Klagen werkt!

Discussie in 'Air France KLM: Flying Blue' gestart door Alexo, 3 okt 2014.

  1. Goldfly

    Goldfly Silver Member

    Berichten:
    950
    Leuk Bevonden:
    667
    Trofeepunten:
    123
    Compensatie nav klacht is fijn, het levert je weer wat op. Maar ik denk wel dat het moet voortvloeien uit iets wat je redelijkerwijs aan de airline kan verwijten. De klant koopt een ticket, en elk regeltje hierbij wordt door de airline strak gehandhaafd, en voor het minste en geringste moet je flink bij betalen. Een foutje bij boeken, of iets anders van de kant van de klant wordt direct afgestraft door de airline. Omdat dit de houding ( en gedeeltelijk verdienmodel) van airlines zijn, denk ik dat we andersom ook zeer kritisch mogen zijn. Als een airline dus iets afwijkt van wat ze hadden moeten leveren, of flexibiliteit aan ons vraagt, waarom zouden we hen dan wel ermee weg laten komen? gelijke monniken gelijke kappen. Ik denk dat met de strikte handhaving die bij airlines begint ze een klachten cultuur gedeeltelijk over zich afroepen. Als ik flexibiliteit van een airline krijg, zal ik minder snel een klacht indienen. als dat niet het geval is, dan vraag ik zeker compensatie. Maar natuurlijk moet het redelijkerwijs aan de airline te wijten zijn. Bird-strike kunnen ze niets aan doen, en zou zoals @Godenzoon14 al heel blij zijn als ze me veilig weer op de grond zetten. Zou voor mij eerder aanleiding zijn een compliment te sturen ipv klacht.
     
  2. DeMennooos

    DeMennooos Newbie

    Berichten:
    14
    Leuk Bevonden:
    21
    Trofeepunten:
    3
    Als je terug leest zul je zien dat die birdstrike niet de klacht was, maar de afhandeling daarna was de reden voor de klacht. Dat ze nu bij KLM er mee aan de slag gaan om te zien wat ze kunnen verbeteren omdat er zoveel klachten zijn geweest, zegt m.i. genoeg.
    De mail begon ook met een compliment aan de crew.
     
  3. RickJansen

    RickJansen Silver Member

    Berichten:
    700
    Leuk Bevonden:
    1.462
    Trofeepunten:
    428
    Vandaag met EY door de staking in BRU met een uur vertraging naar DUS moeten vliegen, waar we ook met een uur vertraging aankwamen. Toen anderhalf uur wachten op de bus, 2 uur busrit, in totaal dus ruim 4,5 uur later op de eindbestemming dan aanvankelijk. Ik weet dat dit niet onder EU261 valt en verwijt ze ook niets...maar hierdoor miste ik m'n shuttle bus en moest ik taxi betalen, plus een extra dag (tja..) parkeerkosten voor de auto. Wat kan EY mij gaan bieden? Moet ik toch gaan ''klagen'' en vragen voor bijvoorbeeld miles o.i.d.? Lastige situatie...maar wanneer EY het niet oppakt, wie dan wel?
     
  4. Ein_Kessel_Buntes

    Ein_Kessel_Buntes Newbie

    Berichten:
    36
    Leuk Bevonden:
    28
    Trofeepunten:
    18
    Het klopt natuurlijk dat de staking (of bird strike) op zich niet binnen EG/261/2004 valt.

    Als er daarna echter iets gebeurt dat wél binnen de invloedsfeer van de maatschappij ligt en dat een vertraging oplevert zoals genoemd in EG/261/2004, is dat wel degelijk compensabel.

    Ik neem aan dat het niet de schuld van de stakers is dat je op DUS anderhalf uur moest wachten tot EY een bus geregeld had, dus ik zou zeker in de pen klimmen.

    Tenzij het met een A380 was hadden ze ook nog naar CRL kunnen uitwijken tenslotte, dan was de schade beperkter gebleven. Kortom: of EY er wel alles aan gedaan heeft om het voor de passagiers zo goed mogelijk op te lossen, daar zou je nog wel eens een boompje over kunnen opzetten.

    Bij het voorbeeld van KLM hierboven wordt het vliegveld niet genoemd, maar ook daar zou je echt nog wel een punt kunnen hebben. Niet over de birdstrike, maar of dat dan 17 uur vertraging moet opleveren...

    En inderdaad, de maatschappijen houden ons aan onze verplichtingen, dan kan dat andersom ook.
     
  5. TheFlyingDutchboy

    TheFlyingDutchboy Gold Member

    Berichten:
    3.698
    Leuk Bevonden:
    1.926
    Trofeepunten:
    648
    In dit geval is je reisverzekering of creditcardmaatschappij vaak een makkelijkere manier om een (gedeeltelijke) vergoeding te krijgen voor extra uitgaven.
     
  6. bob84

    bob84 Newbie

    Berichten:
    97
    Leuk Bevonden:
    83
    Trofeepunten:
    18
    Na een paar weken mailen en bellen blijft KLM bij haar standpunt dat wij slechts recht hebben op een gehalveerde vergoeding. Meerdere malen verzocht volgens welk artikel (EU261) dit blijkt, maar hierop geen reactie.
    Ik heb nu dus 2x €225 euro EMD aangeboden gekregen (wat op zich een mooi bedrag is, maar volgens mij niet het gene waar wij recht op hebben). Kan de klacht natuurlijk indienen bij een claimbureau, maar daar krijg ik geen EMD maar cash. Dat word dan €250 p.p. exclusief provisie. Dus zit denk ik niets anders op dan accepteren...
     
  7. Carel1

    Carel1 Gold Member

    Berichten:
    2.553
    Leuk Bevonden:
    3.581
    Trofeepunten:
    948
    Je hebt volgens mij recht op € 250 pp. Zie de link in mijn post van 12 oktober in dit draadje.
     
  8. Daan3

    Daan3 Silver Member

    Berichten:
    1.650
    Leuk Bevonden:
    1.705
    Trofeepunten:
    523
    Zoals ik het lees, wordt eerst bepaald of je in aanmerking komt voor compensatie. Dat is het geval in jouw situatie. Daarna wordt artikel 7 toegepast die meldt, dat indien je minder dan 2 uur later aankwam, de luchtvaartmaatschappij de vergoeding kan halveren. Zo toegepast heb je geen recht op volledige compensatie vrees ik.
    https://eur-lex.europa.eu/legal-content/NL/TXT/?uri=celex:32004R0261
     
  9. Carel1

    Carel1 Gold Member

    Berichten:
    2.553
    Leuk Bevonden:
    3.581
    Trofeepunten:
    948
    @bob84 was niet te laat, maar vertrok 2u45 te vroeg en dan heeft hij recht op € 250.
     
  10. Daan3

    Daan3 Silver Member

    Berichten:
    1.650
    Leuk Bevonden:
    1.705
    Trofeepunten:
    523
    Klopt, compensatie vanwege te vroeg vertrek, maar omdat hij niet te laat aankwam een halvering. 2 losse artikelen, die na elkaar toegepast worden. Krom, maar imo staat het zo beschreven.
     
  11. Carel1

    Carel1 Gold Member

    Berichten:
    2.553
    Leuk Bevonden:
    3.581
    Trofeepunten:
    948
    Ik denk het niet, er staat bij 2 uur te vroeg of 3 uur te laat. Ik lees het zo dat als één van de 2 zich voordoet, de vergoeding van € 250 van toepassing is.
     
  12. Didier13

    Didier13 Silver Member

    Berichten:
    765
    Leuk Bevonden:
    1.059
    Trofeepunten:
    428
    Even een vraagje: Kennis van me kreeg een mailtje van de KLM dat haar vlucht nu een dag eerder vertrekt naar Santiago de Chili, staat hier ook een vorm van compensatie voor nu ze in ieder geval een overnachting extra moet boeken?
    Nog iets anders, als zij de punten en xp niet gebruikt kan ik ze dan op één of andere mannier bijgeschreven krijgen? Alvast dank
     
  13. Daan3

    Daan3 Silver Member

    Berichten:
    1.650
    Leuk Bevonden:
    1.705
    Trofeepunten:
    523
    Miles en XP’s worden alleen bijgeschreven op de account van de reiziger zelf. Miles kun je overdoen naar een ander, maar dat is een dure hobby. Alleen bij gezamenlijke FB amex kan je gratis miles overboeken. Ze moet sowieso een klacht indienen ivm het eerdere vertrek en eventuele extra kosten claimen. Of ze de extra overnachting gaan vergoeden weet ik niet.
     
    Didier13 vindt dit leuk.
  14. TheFlyingDutchboy

    TheFlyingDutchboy Gold Member

    Berichten:
    3.698
    Leuk Bevonden:
    1.926
    Trofeepunten:
    648
    Ligt eraan. Hoe dicht voor vertrek kreeg ze deze melding?
     
  15. Daan3

    Daan3 Silver Member

    Berichten:
    1.650
    Leuk Bevonden:
    1.705
    Trofeepunten:
    523
    Oei, goeie, dat maakt zeker verschil!
     
  16. Didier13

    Didier13 Silver Member

    Berichten:
    765
    Leuk Bevonden:
    1.059
    Trofeepunten:
    428
    Eind deze maand.
     
  17. Carel1

    Carel1 Gold Member

    Berichten:
    2.553
    Leuk Bevonden:
    3.581
    Trofeepunten:
    948
    Bij annulering van een vlucht geldt dan:
    • Bent u meer dan 2 weken voor vertrek geïnformeerd, dan heeft u geen recht op compensatie.
     
  18. TheRobin

    TheRobin Newbie

    Berichten:
    31
    Leuk Bevonden:
    47
    Trofeepunten:
    18
    Afgelopen vrijdag BOS- CDG gevlogen. Deze vlucht had een uur vertraging en alle in-flight entertaiment systemen lagen er de gehele vlucht uit.

    Dit was de vlucht waarmee ik voor het eerst platinum werd, dus heb flink lopen klagen via social media, en een 100,- euro travel voucher van KLM ontvangen :)
     
  19. HarmDommisse

    HarmDommisse Blue Tier

    Berichten:
    300
    Leuk Bevonden:
    338
    Trofeepunten:
    63
    Altijd vervelend als iets tegenzit of nietnwerkt. Maar gelijk flink op social klagen ipv het gewone kanaal eerst te proberen vind ik altijd beetje jammer.
     
    Fripsmaster, Javadest, lloydje33 en 2 anderen vinden dit leuk.
  20. Tim82

    Tim82 Silver Member

    Berichten:
    973
    Leuk Bevonden:
    1.465
    Trofeepunten:
    303
    KLM zit toch niet voor niks op social media? Dus dan lijkt me dat ook een van de geschikte kanalen.
     
    Musliston en FlyingFonz vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina