Precies 2 jaar geleden. Vlucht van Ryanair vanuit CRL naar VIE ruim 6 uur vertraagd. Van 7 uur in de ochtend naar 1 uur in de middag. Was een zonnige dag, alle andere vluchten op tijd. Claim ingediend by Ryanair, afgewezen. Claimbureau (aviclaim) ingeschakeld. In 2 jaar heel veel documenten aangeleverd. Vandaag kreeg ik te horen dat de claim gestaakt moet worden. Te bizar, Ryanair lijkt hier vaak mee weg te komen...maargoed, helaas pindakaas.
Ik heb ook slechte ervaring met deze bureaus. Tientallen documenten opvragen en maar wachten. Ik heb het gevoel dat ze pas naar de rechter gaan bij een groot aantal passagiers reizende op dezelfde vlucht. Voor 1 persoon 30% commissie van 250 = 75 euro is het niet interessant om iets te doen. In jouw geval zullen zich maar weinig passagiers gemeld hebben.
Dat idee begin ik ook meer en meer te krijgen. Ik deed het voor 2 passagiers, maar dan alsnog...nee, geen te beste ervaring. Ik heb ook een keer via een ander bureau gekregen, ook daar na verloop van tijd niets meer van gehoord...
Het kan best een kostenafweging van een claimtoko zijn, want Ryanair staat niet bekend om het meewerken, niet met claims van passagiers, die worden standaard afgewezen, en een claimtoko moet daadwerkelijk procederen. Nu worden ook de proceskosten wel vergoed, maar Ryanair is goed in vertragen van een proces en dan kost het meer dan je vergoed kan krijgen. In het verleden heeft Aviclaim meer dan 200 rechtszaken tegelijk gestart tegen Ryanair, na een personeelsstaking, het voordeel daarvan is dat hier Ryanair natuurlijk bakzeil haalt, want één specifieke case kan je wel vertragen en in verweer gaan, zodra ze de eerste zaak verloren hebben dan verlies je de andere 199 zaken ook. Aan de andere kant, voor mijn vader via EUClaim tegen KLM, hij was de enige passagier met een dergelijke connectie, daar is voor € 250 gewoon geprocedeerd tegen KLM.
Eu261 is gewoon mooi op papier. Maar veel succes… Als consument heb je 0 invloed als de luchtvaartmaatschappij niet wilt meewerken. EU261 moet echt anders ingericht worden. Ipv passagiers moet de EU de claim indienen bij de luchtvaartmaatschappij waar dan passagiers vanuit een EU fonds betaald kunnen krijgen. De EU kan makkelijk vanuit verschillende stakeholders (vliegveld, luchtvaartmaatschappij, weerinfo, andere vluchten voor context, passagiers) info krijgen om te bepalen of het force majeure was of gewoon onkunde van de luchtvaartmaatschappij. In ieder geval, het huidig systeem is geen rechtvaardigheid.
Ik heb zelf een uitstekende ervaring met EU Claim. KLM weigerde mijn claim, toen bureau ingezet - die heeft het laten voorkomen bij de rechter - uiteindelijk betaald. Duurde idd maanden, maar toch succes.
Het is niet geweldig maar de basis staat redelijk. Hier heb je veel meer rechten dan in de VS etc. Kist overboekt om meer winst te maken? Hopen dat iemand hapt op een latere vlucht en anders mag je een rondje achterblijfroulette gaan spelen bij de gate. 3 uur vertraging? Geniet van je $12 meal credit.