Grote veranderingen bij Lufthansa’s Miles & More vanaf 20213 min leestijd

Lufthansa kreeg eind 2017 vijf sterren van Skytrax (Bron: Lufthansa)

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Veranderingen bij frequent flyer programma’s gebeuren eens in de zoveel tijd. Meestal zijn deze veranderingen geen verbeteringen voor de frequent flyers. Bij Lufthansa’s Miles & More staan per 1 januari 2021 diverse veranderingen op stapel. Er waren in de afgelopen dagen al geruchten, maar een artikel in het Duitse Handelsblatt heeft wat meer details onthuld.

Zoals wel vaker wordt er vanuit de luchtvaartmaatschappij bij een verandering vooral gecommuniceerd dat het programma “eerlijker, eenvoudiger en transparanter” wordt. Ook nu is dat het geval, zoals blijkt uit de mail die Miles & More naar haar leden stuurde. Een link in de mail naar de website met meer informatie blijkt te leiden naar een pagina die nog geen info bevat: www.miles-and-more.com/frequent-flyer.

Wat blijkt uit het artikel uit de Duitse krant? Belangrijkste is dat er gewerkt gaat worden met Status Points in plaats van Status mijlen. Dit is te vergelijken met het systeem van XP’s dat bij Flying Blue ontvangt bij vluchten en Tier Points bij British Airways Executive Club.

Europese vluchten:

  • Economy class: 5 punten
  • Business class: 10 punten

Intercontinentale vluchten:

  • Economy class: 15 punten
  • Premium Economy: 20 punten
  • Business class: 50 punten
  • First class: 70 punten

Het is overigens nog onduidelijk of dit punten zijn die per vlucht gelden, zoals dat nu ook is. Een reis bestaande uit meerdere segmenten zou dan meer punten opleveren. Maar mogelijk worden de punten over de totale vlucht gerekend…

Vlieg met Lufthansa Group

Het programma maakt vervolgens onderscheid in deze punten. Zo zijn er twee soorten:

  • “Qualifying” status punten: dit zijn punten die verdiend worden door met airlines van de Lufthansa Group te vliegen (waaronder Lufthansa, Austrian, Swiss en Brussels Airlines).
  • “Gewone” status punten: dit zijn punten die verdiend worden door met andere Star Alliance maatschappijen te vliegen.

Met deze punten kan status verdiend worden binnen het loyaliteitsprogramma Miles & More. Voor de verschillende niveaus is het volgende aantal punten nodig:

  • Frequent Traveler (Star Alliance Silver): 160 punten. Minimaal de helft van deze punten moeten “qualifying” punten zijn, dus opgebracht door vluchten met de Lufthansa Group (waaronder Lufthansa, Austrian, Swiss en Brussels Airlines)
  • Senator (Star Alliance Gold): 480 punten. Minimaal de helft van deze punten moeten “qualifying” punten zijn, dus opgebracht door vluchten met de Lufthansa Group (waaronder Lufthansa, Austrian, Swiss en Brussels Airlines)
  • HON Circle (Star Alliance Gold): 1500 qualifying punten die allemaal door via airlines van de Lufthansa Group moeten worden verdiend.

Lufthansa's Miles & More

Status maar één jaar

Heb je eenmaal status bereikt, dan is deze slechts één jaar geldig vanaf het moment van het bereiken van de status. Dit is een groot minpunt, aangezien nu de status voor twee jaar geldt.

Positief zou je kunnen opvatten dat het niet uitmaakt of je een super goedkoop ticket hebt, of een duur full-fare ticket. Met een paar mooie business class deals zou je zo een eind kunnen komen.

Lifetime status

Nieuw is dat Miles & More nu ook lifetime status aanbiedt. In dit geval worden alleen de qualifying points berekend, dus de punten die je verdiend hebt door te vliegen met airlines uit de Lufthansa Group.

  • Bij 7500 qualifying points ontvang je lifetime Frequent Traveller
  • Bij 10.000 qualifying points + 10 jaar Senator status ontvang je lifetime Senator status.

Conclusie

Dit is globaal de info die er op dit moment is. En gelijk een vette disclaimer er bij: er is nog veel onduidelijk en er is vanuit Lufthansa’s Miles & More nog geen officiële info. Maar zoals het er nu staat, lijken het mij in het algemeen geen positieve ontwikkelingen. Wordt ongetwijfeld vervolgd…

Reacties

  1. Kris Caluwaerts zegt

    Het programma was al niet veel waard maar nu overdrijft men toch een beetje niet. Even snel berekend, om de hoogste status te bereiken dien je 21 keer in First Class te vliegen, 30 keer intercontinentaal in Business Class of 150 keer in Business Class in Europe. Dan zwijgen we nog over Economy.

    Voor mij als leisure traveller absoluut niet haalbaar, ik kan me voorstellen dat er wel zakenmensen zijn die 30 keer intercontinentale Business vluchten per jaar halen maar ik denk dat er toch serieus in de rangen gesnoeid zal worden.

    Ik ken de concurrerende programma’s nu ook niet zo goed maar ik denk toch dat dit het programma ook een pak minder interessant maakt dan bv. BA en KLM?

    • Theo Theo Sikking zegt

      Ja en daarbij zijn er ook andere Star Alliance maatschappijen waar je als leisure traveller gemakkelijker status kunt halen, zoals het Griekse Aegean. Maar voor de zakelijke reiziger die echt veel reist, kan het goed zijn met wellicht meer kans op elite voordelen…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *