Reis- en annuleringsverzekering FBAMEX GOLD

Discussie in 'Creditcards en andere programma's BE & NL' gestart door Rem76, 11 nov 2015.

  1. flyingbolly

    flyingbolly Newbie

    Berichten:
    11
    Leuk Bevonden:
    2
    Trofeepunten:
    3
    ik heb Plat en het is Secundair. Dat betekent dat als je geen andere verzekering hebt ze wel dekken (met eigen risico en zo). We hebben een doorlopende die voor bepaalde zaken een betere dekking geeft en bovendien schiet die van Amex tekort als we met het hele gezin op vakantie zijn. Alleen die andere voortzetten voor de niet-kaarthouders is niet echt handig, vandaar.
     
  2. Nik

    Nik Newbie

    Berichten:
    26
    Leuk Bevonden:
    5
    Trofeepunten:
    3
    Precies, mijn hebben ze nooit doorverwezen naar de andere reisverzekering.
     
  3. perpetualtraveler

    perpetualtraveler Newbie Premium Member

    Berichten:
    41
    Leuk Bevonden:
    12
    Trofeepunten:
    8
    Ik heb bij Openbank de Я42 reisvoordelen (travel card plan). Daar hoort een verzekeringspolis bij met reisongevallen-, reisrechtsbijstands- en reisongemakkenverzekeringen. Daarnaast heb ik Flying Blue American Express Platinum met de bijbehorende aanvullende reis- en annulerings-, aanvullende reisongevallen-, aanvullende reisongemakken- en aanvullende autohuurverzekeringen. Ik probeer uit te vinden of deze verzekeringen op elkaar aansluiten, overlappen, etc.

    Openbank keert bijvoorbeeld bij overlijden door een ongeval onderweg €100.000 en anders €50.000 uit en Amex €75.000. Zou bij overlijden nou €50.000 + €75.000 = €125.000 of €100.000 + €75.000 = €175.000 uitgekeerd worden of €50.000, €100.000 of €75.000?

    Bronnen: Openbank, Amex
    • voorwaarde voor een aantal Amex dekkingen is dat reis en/of verblijf betaald zijn met Amex kaart;
    • voorwaarde voor een aantal Openbank dekkingen is dat met Я42 kaart betaald is;
    • betaling met elk ander wettelijk electronisch middel moet gerechtvaardigd worden;
    • ik betaal mijn Amex maandafrekeningen door overschrijving van mijn Openbank rekening;
    • daarmee lijkt rechtvaardiging gewaarborgd
     
    Laatst bewerkt: 26 sep 2021
  4. Sandeo

    Sandeo Newbie

    Berichten:
    33
    Leuk Bevonden:
    53
    Trofeepunten:
    18
    Ik heb ook zo'n Openbank kaart met reisvoordelen genomen toen die gratis was.

    Ik ben geen jurist, maar ik zou op max 100k rekenen, aangezien je wettelijk gezien een schade niet meerdere keren kan laten vergoeden.

    In de voorwaarden van Openbank staat het ook het volgende:

    DUBBELE VERZEKERING
    In geval van het bestaan van meerdere verzekeringspolissen draagt de maatschappij bij tot de uitbetaling van de
    vergoeding in verhouding tot haar eigen verzekerde bedrag, op voorwaarde dat de som van de schade niet wordt
    overschreden. Binnen deze limiet kan de verzekerde aan elke verzekeraar de verschuldigde vergoeding vragen, volgens
    het desbetreffende verzekeringscontract.
    Indien deze verklaring wegens opzettelijk wangedrag is achtergehouden, is de maatschappij niet verplicht tot betaling van een vergoeding.

    _______

    Nu dit onderwerp ter sprake komt, ben ik benieuwd wat jullie van de verzekeringsvoorwaarden van Openbank vinden. Ik lees bijvoorbeeld dat ze de medische kosten tot max 50k vergoeden. Dit vind ik karig klinken en heb daarom nog altijd een losse reisverzekering bij SNS.
     
    perpetualtraveler vindt dit leuk.
  5. Bijzonderetickets

    Bijzonderetickets Silver Member

    Berichten:
    1.305
    Leuk Bevonden:
    3.196
    Trofeepunten:
    483
    De ongevallenverzekering is een zogenaamde sommenverzekering, daarop is dat niet van toepassing.
     
    perpetualtraveler vindt dit leuk.
  6. perpetualtraveler

    perpetualtraveler Newbie Premium Member

    Berichten:
    41
    Leuk Bevonden:
    12
    Trofeepunten:
    8
    Ik snap je gedachtegang, Sandeo. Ik vraag het omdat zelfs dit artikel over dubbele verzekering juist wel de ruimte laat om een schade door meer dan 1 verzekeraar te laten vergoeden. Openbank sluit echter alleen uit dat de som van vergoedingen van alle verzekeringen meer zou kunnen zijn dan de daadwerkelijke schade. Volgens mij is dat een algemene vuistregel van verzekeraars.

    In een gesprek met de servicedesk van de verzekeringstak van Amex is me al eens uitgelegd dat het aanhouden van een reguliere reisverzekering wel degelijk tot een hogere uitkering kan leiden dan zonder. Bijvoorbeeld als je iPhone van €1.000 is gestolen en je reguliere reisverzekering deze maar vergoed tot €500. Dan zou je van Amex nog een aanvullende vergoeding kunnen krijgen, omdat je nog steeds €500 schade over hebt.

    Daarom neem ik als voorbeeld juist overlijden bij een reisongeval. Daarbij gelden vaste bedragen als vergoedingen. De daadwerkelijke schade is onmetelijk. Dan zou Openbank haar reguliere vergoeding moeten uitkeren en Amex vanuit haar 'aanvullende reisongevallenverzekering', zoals Amex het consistent in hun marketing noemt, dit aanvullen met het vaste bedrag van hun vergoeding.

    Ik zal dit eens voorleggen aan de verzekeringsafdelingen van Openbank en Amex...
     
  7. perpetualtraveler

    perpetualtraveler Newbie Premium Member

    Berichten:
    41
    Leuk Bevonden:
    12
    Trofeepunten:
    8
    Bedankt voor je behulpzame aanvulling, Bijzonderetickets. Ik kende de term sommenverzekering nog niet en heb deze opgezocht. Een snelle scan levert op dat bij sommenverzekeringen geen schade vergoed wordt, maar een vast bedrag. Het is dan ook zeer wel mogelijk dat in geval van dubbele dekking ook beide vergoedingen worden uitgekeerd.

    Mijn moeder is recent overleden en had 2 uitvaartverzekeringen. Dit zullen ook sommenverzekeringen zijn geweest, want beide verzekerde sommen werden zonder discussie uitgekeerd. Nu weet ik hoe dat verschilt van schadeverzekeringen...
     
    Bijzonderetickets vindt dit leuk.
  8. Bijzonderetickets

    Bijzonderetickets Silver Member

    Berichten:
    1.305
    Leuk Bevonden:
    3.196
    Trofeepunten:
    483
    Ik had het inderdaad wel even mogen toelichten inderdaad :).

    Er is inderdaad een verschil tussen een schadeverzekering en een sommenverzekering. De laatste zijn vaak levensverzekeringen, al zijn er ook arbeidsongeschiktheidsverzekeringen voor ondernemers die zo ingericht zijn dat de daadwerkelijke schade er niet toe doet (kan echt behoorlijk van toegevoegde waarde zijn). Kenmerk is dat je altijd een vast bedrag afspreekt.

    Bij schade verzekeringen is het vanwege het indemniteitsbeginsel inderdaad niet toegestaan om een hoger bedrag dan de schade uit te keren.
     
    Daan3, FlyingFonz en perpetualtraveler vinden dit leuk.
  9. perpetualtraveler

    perpetualtraveler Newbie Premium Member

    Berichten:
    41
    Leuk Bevonden:
    12
    Trofeepunten:
    8
    Fijn dat zo'n terzake kundig forumlid mijn wel heel specifieke vragen in context plaatst! Ik heb nog een en ander te DuckDuckGo-en...
     
  10. perpetualtraveler

    perpetualtraveler Newbie Premium Member

    Berichten:
    41
    Leuk Bevonden:
    12
    Trofeepunten:
    8
    Maar dat sluit claimen bij meer dan 1 verzekeraar niet uit, zolang ze van elkaar op de hoogte zijn en opgeteld niet meer uitkeren dan de daadwerkelijke schade. Begrijp ik dat goed?
     
  11. Bijzonderetickets

    Bijzonderetickets Silver Member

    Berichten:
    1.305
    Leuk Bevonden:
    3.196
    Trofeepunten:
    483
    Dat hangt een beetje van de verzekering af. Over het algemeen staat er in de polisvoorwaarden bij een schadeverzekering dat er maar één keer uitgekeerd wordt. En dan in het bijzonder dat de speciale verzekering voor gaat als deze de schade ook dekt.

    Mijn kennis is niet meer helemaal actueel meer dus ik weet niet of het volgende klopt. Maar volgens mij is het zo dat de schadeverzekering dan slechts eenmaal uitkeert en je dus niet dubbel kunt claimen, ook als beide bedragen de uiteindelijke schade niet dekken. Je kunt dan wel de verzekering aanspreken die de hoogste dekking biedt.
     
    perpetualtraveler vindt dit leuk.
  12. perpetualtraveler

    perpetualtraveler Newbie Premium Member

    Berichten:
    41
    Leuk Bevonden:
    12
    Trofeepunten:
    8
    Nogmaals bedankt voor je bijdragen. Ik vind het wel uitdagende materie waar veel aannames over bestaan maar waarover ik zelden goed onderbouwde argumenten lees. Toch maar eens in verdiepen...
     
    Bijzonderetickets vindt dit leuk.
  13. perpetualtraveler

    perpetualtraveler Newbie Premium Member

    Berichten:
    41
    Leuk Bevonden:
    12
    Trofeepunten:
    8
    Ik zal mijn vragen nog aan de verzekeringsafdelingen van Openbank en Amex voorleggen, maar ik heb het volgende al gevonden in de verzekeringsvoorwaarden.

    Openbank:
    "De in de dekkingen vermelde vergoedingen zullen altijd een aanvulling vormen op andere contracten die dezelfde risico’s dekken, op uitkeringen van de Sociale Zekerheid of op een andere groepsuitkeringsregeling."

    en Amex:
    "Uitkeringen onder deze verzekering zijn secundair: u of een medeverzekerde krijgt geen vergoeding voor schade die u of een medeverzekerde kunt terugkrijgen (of zou kunnen terugkrijgen als deze verzekering niet zou hebben bestaan) op één van de volgende manieren:
    • via een bestaande garantieregeling of leveringsovereenkomst;
    • via een wet, een regeling of een voorziening;
    • via een andere verzekering van uzelf (bijvoorbeeld via uw werkgever) of van een ander (bijvoorbeeld van een fabrikant, dealer of reparateur)."
    Hieruit lijk ik op te kunnen maken dat beide verzekeringen mogelijk aanvullende dekking bieden als een deel van de schade al op een andere manier vergoed kan worden. Openbank gebruikt de term aanvullend maar Amex gebruikt de term secundair.

    Op de reisongevallen (sommenverzekeringen) is hoe dan ook het indemniteitsbeginsel niet van toepassing en zouden beide verzekeringen de verzekerde som simpelweg moeten uitkeren. Dan rest natuurlijk nog de vraag of ik met de betaling van mijn Amex maandafrekeningen vanuit mijn Openbank rekening voldoe aan de Openbank voorwaarde:

    "In het geval van de verzekerde Maestro is voor de in de polis aangegeven Dekking Hoofdstuk 1 en Hoofdstuk 2 geen betaling van het openbaar vervoerbewijs met de verzekerde Maestro vereist, hoewel de betaling van het openbaar vervoerbewijs met elk ander gerechtvaardigd wettelijk elektronisch middel moet worden gerechtvaardigd, zodat de Rekeninghouder en maximaal 5 personen per reis in het geval van de individuele betaalpas en maximaal 10 personen in het geval van zakelijke betaalpassen, gedekt zijn."
     

Deel Deze Pagina