Klagen werkt!

Discussie in 'Air France KLM: Flying Blue' gestart door Alexo, 3 okt 2014.

  1. arjen05

    arjen05 Silver Member

    Berichten:
    1.841
    Leuk Bevonden:
    3.250
    Trofeepunten:
    508
    Hopelijk was de XP run geen one-day-return met ruimbagage? ;)

    Als mijn bagage vertraagd is en ik iets nodig heb uit m’n ruimbagage, dan schaf ik vervangende producten aan. Denk aan kleding bij een confectiezaak als Zara of H&M, eventueel een telefoonlader of reisstekker bij een elektronicawinkel. Allemaal binnen 1 à 2 uur nadat ik weet dat m’n bagage serieus vertraagd is. Die bon gaat naar KLM en dat wordt zonder problemen vergoed.
    Heb nog nooit doorgevraagd naar extra miles of een andere vergoeding. Ik heb de indruk dat bagageklachten door een aparte afdeling behandeld worden.
     
    Carel1 vindt dit leuk.
  2. Godenzoon14

    Godenzoon14 Silver Member

    Berichten:
    1.605
    Leuk Bevonden:
    3.212
    Trofeepunten:
    508
    Wat had je zelf precies verwacht dan? Vertraagde baggage kan altijd voorkomen, zeker op korte verbindingen (had je een korte overstap?) en hoewel vervelend, vind ik 13u niet eens heel schokkend. Wat mij betreft was het met een excuusmailtje ook afgedaan. Als je de 5000 miles echt niks vind, kun je KLM altijd vragen deze weer van je account af te halen.
     
    noppie, MRB, Javadest en 3 anderen vinden dit leuk.
  3. Daan3

    Daan3 Silver Member

    Berichten:
    1.650
    Leuk Bevonden:
    1.705
    Trofeepunten:
    523
    Dit was je vlucht terug naar AMS? In principe heb je dan geen recht op vergoeding, maar wordt de bagage thuis gebracht. Ik zou tevreden zijn met 5000 miles.
     
    Godenzoon14 vindt dit leuk.
  4. MVA20

    MVA20 Silver Member

    Berichten:
    796
    Leuk Bevonden:
    956
    Trofeepunten:
    123
    Heb één keer vertraagde bagage gehad met KLM op een doorverbinding naar Havana met Copa Airlines. Vreemd dat mijn bagage in PTY was achtergebleven - ik had een overstaptijd van meer dan 3 uur. Het was al laat en het invullen van het PIR duurde een eeuwigheid. Bagage werd de volgende ochtend bij het hotel afgeleverd. Nooit een klacht over ingediend bij KLM.

    Er is me ook een keer onterecht loungetoegang geweigerd in Amsterdam. Ook geen klacht ingediend. Achteraf stom nu ik dit topic lees :D
     
    westi en Thijsk vinden dit leuk.
  5. Bosbewoner

    Bosbewoner Blue Tier

    Berichten:
    229
    Leuk Bevonden:
    289
    Trofeepunten:
    63
    Een vergoeding in euro’s lijkt me wel zo redelijk. Helemaal als je premium / business vliegt en het je tijd en geld kost om vervangende produkten te kopen.
     
  6. Musliston

    Musliston Newbie

    Berichten:
    95
    Leuk Bevonden:
    30
    Trofeepunten:
    18
    Ik had een keertje een upgrade gekocht vanuit Athene naar business voor 89 euro. De maaltijd van mijn keuze was er niet meer. Had geklaagd (eerst compliment voor de uitstekende service verder :) ) en toen kreeg ik een voucher van 120 euro :D
     
    lloydje33 en westi vinden dit leuk.
  7. petercs

    petercs Blue Tier

    Berichten:
    122
    Leuk Bevonden:
    228
    Trofeepunten:
    43
    Ik heb precies verwacht dat ik minstens 150 EUR voucher (of meer) krijg zoals in 2014 of meer miles. Mijn overstap was 11 uur, ik ben woensdag avond in Parijs aangekomen en mijn vlucht naar AMS was op donderdag ochtend om 08:40. Op jouw laatste zin wil ik geen reactie geven, het was een typisch @Godenzoon14 comment. Eigenzinnig en onnodig
     
    FlyingFonz en Godenzoon14 vinden dit leuk.
  8. Godenzoon14

    Godenzoon14 Silver Member

    Berichten:
    1.605
    Leuk Bevonden:
    3.212
    Trofeepunten:
    508
    €150 of meer, voor een koffer die 13u later komt... Als ik het goed lees was dit dus je terugvlucht en zoals @Daan3 aangaf heb je dan in principe geen recht op compensatie, mocht je essentiele dingen missen, kun je die kopen en zal KLM je terugbetalen. Persoonlijk vind ik 5000 miles echt meer dan voldoende, je kunt het ook zien als een mazzeltje dat je zelf je koffer niet naar huis hebt hoeven tillen.

    En die laatste opmerking van mij, eigenzinnig was 'ie zeker, onnodig, misschien, maar ik vind dat claimerige van veel mensen onnodig, voor ieder klein dingetje maar (buitensporige) compensatie verwachten.
     
    Ambtenaruh, Didier13, noppie en 9 anderen vinden dit leuk.
  9. Urbanjazz

    Urbanjazz Silver Member

    Berichten:
    832
    Leuk Bevonden:
    2.566
    Trofeepunten:
    383
    Met bagage vertraging op de heenreis is Skyteam naar mijn ervaring altijd heel loyaal. En zorgen ze dat je snel je koffer hebt en onkosten vergoed worden.
    Op de reis naar huis krijg je normaal niets tot weinig (tenzij het de 10de keer in 2 jaar is of zo :(:rolleyes:). Ik denk dat ze er vanuit gaan dat je wel even nr de Etos kunt gaan en nog een shirtje in de kast hebt liggen.
     
    lloydje33, Godenzoon14 en Carel1 vinden dit leuk.
  10. Flying doc

    Flying doc Silver Member

    Berichten:
    1.762
    Leuk Bevonden:
    1.775
    Trofeepunten:
    523
    MVA20, BartF, beuse242 en 4 anderen vinden dit leuk.
  11. RuudHier

    RuudHier Blue Tier

    Berichten:
    171
    Leuk Bevonden:
    69
    Trofeepunten:
    28
    Had ik nou maar geklaagd. Mijn checkin-bagage was ook een keer een dag later, alleen had ik door rare omstandigheden per ongeluk m'n huissleutel in de check-in laten zitten. Dat was wel even onhandig. Wel heel netjes weer afgeleverd enzo, procedure ging heel soepel. Volgens mij heb je technisch gezien weinig rechten dus best riant wat men bij sommigen hier doet!

    Oh, trouwens, bij mij heeft de TSA mijn cijferslot onbruikbaar gemaakt of met TSA-sleutel nog open gelaten. Heeft iemand daar tips voor? Kan men dat ergens op Schiphol fixen volgende keer dat ik daar weer ben?
     
  12. FlyingDutchman

    FlyingDutchman Blue Tier

    Berichten:
    117
    Leuk Bevonden:
    46
    Trofeepunten:
    28
    Ik vind 5000 miles ook netjes van KLM. Zie het als een coulance gebaar, je hebt geen schade geleden dus daar hoef je dan ook niet in gecompenseerd te worden.
    Neem zaken die je echt nodig hebt bij aankomst zoals opladers, toiletspullen e.d. mee in je handbagage om te voorkomen dat je zonder komt te zitten. Wanneer je echt iets nodig hebt en je moet het aanschaffen, dan worden deze kosten meestal wel vergoed maar het is een hoop gedoe om ad hoc spullen aan te moeten schaffen vooral in een vreemde stad.
     
  13. Thijsk

    Thijsk Silver Member

    Berichten:
    717
    Leuk Bevonden:
    1.193
    Trofeepunten:
    203
    Nou, we krijgen binnenkort weer een mooie update denk ik (klacht moet ik nog verwerken):
    Vlucht naar VXO:
    Zaterdag 6:40 vertrekken. Krijg op vrijdag, rond 23:30, ineens een SMS dat mijn vlucht vertraagd is en pas om 8:00 vertrekt. Dit betekent dat ik mijn aansluitende vluchten mis en derhalve ook dus niet in VXO terecht kom die dag (wel nodig voor zaken). Auto moest wel naar DUS (want huurauto).
    Gelukkig is er dan de Platinum lijn die wél ook midden in de nacht de telefoon opneemt. Uiteindelijk omgeboekt naar AMS-VXO en de extra kosten van de huurauto (plus benzine) gaan dan weer naar KLM. Netjes wat dat betreft.

    In VXO aangekomen komen mijn koffers uiteraard niet als eerste op de band (wel priority tags), maar ergens halverwege. 5000 miles was de standaard hiervoor (meen ik ergens hier gelezen te hebben)? De vlucht zelf was overigens dikke prima, goede maaltijd, aardige crew. Er werd zelfs nog aangeboden om een ijskoffie te maken, dus daar maar gebruik van gemaakt :).

    Terugreis was iets rommeliger, weliswaar was er de omboeking, maar het originele ticket van mijn collega stond óók nog in het systeem, waardoor hij dus niet meer rechtstreeks ingechecked kon worden (vanwege gemiste vluchten). BIj mij was het wel goed gegaan (terwijl we op hetzelfde itinerary vliegen). Uiteindelijk in 20 minuten opgelost, maar toch weer wat gedoe :p.
    Daarna prima vluchten gehad, zelfs nog een kado gekregen op de 1e leg (zonder er om gevraagd te hebben, dus was echt een toffe verrassing: tasje met een persoonlijke kaart van de FA's en 2 flesjes cava), behalve op de laatste leg met AirFrance (CDG-DUS), geen PDB, plus de crew begon behoorlijk laat (20-25 minuten na vertrek) met het uitserveren van de maaltijd en drank, en de FA in alle haast ook nog vergat te vragen of ik wat wilde drinken (de rest van de cabin kreeg het wel) en vervolgens snel doorliep naar Y om daar door te gaan met serveren. Zelf maar even naar de FA toegelopen en gevraagd om een glas water. De blik in haar ogen was wel weer heel mooi, eerst een beetje geirriteerd "wat moet die passagier" en daarna een "oh shit, helemaal vergeten" uitdrukking. Vanwege de haast heb ik maar niet meer gevraagd om champagne (wat normaal wel geserveerd wordt op AF vluchten). Ook geen refill meer gehad. Wel jammer, want ik had juist zo'n dorst, omdat de lounge op CDG 2G niet open was (werd vernieuwd).
    Op CDG zelf zag ik de groundcrew nog mooi discuswerpen met de koffers, waaronder 1 van mij. Gelukkig filmopnames van gemaakt, ben benieuwd wat AF/KLM hier aan gaat doen.
    Aangekomen op DUS, uiteraard mijn bagage weer niet als eerste op de band :p. Daarbij was de 2e koffer "kwijtgeraakt", dus mocht bij Swissport een claim indienen. Nu krijg ik sms'jes van zowel KLM als AF dat de bagage thuisgebracht wordt. Prima, hoef ik niet met die koffer te zeulen ;). 5000 miles wederom, toch :p?

    Al met al, prima vluchten gehad met KLM, AF mag nog wat werken aan punctualiteit&crew, gelukkig nog op tijd in VXO voor mijn werkafspraak. Ik ben superblij met de PlatinumLijn, want die krijgen de zaken toch net wat makkelijker voor elkaar (en zijn ook 24/7 bereikbaar).
     
  14. Godenzoon14

    Godenzoon14 Silver Member

    Berichten:
    1.605
    Leuk Bevonden:
    3.212
    Trofeepunten:
    508
    Volgens mij is een PDB intra-europa een uitzondering en is dit geen vast onderdeel van het product, uiteraard wel fijn als het wel kan.

    Zijn er echt mensen die bij luchtvaartmaatschappijen klagen als hun koffer niet als eerste op de band ligt? o_O Persoonlijk zou ik daar niet over klagen, de gele priority tags doen overigens ook niet echt veel, priority zit in de streepjescode ingebakken en zou er zo voor moeten zorgen dat met het laden die koffers zo liggen dat ze als eerste op de band komen. Ik verdenk de bagage-medewerkers er juist van om die gele tags bewust wat later erop te gooien maar dit gevoel wordt niet ondersteund door enige vorm van bewijs.

    Wat betreft de platinum lijn kan ik het alleen maar met je eens zijn, ze hebben daar meer mogelijkheden en kunnen binnen een paar minuten vaak je een prima alternatief bieden! :)
     
    Thijsk en FlyingFonz vinden dit leuk.
  15. Thijsk

    Thijsk Silver Member

    Berichten:
    717
    Leuk Bevonden:
    1.193
    Trofeepunten:
    203
    Levert wel miles op:
    Het is een perk waar ze zelfs mee adverteren:
    https://www.skyteam.com/en/skypriority-page/
    Als je er dan niet aan voldoet tov een SP member, dan hoort daar wat tegenover te staan. Ik heb er geen problemen mee als mijn koffer als nummer 5 (of 10) van de band afkomt, maar die gele (of groene) tags zouden er toch echt voor moeten zorgen dat hij niet als vrijwel laatste de band op komt.
    Ik begrijp overigens je laatste gevoel ;).


    PDB heb ik op alle vluchten gehad (meestal een flesje water, bij AF vluchten soms ook al champagne), ook intra-europees. Het gaat om het gebaar. En nogmaals, de lounge op 2G was dicht, dus had gehoopt op een flesje water :).

    KLM Platinum lijn is inderdaad goud waard (niet de status, het echte materiaal :p). Het zorgt er voor dat je een stuk meer op je gemak aan het reizen bent. Mijn collega heeft geen plat status, dus die kon best bellen, maar om 23:30 wordt de telefoon gewoon niet meer opgenomen. Gelukkig wilden ze op de Platinum lijn ook zijn probleem verhelpen :)
     
  16. Godenzoon14

    Godenzoon14 Silver Member

    Berichten:
    1.605
    Leuk Bevonden:
    3.212
    Trofeepunten:
    508
    Ik kan me de laatste PDB binnen europa niet eens herinneren, wat doe ik fout? :D

    Ze zijn idd écht goed daar en nooit te beroerd om te helpen, ook voor familie/vrienden/collega's zonder status.
     
    FlyingDutchman87 en Thijsk vinden dit leuk.
  17. Thijsk

    Thijsk Silver Member

    Berichten:
    717
    Leuk Bevonden:
    1.193
    Trofeepunten:
    203

    Volgende keer ook water nemen als PDB ipv alcohol, dat wil meestal helpen met dingen herinneren ;)
     
    Ambtenaruh en Godenzoon14 vinden dit leuk.
  18. arjen05

    arjen05 Silver Member

    Berichten:
    1.841
    Leuk Bevonden:
    3.250
    Trofeepunten:
    508
    Ik ben hier ook niet bekend mee. Staat dit er in de T&Cs van Flying Blue ergens dat het een garantie is dat je bagage als eerste op de band ligt?
    Mijn ervaring sluit aan bij die van @Godenzoon14 eigenlijk.


    Merk ik uit de luchthavens die genoemd worden in je post goed op dat je een business class mileage run DUS-CDG-AMS-VXO geboekt hebt met korte overstappen om op tijd op een werkafspraak te komen?
    Dat ontneemt je het recht om te klagen overigens niet hoor..
     
  19. TimH

    TimH Blue Tier

    Berichten:
    258
    Leuk Bevonden:
    324
    Trofeepunten:
    63
    De laatste keer dat ik een PDB heb gehad kan ik mij echt niet heugen, heel lang geleden. Meestal kunnen ze niet eens bij mee komen omdat het "plebs" ;) nog in het gangpad staat.
     
  20. Thijsk

    Thijsk Silver Member

    Berichten:
    717
    Leuk Bevonden:
    1.193
    Trofeepunten:
    203
    Ja, klopt. Niet het meest verstandige om te doen, maar gelukkig was ik wel op tijd. Laatste keer dat ik een mileage run met werk combineer ;).
     
    lloydje33 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina