorbeeld een advertentie. Een review hier op Ikvliegveel kan natuurlijk ook verwachtingen scheppen voor een volgende keer! De verwachtingen die geschept worden, bepalen in grote mate het cijfer dat je uiteindelijk geeft. Als er ontzettend hoge verwachtingen zijn en het valt een beetje tegen, geef je waarschijnlijk een iets lager cijfer dan wanneer je lage verwachtingen hebt en je ontzettend verrast wordt. Een goed voorbeeld zijn het Park Inn en het Radisson Blu hotel in Antwerpen, die ik beide na elkaar gereviewd heb. Het Radisson Blu is objectief gezien een ‘beter’ hotel: het is binnen dezelfde keten een meer up-scale merk en het heeft ook meer sterren dan het Park Inn hotel. Echter, mijn ervaring in het Radisson Blu viel door die verwachtingen die er lagen redelijk tegen. Terwijl mijn verblijf in het Park Inn geweldig was – ondanks, of misschien juist wel door, de lagere verwachtingen vooraf. Al met al heb ik het Park Inn dus een hoger cijfer gegeven dan het Radisson Blu terwijl het ‘objectief gezien’ andersom had kunnen (moeten?) zijn.

Park Inn Antwerpen business class kamer
Mijn mooie, grote en lichte kamer in het Park Inn-hotel in Antwerpen overtrof al mijn verwachtingen!

Eerdere ervaringen

Daarnaast spelen ook eerdere ervaringen een grote rol in het beoordelen. Onlangs vloog ik met Emirates in First Class naar Koeweit. Emirates First Class is een van de meest luxe vliegervaringen die je kunt boeken en ik was dan ook ontzettend enthousiast dat ik daarmee kon vliegen. Alles was geweldig: ik zat in de meest luxe stoel die ik ooit had gezien, ik kon douchen aan boord, ik had het beste eten en drinken wat je maar kon bedenken en de crew was erg hartelijk. Toch ga ik bij mijn review (die overigens zeer binnenkort op Ikvliegveel verschijnt) de crew geen ontzettend hoge score geven: ze waren erg hartelijk en deden hun werk goed, maar op eerdere vluchten (bijvoorbeeld mijn Singapore Airlines-vlucht naar Auckland) heb ik crews meegemaakt die zó fantastisch waren dat ze mijn verwachtingen hebben bijgesteld: ik weet nu dat het nóg beter kan en daarom geef ik de crew op mijn Emirates-vlucht waarschijnlijk niet de hoogst haalbare score – ondanks dat ik uitermate tevreden was.

Kaartje Singapore Airlines
Een kaartje van de crew van Singapore Airlines om me te ‘feliciteren’ met het aandoen van mijn 60e land (China) – dat soort ervaringen leggen de lat een stuk hoger voor de volgende keer!

Korreltje zout

Met het bovenstaande wil ik aangeven dat het puur cijfermatige deel soms met een korreltje zout kan worden genomen. Natuurlijk proberen wij als Ikvliegveel-redacteurs een zo objectief mogelijk beeld te geven, maar door verwachtingsmanagement en eerdere ervaringen is het niet mogelijk om dat maar in 4 categorieën cijfermatig te doen. Ik geloof dat ik in eerdere reviews een KLM-vlucht binnen Europa hoger liet scoren dan een Asiana-vlucht op een langeafstandstoestel. Dat betekent natuurlijk niet dat je altijd beter op een 737 van KLM kunt vliegen dan op een A330 van Asiana – om het hele verhaal erachter te begrijpen moet je de volledige review lezen en niet slechts afgaan op de cijfers die gegeven worden. Dat is waarschijnlijk de belangrijkste boodschap van dit artikel: het is praktisch onmogelijk om een volledige ervaringen op een vlucht, in een hotel of in een lounge samen te vatten in een paar cijfers. Die cijfers geven een goede indruk, maar voor het volledige oordeel zul je toch echt de volledige review moeten lezen.

De toekomst van review op Ikvliegveel.com

Natuurlijk timmeren we bij Ikvliegveel ook constant aan de weg en we zijn op dit moment bezig met, mede op basis van feedback van onze lezers, een nieuwe dimensie aan het cijfermatige deel van reviews te geven. Door een aantal objectieve factoren aan de cijfers toe te voegen, bijvoorbeeld de ‘officiële’ sterren-classificatie van een hotel of een cijfer voor de ‘class-of-travel’ van een vlucht, willen we proberen het cijfer-oordeel iets objectiever en beter vergelijkbaar te maken. Onze eindredacteur reviewde al het Park Plaza hotel in Cardiff (klik) op basis van het nieuwe model, inclusief de sterren-classificatie. Houd de review-sectie van de website goed in de gaten voor de veranderingen!

Maar bovenal blijft het advies: ben je benieuwd hoe een vlucht, hotel of lounge nou echt was? Kijk verder dan de cijfers, en lees de volledige review! De tekst met daarin de persoonlijke ervaringen van de redacteur en natuurlijk de foto’s maken het beeld compleet.

Heb jij tips om onze reviews te verbeteren? Deel ze in de comments!

Reacties

  1. Flying doc zegt

    Wat een leuk stuk weer Valentijn! Mocht je nog op zoek zijn naar meer redacteuren, I’m your man.

    • Valentijn Kuperus Valentijn Kuperus zegt

      Bedankt! Als je geïnteresseerd bent, zou je Sieto (onze eindredacteur) op het forum een berichtje kunnen sturen (SVDH) – hij kan je ongetwijfeld alles vertellen over bloggen bij Ikvliegveel!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *