Klinkt heel gaaf! Maar zit praktisch altijd EC en die stoelen zijn vaak al ruim voor ICI open gaat. Heb wel eens gevraagd om een geblokte stoel maar was vaak onmogelijk. Ooit één keer gelukt op een lege vlucht, maar dan moest ik wel helemaal achterin.
Zelf dit 2x meegemaakt op vrij rustige vluchten eerste paar rijen na EC lege middenstoel als Gold en gangpad stoel ook status
Een keer is het me opgevallen: met mijn dochter op schoot, in een volledig volle kist, hadden wij twee stoelen vrij naast ons. Terugvlucht was trouwens echt helemaal vol, en toen zat het er niet in. N=1, dus hecht er niet te veel waarde aan
De laatste paar keer lijkt het dat zo gauw ik een gangstoel kies, dan gaat de stoel er naast meteen van beschikbaar naar Niet-beschikbaar. Dat zou idd kunnen duiden op een vorm van soft block, maar betekend niet dat jeg er op kan rekenen dat de stoel ook echt leeg is tijdens de vlucht. YMMV.
Is er, zo’n twee maanden na de laatste post hier, al meer info over de updates voor het platinum niveau? Of zijn de platinum members onder ons al dingen opgevallen t.o.v. 2021/2022?
Je opmerking is leuk maar de inhoud niet onbegrijpelijk dat frequent vliegen steeds minder interessant/beloond wordt
Pas twee keer miles gebruikt om te upgraden naar WBC, dat was wel een goede verhouding. Bovendien kwam bij KLM de purser naar me toe, dat ik als eerste het eten mocht uitkiezen, omdat ik platinum member was. Dat is dan wel weer fijn
Het valt mij bij Europese vluchten de laatste 3 maanden toch wel op dat als de vlucht niet vol zit de middenstoel of de rij wel heel erg vaak vrij blijft. En 2x dat een bekende in een losse boeking op dezelfde vlucht mee vloog kon ik zien dat de stoel naast mij niet door hem geselecteerd kon worden, het was een EC seat terwijl andere wel te koop waren. Ik heb dus het idee er wel degelijk een soort soft block is waar de check in agents wel iemand op kunnen zetten maar andere passagiers die niet zelf kunnen kiezen.
Ook mijn ervaring (als Platinum) en ben daar erg blij mee! Gisteren werd aan board zelfs nog gewisseld van stoel. De passagier op de middenstoel naast een ultimate werd door de purser gedirigeerd naar de enige vrije economy plaats (na het opstijgen!).
Ik ervaar exact hetzelfde in economy (comfort). Midden stoel blijft vrij, ook nadat ze rijen van BC voor EC afsnoepen. Daarnaast wordt ik met naam aangesproken. Gisteren zat ik in BC binnen EU. Ik zat niet op rij 1 en niet op de laatste. Maar ik werd als eerste benaderd voor eten en drinken. Daarna werd het standaard rondje gemaakt. De nuance zit in het soft product. En ik vind het de laatste maanden echt een stuk beter. Heb ook al af en toe aangegeven dat ik merk dat de service beter is.
De service is wisselend, de laatse vluchten gaat beter, maar ik heb 2 trips gemaakt dat men op vluchten uit Lissabon en Istanbul geen enkele aandacht gaf, en dan denk ik, dat zijn vluchten van 3 uur, dan is er echt wel tijd. En vervolgens krijg je op de vlucht naar Dusseldorf direct bij het boarden een halve liter water, daarna een tasje met broodje, 0.33 liter water en de vraag of je wat wilt drinken en daarna ook nog een keer thee, op een vlucht van 24 minuten. Het zou beste gecommuniceerd mogen worden dat ze het proberen. Het probleem is denk ik dat een individuele gate agent die boodschap ook begrepen moet hebben omdat deze een block kan overrulen. En het dus nooit een garantie is. Want als een Ulti ziet dat er andere rijen zijn met een vrije middenstoel maar niet naast de Ulti zelf dan kan deze als het een 'benefit' is daar iets van gaan zeggen, en dan plaats je cabinepersoneel in een onmogelijke positie.
Ik merk als platinum nauwelijks verschil met Gold. Het enige waar ik profijt van heb zijn de comfort stoelen. Ze moeten wel met iets heel bijzonders komen om nog een verschil te maken met gold. Ik lees regelmatig dat frequent flyers bij US carriers veel vaker worden geupgrade. Dus daar kan AF/KLM een voorbeeld aan nemen.
Frequent Flyers worden bij de US carriers idd vaker geüpgraded, maar dan alleen op domestic flights als een courtesy upgrade, op longhaul zijn het ook alleen maar op-ups...
Ik blijf de plat4two optie ook wel fijn vinden, ook al wordt er niet vaak over gesproken. Dit vereist echter wel de FB Amex Plat. kaart, naast de FB Plat. status. Zonder plat4two zal je betere wederhelft moeten betalen voor extra bagage, stoelkeuzes, geen skyprio hebben en ook geen lounge access. Dus als je een partner hebt die ook regelmatig vliegt is de plat4two (en dus de FB Plat. status) wel degelijk een extraatje die je bij de FB Gold niet hebt.
Het lijkt mij onwaarschijnlijk dat ze Platinum for 2 aan de platinum status gaan koppelen. Dit is één van de belangrijkste argumenten om een fb amex platinum kaart te nemen.
Wellicht heb ik het onduidelijk uitgeschreven, maar inderdaad; de Platinum-for-2 is een functie die je alleen kunt hebben wanneer je FB Platinum bent, en daarnaast een FB Amex platinum aanschaft. De combi is een extraatje die je als FB Gold statushouder niet kunt hebben, waardoor (en dit is een reactie op je eerdere post, Dr_Ernie) het een duidelijk verschil is tussen FB Gold en FB Platinum.
Is de flying blue pagina met de wijzigingen aangepast? Nu staat er dat er geen wijzigingen zijn voor platinum. https://www.flyingblue.nl/en/news/new-benefit-models