Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Recentelijk schreven we nog over de toekomst van de Nederlandse luchtvaart. Wanneer we de situatie van alle Nederlandse luchthavens naast elkaar zetten dan blijkt al snel dat de groei van de Nederlandse luchtvaart niet vanzelfsprekend is. Zo zijn er diverse vliegvelden waarvan momenteel de groei beperkt is. Denk bijvoorbeeld aan Schiphol en Eindhoven Airport. Er zijn ook kansen voor groei, denk bijvoorbeeld aan Lelystad en Maastricht. Eindhoven Airport heeft nu echter te horen gekregen de komende tijd helemaal niet meer te mogen groeien.
Geluidsoverlast
Overlast voor omwonenden kan een belangrijke reden zijn dat een luchthaven niet verder mag groeien. Zo is Schiphol al jaren in overleg met bewoners uit omliggende gemeenten om de overlast te beperken. Dit is natuurlijk niet gemakkelijk. De belangen van de verschillende groepen zijn namelijk vaak anders. Geluidsoverlast, luchtverontreiniging en algemene veiligheidsbezwaren zijn vaakgehoorde klachten. De oplossing is overigens ook niet gemakkelijk en kan grote gevolgen hebben.
Geluidsoverlast rondom Eindhoven Airport is ook zo’n probleem. Recentelijk werd door de minister van Infrastructuur en Waterstaat besloten dat de geluidsoverlast aangepakt moet worden. Daarom mag de luchthaven tot 2022 niet verder groeien. In maart dat jaar werd een onafhankelijk onderzoek afgerond naar de ontwikkeling van het Eindhovense vliegveld. Uit dat onderzoek kwam bijvoorbeeld naar voren dat de beperking van de geluidsoverlast prioriteit moet zijn.
Groei nog wel mogelijk?
Eindhoven Airport verwerkte 8,9% meer passagiers in het eerst half jaar ten opzichte van vorig jaar. Dat zijn er nu voor de eerste zes maanden van 2019 zo’n 3,2 miljoen. De vraag is of de luchthaven nog wel verder mag groeien in de toekomst. Dat mag, maar daar zijn wel voorwaarden aan verbonden. Zo zal men straks het aantal vluchten bepalen aan de hand van de te verwachten overlast voor de omgeving. Dat betekent dat wanneer er stillere toestellen ingezet worden dat er dan wel meer vluchten uitgevoerd zouden kunnen worden. Tot die tijd blijft het aantal vluchten gelijk op het maximum van 41.500. Ook mogen vliegtuigen na 23.00 uur niet meer opstijgen.
Eindhoven Airport kan airlines zeker stimuleren om met stillere toestellen te vliegen. Zo is het een mogelijkheid voor start- en landingstarieven aan te bieden voor bepaalde toestellen. Schiphol hanteert momenteel ook al zo’n systeem.
Scorcy zegt
Even los van dit alles. Ik was er laatst op een niet-vakantie-doordeweekse-dag maar qua drukte bij de gates is het toch best wel erg. Past uitbreiding überhaupt?
Was ook blij met security priority trouwens, als je Schiphol gewend bent is Eindhoven echt niet leuk.