Gaat KLM voor Boeing of toch Airbus?3 min leestijd

Boeing 737 van KLM staat in de hangar te Schiphol (Bron: KLM)

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

De vlootvernieuwing van de medium haul vloot van KLM hangt al langer in de lucht. De verouderde Boeing 737 toestellen moeten namelijk vervangen worden. Maar of KLM gaat voor de uitbreiding van de Boeing vloot, of toch kiest voor het Franse Airbus blijft nog onduidelijk. Er gaan echter geruchten de ronde dat Airbus een streepje voor heeft. Volgens ingewijden zou het niet lang meer duren voordat er een besluit volgt.

Boeing vs. Airbus

Als het om de vervanging van de verouderde Boeing 737 vliegtuigen van KLM gaat dan heeft de airline natuurlijk diverse opties. Overigens gaat de vloot van Transavia ook mee in de vlootvernieuwing. Naast bijvoorbeeld Embraer is er keuze uit de grote vliegtuigbouwers Boeing en Airbus. In het geval van de vervanging van de B737 is de 737 MAX van Boeing een logische keuze. Maar de Airbus A321neo is natuurlijk ook een mogelijkheid. Air France-KLM hiervoor een tender lopen bij zowel Boeing als Airbus.

De gezamenlijke inkoop van nieuwe nieuwe toestellen voor KLM en Air France is een zeer interessante kans voor vliegtuigfabrikanten. Het zou om zeker 80 toestellen gaan, met de optie tot uitbreiding van 60-80 extra vliegtuigen. Dat kan de grootste aankoop ooit zijn voor de Frans-Nederlandse luchtvaartcombinatie.

Air France koos eerder al voor de Airbus A220-300 (Bron: Air France)
Air France koos eerder al voor de Airbus A220-300 (Bron: Air France)

Vertraging

De vertraging van de levering van KLM’s nieuwe Boeing 787 Dreamliners en 777s heeft waarschijnlijk geen positieve invloed op de afweging. Ook de problemen met de Boeing 737 MAX spelen natuurlijk mee.

Bronnen binnen AF-KLM verklaren tegenover Reuters dat de Airbus A321neo een streepje voor zou hebben op de Boeing 737 MAX. Echter zou de overstap van Boeing naar Airbus voor KLM flinke gevolgen hebben qua training en certificering van bijvoorbeeld de crew, maar ook de technische teams.

Laatste vlootvernieuwing bij KLM in 2018
Boeing 787 Dreamliner van KLM (Bron: KLM)

Staatssteun

Wat ook nog meespeelt is de staatssteun die de beide airlines hebben gekregen. In dit geval is de Franse steun specifiek interessant. De Franse overheid zal wellicht ook een vinger in de pap hebben als gaat om de keuze voor een binnenlandse fabrikant. De Nederlandse overheid deed ook een duit in het zakje qua COVID-steun. Daarbij werden ook enkele duurzaamheidseisen gesteld, bijvoorbeeld door vlootvernieuwing. Maar dat was voor KLM sowieso al aan de orde.

Wat gaat het worden?

Alhoewel vanuit AF-KLM gezien een harmonisatie van de vloot de efficiëntie zou kunnen verhogen, is het alleszins onverstandig om Airbus-only te gaan. Bij de tender voor nieuwe vliegtuigen hebben beide airlines altijd de intentie gehad voor een split order. Bovendien zou de integrale keuze voor de Franse fabrikant te veel macht geven aan Airbus met alle gevolgen van dien.

Specifiek voor Transavia Nederland zou de ommezwaai naar Airbus ook flink wat betekenen. Alle Boeing 737s zouden dan uitgefaseerd worden in het voordeel van de A320/A321. Wat weer een flinke verandering voor de operatie van de low cost carrier betekent.

Een logische keuze voor KLM is dus het Amerikaanse Boeing. Voor de vervanging van de Boeing 737 zou dat de MAX betekenen. Maar daar moet de grote broer van KLM het natuurlijk ook mee eens zijn.

Reacties

  1. Dennis zegt

    Airbus lijkt me de beste keus. De enige reden om voor de inferieure boeings te gaan is angst voor Air France. En dat lijkt me niet de manier om effectief en constructief samen te werken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *