Business/economy? Europa/intercontinentaal? Het gebeurt mij al ulti nooit, maar ik vlieg alleen economy.
Wat ik de laatste tijd zie is geen specifieke blok, en een check in of gate agent kan er gewoon iemand naast zetten, maar niet elke passagier kan de plek via online check-in naast mij selecteren zag ik laatst bij bij iemand die met mij mee reisde op een aparte reservering en blijft de zitplaats zo lang mogelijk vrij lijkt het. (Of er is wel heel veel toeval op de laatste vluchten),. Daarnaast was Air France bij mijn laatste vlucht naar Istanbul bijzonder actief in het voorkomen dat er iemand alsnog een andere passagier waarmee deze samen reisde in de middenstoel naast mij ging laten plaatsnemen. De purser liet direct weten dat dat niet de bedoeling was, ook niet na take off, dat daar iemand ging zitten.
was samen met mijn vrouw onderweg vanaf bcn naar amsterdam KLM op rij 4 ec comfort en de purser kwam naar ons toe met de mededeling dat ze een passagier verplaatst had naar achteren zodat we we wat meer ruimte hadden met 2 op 1 rij. voelde goed maar tegelijkertijd ook wat bezwaard...
Ok. Dat is wel aardig, maar gaat wat mij betreft ook wat ver. Vraag me af wat de purser tegen de persoon heeft gezegd die hij/zij verplaatst had. Gisteren terug uit Barcelona wel een leuke: Ik had 3F gewoon EC comfort net achter het gordijntje. Maar toen ik instapte zag ik al dat het gordijntje achter rij 3 hing. Al vaker mee gemaakt en dan wordt gewoon het gordijntje over je hoofd naar voren getrokken omdat ze het vergeten zijn. Voelde voorgaande keren best lullig, maar goed. Dit keer niet! Na het crew released plingeltje werden de gordijntjes gewoon dicht geschoven. En daarna kreeg ik een nat doekje aangeboden. Dus ik vroeg of ze het wel zeker wist aangezien ik eigenlijk niet in EBC zat. ja ze vond het eigenlijk niet kunnen om het gordijntje over mijn hoofd te trekken en de anderen in dezelfde rij (3 personen in totaal) waren ook platinum's en ze had voldoende maaltijden, dus ze vond het wel prima zo. Vond ik een hele goede beslissing!
haha. Die vieze gordijntjes zijn verdwenen in het nieuwe interieur van de KLM 737 je weet wel met die knalharde McDonald stoelen waar je na een half uur al last van hebt, Ik ving overigen een kostelijk gesprek op bij het boarden tussen 2 collegas 1 Bc en 1 Ec. De Ec vertelde de BC " het enige verschil bij de KLM tussen business en economy is dat ik een gesmeerd broodje krijg en jij zelf je broodje moet smeren" Niet helemaal waar maar er zit wel veel in toch?
Nou ik zie nog steeds genoeg gordijntjes Ja eigenlijk is het wel waar. Het eten dat ik kreeg was in een doos met houten bestekje. Yoghurt met een beetje granola, wat fruit en 2 ijskoude wentelteefjes met jam. Wordt ik niet echt wild van. Daarnaast een heel blikje (groot!) cola en een glas. Maar verder is het exact dezelfde stoel. Maar waar het mij vooral om gaat is de beslissing en het gebaar. Dat zegt mij veel meer dan het werkelijke product. Ik kan echt niet zeggen dat ik mij een gewaardeerde veelvlieger kan noemen bij de KLM. Ze laten te vaak zien dat men je niet waardeert. Gisteren was eindelijk eens een uitzondering. En dat heb ik haar ook gezegd. Dit was ook een purser die de tijd nam voor iedereen in EBC.
Ik heb sind lange tijd weer eens Easyjet genomen vanaf Belfast naar Adam en als ik eerlijk ben vindt ik het totale produkt beter dan de KLM. Rustiger aan boord, betere comfortabele stoelen,voldoende ruimte en gewoon stiller. Beviel prima!
Grappig hoe dat kan verschillen van persoon tot persoon. Ik was laatst ook met Easyjet gevlogen en omdat ik geen 42€ wil bijbetalen voor extra legroom eindigde ik door hun systeem op een middenstoel op rij 27. Na een kwartier was ik de stoel al zat, met 1.87m lengte zat ik echt opgepropt en shocking klem met mijn knieen. Verder dat bijbetaal gedoe voor mijn handbagage...
Mijn ervaring is dat ik zeker op 1/3 van de vluchten de purser langs komt voor een babbel, of het nou EBC, WBC of ECO is. Meerdere keren op mijn verjaardag een kaartje op de stoel gehad. Ik ben benieuwd wat ze kunnen toevoegen om het programma aan de top wat rianter te maken. Ik heb bijna de "for life" status, dus elke extra is meer dan welkom.
Ik heb van het weekend ook best wat afgevlogen, en ook daar was ik op een vlucht na elke keer 'alleen op mijn rij'. Erg fijn als Platinum.
Is er al iets bekend welke veranderingen er komen voor platinum zoals in de openingspost is aangegeven? Het verschil tussen gold en platinum is minimaal.
Volgens mij dat Silver en Gold een (aantal) dag(en) voor vertrek bepaalde stoelen gratis kunnen selecteren en Platinum altijd. Er wordt getracht een stoel naast de platinum vrij te houden op Europese vluchten. Dat laatste is geloof ik niet officieel maar nu al een paar keer meegemaakt op redelijk volle vluchten (maar niet helemaal vol).
Het is inderdaad zo dat niet alle passagiers op een vlucht een stoel direct naast mij kunnen selecteren, enkel mensen aan de incheckbalie kunnen dat overrulen, zeker op het laatste moment komt het dan voor dat er dan toch iemand naast zit, maar vaak blijft de stoel ook leeg, en dan hebben we het echt over 90 van de 92 stoelen bezet en het gebeurd met iets te vaak dat het toeval is omdat ik niet altijd op dezelfde stoel zit. Sommige pursers hadden verwacht dat je als ulti aan de gate standaard een upgrade krijgt als er ruimte is, dat heb ik al meerdere keren gehoord als de purser zelf de moeite neemt om de upgrade alsnog uit te voeren. Maar dat zou vanuit het business model van KLM niet goed zijn, anders zou ik natuurlijk nooit meer business boeken en enkel economy omdat ik weet dat de upgrade toch wel komt. Moet trouwens zeggen dat binnen Europa ik voorin het eten van Air France structureel lekkerder vindt dan bij KLM. Al waardeer ik het voorin zitten overigens wel altijd, al is het soms wat ongemakkelijk als de passagier naast je niet begrijpt waarom ik naar voren mag komen of persoonlijk wordt aangesproken.
Ik merk er niks van. Er zit altijd iemand naast mij, ook als business class praktisch leeg is word ik niet geupgrade.
Ook als je ulti bent dan hangt het uiteindelijk af van de crew. En ik moet zeggen dat de ervaring wel wisselend is, kijken dat je op een hopje van Dusseldorf naar Parijs of Amsterdam geen erkenning krijgt snap ik nog wel, de vlucht is kort, hoewel dit toch bijna altijd gedaan wordt. Dan is er wel een groot contrast naar Istanbul of Lissabon als er dan niets aan erkenning wordt gedaan, dat is toch 3 uur vliegen en is er echt wel voldoende tijd. En het ligt niet aan de route want de volgende vlucht op deze route krijg ik de upgrade wel weer, ook als ik eigenlijk al iemand zit. Ik verwacht het overigens niet, ga altijd uit van economy, op de late vlucht naar Dusseldorf vanaf Amsterdam na dan.
6 EU vluchten met AF/KL dit jaar, 2 keer niemand naast mij, 2 keer niemand naast mijn reisgenoot (ook plat, 1 boeking) en 1 keer upgrade naar business (volle vlucht). Dit waren rechtstreekse EU vluchten, intercontinentaal/met overstap waren al business geboekt.