Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Gisteravond werd er op Schiphol omstreeks 19:00 groot alarm geslagen door een kapingpdreiging. Later werd bekend dat het om loos alarm ging, omdat piloten van Air Europa ‘per ongeluk’ het kapingsalarm zouden hebben geactiveerd. De maatschappij liet op Twitter weten dat er niets aan de hand is. “Het spijt ons”, aldus Air Europa. De 27 passagiers zouden samen met de bemanning van boord zijn gehaald nadat het alarm was afgegaan.
Oorzaak
Vanmorgen werd bekend dat de gezagvoerder het kapingsprotocol op Schiphol activeerde. Deze was bezig met instructies aan een piloot in opleiding en liet de verschillende codes zien, waaronder die voor een kaping.
“Er zijn drie manieren om te laten weten dat er een kaping gaande is in een vliegtuig”, zegt Joris Melkert van de TU Delft op NPO Radio 1. “Via de radio, via een internationaal afgesproken noodfrequentie en via wat de noodknop wordt genoemd. Normaal krijg je van de luchtverkeersleiding een code, die jou identificeert. Maar er is ook een viercijferige code die internationaal voor kapingen is afgesproken: 7500. Die moet je invullen en versturen. Dan gaan alle toeters en bellen af bij de luchtverkeersleiding.”
Het vliegverkeer op Schiphol werd gisteravond flink verstoord en veel vluchten liepen vertraging op. Aan het einde van de avond verliep alles weer normaal. Uiteindelijk is Vlucht UX1094 om 22:50 alsnog naar Madrid vertrokken.
Bron: NOS
Geef een reactie