Geen natuurvergunning nodig voor Nederlandse luchthavens1 min leestijd

Rotterdam Airport, RTHA

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Eindhoven Airport en Rotterdam-The Hague Airport hebben volgens demissionair minister Christianne van der Wal geen natuurvergunning nodig. Vorig jaar kreeg luchthaven Schiphol echter nog een natuurvergunning voor 500.000 vluchten.

Geen natuurvergunning nodig

De demissionair minister van Natuur en Stikstof heeft echter wel aan de Tweede Kamer laten weten dat ze de twee regionale luchthavens wel een bovengrens oplegt voor wat betreft de stikstofuitstoot van het vliegverkeer. Dit houdt simpelweg in dat de luchthavens niet meer stikstof mogen uitstoten dan dat op dit moment het geval is. Van der Wal wil op deze manier namelijk voorkomen dat er in de toekomst nog meer stikstof wordt uitgestoten. “Maandag neem ik hier een definitief besluit over”, laat Van der Wal weten.

Review Ryanair Boeing 737 MAX Economy FR5891 Eindhoven Krakau
Eindhoven Airport en Rotterdam-The Hague Airport hebben volgens van der Wal geen natuurvergunning nodig. (Foto: InsideFlyer – Marco)

Alhoewel de minister een natuurvergunning dus niet nodig vind, geldt er dus wel een bindende stikstofnorm. Luchthavens zijn verplicht om hier elk jaar over te rapporteren.

Juridische procedures

Er lopen al jaren juridische procedures om de strijd aan te gaan tegen vliegvelden op beschermde natuurgebieden. Zo vindt milieuorganisatie MOB dat luchthavens fors moeten inkrimpen. Deze organisatie probeert dit zelfs via de rechter af te dwingen. Zeker na dit besluit van de minister dat er geen natuurvergunning nodig is.

Uitgelichte afbeelding: Rotterdam-The Hague Airport

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *