InsideFlyer Corona Café

Discussie in 'InsideFlyer Lounge' gestart door Miya, 12 mrt 2020.

1. Tommy

Tommy Blue Tier

Leuk Bevonden:
    598
    Trofeepunten:
    123
    Lees even goed de site van de overheid door. Aruba, Bonaire en Sint Maarten zijn uitgezonderd omdat ze onder het koninkrijk vallen en lage risico landen zijn. Verder zijn er nog een aantal uitgezonderde landen zoals Australie, IJsland. Kan natuurlijk weer veranderen maar voor nu hoef je als je uit die landen terugkomt geen negatieve testuitslag te hebben.

2. TheFlyingDutchboy

TheFlyingDutchboy Gold Member

Leuk Bevonden:
    1.962
    Trofeepunten:
    648
  3. arjen05

arjen05 Silver Member

Leuk Bevonden:
    3.398
    Trofeepunten:
    508
    De site rijksoverheid.nl (uit- en inreizende passagiers) en government.nl (voor inreizende passagiers) willen nog wel eens een paar dagen (!) achterlopen. Nadat Curaçao op 8 december op code oranje is gezet, verscheen dat direct op nederlandwereldwijd.nl, maar pas op 12 december op government.nl.

Op rijksoverheid.nl staat nu overigens ook nog dit:

"Als op één van de eilanden binnen het Koninkrijk woont, bent u uitgezonderd van het EU-inreisverbod."

Echt heel duidelijk is het nog niet.

4. DuckDuck

DuckDuck Blue Tier

Leuk Bevonden:
    286
    Trofeepunten:
    63
    Het EU-inreisverbod is weer wat anders dan een verplichte negatieve PCR test.

Persoonlijk vind ik het goed dat ze het doen maar ze hadden het van de zomer moeten doen (toen 1/3 van de nieuwe besmettingen uit Frankrijk en Spanje kwam). Het is een moment opname (en je moet nog steeds in quarantaine) maar het maakt het reizen an sich iets veiliger.

5. MVA20

MVA20 Silver Member

Leuk Bevonden:
    974
    Trofeepunten:
    123
    Denk eens na. Wat voor nut heeft het om Nederlanders een verplichting op te leggen en transferpassagiers niet. Zit je een paar uur naast iemand die niet getest is en loop je via die weg alsnog een ‘besmetting’ op. Of ze lopen een paar uur op Schiphol rond te banjeren en ‘besmetten’ daar de hele boel.

Het is burgertje pesten!

MoonJ en chawa vinden dit leuk.
  6. DirkOnTour

DirkOnTour Silver Member Premium Member

Leuk Bevonden:
    628
    Trofeepunten:
    348
    Volgens dit artikel geldt dit voor iedereen die naar Nederland reist, dus niet alleen voor mensen die Nederland binnen komen. Controle vindt plaats bij het aan boord gaan.

Het is dus om de burgers te beschermen. Ik denk dat je in de war bent met de vliegbelasting;)

VinceG, FlyingFonz en Javadest vinden dit leuk.
  7. DuckDuck

DuckDuck Blue Tier

Leuk Bevonden:
    286
    Trofeepunten:
    63
    Eh, ik denk na, dank je wel.
    Je hoort mij ook niet zeggen dat het systeem perfect is ("perfect" zou zijn: grenzen dicht, iedereen binnen blijven). Wat mij betreft word er ook alleen zakelijk gereisd, desnoods op "invite only" maar ook dat is niet te doen.

Als die 'burgertjes' zich gewoon aan de adviezen zouden houden zouden dit soort maatregelen niet nodig zijn.

8. arjen05

arjen05 Silver Member

Leuk Bevonden:
    3.398
    Trofeepunten:
    508
    Je kunt bij Bonlab testen incl verklaring en de meeste huisartsen hebben ook PCR testen in huis, hoewel ik vermoed dat die bij Bonlab geanalyseerd worden.

Edit: OLB (lokale overheid) heeft overigens bevestigd dat de testen nu niet nodig zijn. Maar wellicht handige info voor de toekomst.

Thijsk en Ruut vinden dit leuk.
  9. Ozzietukker

Ozzietukker Silver Member

Leuk Bevonden:
    2.085
    Trofeepunten:
    358
    Ik zie nu inderdaad dat transitpassagiers niet uitgezonderd zijn. Dat is wel bijzonder, aan de andere kant, daarmee voorkom je dus 'misconnectende' transferpassagiers die dus Nederland in kunnen wandelen.

Laatst bewerkt: 25 dec 2020
  10. Dr_Ernie

Dr_Ernie Newbie

Leuk Bevonden:
    30
    Trofeepunten:
    18
    Leuk dat er uitzonderingen zijn waarvoor je geen PCR test hoeft te laten zien, maar niemand weet hoe je dit moet aantonen.

11. Martin325i

Martin325i Newbie

Leuk Bevonden:
    5
    Trofeepunten:
    3
    Is er al iemand die weet hoe de pcr check gaat ?
    Bij incheck?
    boarden?

Aan de grens in nl ?

12. Ruut

Ruut Silver Member

Leuk Bevonden:
    1.068
    Trofeepunten:
    223
    Het lijkt erop dat men bij het boarden een bewijs vraagt van negatieve test. Als je daar doorheen komt krijg je wellicht bij aankomst in NL nog de vraag je negatieve testuitslag te laten zien. Of helemaal niks, dat kan ook. Denk maar niet dat ze bij het boarden moeilijke vragen gaan stellen als er nog 200 pax achter je in de rij staan.

13. Ozzietukker

Leuk Bevonden:
    2.085
    Trofeepunten:
    358
    Het zal uiteraard bij het boarden gebeuren, want de luchtvaartmaatschappij is verantwoordelijk en moet mensen eventueel ook weer mee terug nemen.

Wel een kleine kanttekening, de Nederlandse overheid heeft de keutel iets ingetrokken, want men spreekt nu dat als je in Nederland bij de KMAR of een vertegenwoordiger van de veiligheidsregio staat en je geen negatieve PCR test kan overleggen de toegang tot Nederland ontzegd kan worden.
    En let op het woordje 'kan' want men weet ook wel dat de toegang tot Nederland aan iemand met een Nederlands paspoort nooit ontzegd kan worden.

Nog krommer is het beleid voor internationale treinreizen;

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-covid-19/vervoer/openbaar-vervoer

Moet ik met de boemeltrein of bus op korte ritten over de grens, ook een negatieve coronatest in bezit hebben?
    De regeling geldt alleen voor het internationaal personenvervoer met de intercitytrein en internationaal busvervoer (op een afstand meer dan 30 km van de grens). Als u met de bus de grens oversteekt vanuit Nederland en binnen een gebied van 30 kilometer reist, bent u niet verplicht een negatieve coronatest in uw bezit te hebben.

En wat nog verwonderlijker is;

Krijg ik een boete als ik niet in het bezit ben van en negatieve coronatest?
    Als u geen negatieve testuitslag in uw bezit heeft, wordt u verzocht bij de eerste stop in Nederland, de trein of bus te verlaten. U krijgt geen boete.

Dus deze maatregelen zijn compleet voor de bühne, want je komt simpelweg Nederland wel in, je moet dan wel het vervoermiddel uit, maar dan? Moet je weer terug? Want als Nederlander mag België en Duitsland je weigeren als je niet aan hun voorwaarden voldoet, zij hebben geen plicht om je toe te laten als je geen ingezetene bent van dat land.

Tim82 vindt dit leuk.
  14. Tommy

Tommy Blue Tier

Leuk Bevonden:
    598
    Trofeepunten:
    123
    Ik vlieg vannacht terug vanaf Dubai (precies als de regels ingaan) dus zal het laten weten! Baalde er enorm van dat die regel inging (omdat ik hier al was) want hier wil je natuurlijk niet vast komen te zitten... Maar gelukkig gisteren een negatieve uitslag gekregen. Het hotel regelde dit voor me en het kostte maar 30 euro... (bizar verschil met NL).

Ik snap dat sommige er een mening over hebben maar ben ondanks dat mijn reis niet echt noodzakelijk was toch gegaan. Ik had al veel kosten gemaakt die ik niet meer terug kon krijgen en heb van te voren goed de situatie hier onderzocht.

Ik vloog business class en heb hier vrienden opgezocht en ik denk dat ik minder mensen heb gezien op minder dan 1,5 meter dan de gemiddelde mensen met Kerst. Snap de regels en kleurcodering daarom nog steeds niet zeker omdat hier zo weinig besmettingen zijn.

Je wordt hier bijna met een fanfare binnengehaald zo blij zijn ze dat je komt. De regels worden echt super goed nageleefd, overal voldoende afstand, alles wordt gedesinfecteerd, zelfs je bestek zit in plastic en bij het ontbijtbuffet scheppen medewerkers het op! Als je met Emirates vliegt krijg je er zelfs een gratis COVID verzekering + hotelovernachtingen bij.

En het is hier natuurlijk heerlijk vertoeven in december (25 graden +) dus als je nog een keer de zon op wilt zoeken echt een hele grote aanrader!

Ruut, MoonJ, MVA20 en 2 anderen vinden dit leuk.
  15. Dr_Ernie

Dr_Ernie Newbie

Leuk Bevonden:
    30
    Trofeepunten:
    18
    Ik heb met 4 ministeries gebeld, het RIVM en de KLM. Mocht je in één van de uitzonderingscategorieën vallen (transportsector, energiesector ...) kan niemand mij vertellen hoe je dit moet aantonen.

De Marechaussee zegt dat ze dit niet gaan handhaven en je de toegang tot Nederland niet kunnen ontzeggen. Ze verwijzen hiervoor naar de luchtvaartmaatschappij.

Laatst bewerkt: 28 dec 2020
  16. Tim82

Tim82 Silver Member

Leuk Bevonden:
    1.465
    Trofeepunten:
    303
    Als ik het verhaal van @Ozzietukker zo lees valt het met het OV dus allemaal wel mee. Ik ga soms een dagje wandelen/fietsen in Zuid Limburg, en ga dan bv van Heerlen naar Aachen fietsen/wandelen, of naar bv Luik. Dan pak ik daar de trein terug naar hier. Blijkbaar kan dat dus gewoon nog ongehinderd :)

17. Ozzietukker

Leuk Bevonden:
    2.085
    Trofeepunten:
    358
    Het probleem zit hem ook niet bij de KMAR of veiligheidsregio. Het probleem gaat hem zitten in de lokale afhandelaar van de KLM die geen risico wil gaan lopen.

Op zich ben ik niet eens zo tegen het testen, maar ik zou veel meer zien in een sneltest op de luchthaven op de dag van vertrek. Want die 72 uur is leuk, maar er kan daar tussen veel gebeuren. (Zeker als je die test dus al in Nederland zal doen en dan gaat rondreizen, dan gaat dit het hele doel van aantonen van test voorbij).
    Die sneltest is mogelijk wat minder betrouwbaar, maar in ieder geval wel op het moment dat je daadwerkelijk moet gaan vliegen.

Maar niet getreurd, de politiek moest vooral een daad stellen om bepaalde kritiek in de media in de kiem te smoren. Er zit wat meer gecoördineerd Europees beleid aan te komen.

18. Dr_Ernie

Dr_Ernie Newbie

Leuk Bevonden:
    30
    Trofeepunten:
    18
    Denk niet dat de sneltest de oplossing is.

https://www.telegraaf.nl/nieuws/1465095178/kerst-waarschuwing-sneltest-nog-slechter-dan-gedacht

Probleem is dat er voor de bühne een maatregel wordt geïntroduceerd waarbij er dus uitzonderingen zijn en niemand weet hoe dit gehandhaafd moet worden.

19. Ozzietukker

Leuk Bevonden:
    2.085
    Trofeepunten:
    358
    Dat artikel heb ik ook gelezen, maar de fabrikant beweerd anders, en er zijn meer snel testen op de markt. En de vraag is natuurlijk hoe en onder welke omstandigheden het onderzoek is uitgevoerd.
    Het moet er uiteindelijk om gaan dat je test op het moment dat je gaat vliegen, want 72 uur vooraf is echt alleen voor de bühne, het zegt niet zoveel over de toestand van iemand op het moment dat deze daadwerkelijk vliegt.

20. MoonJ

MoonJ Silver Member

Leuk Bevonden:
    956
    Trofeepunten:
    143
    Nou het eerste probleem met de ingang van de negatieve PCR-test zijn er al. Mijn neef is gestrand op Curacao omdat hem 5 keer verschillend verteld is wel/niet mee te mogen op de vlucht, deels doordat een KLM spokesman zei dat de negatieve testuitslag nodig was vanaf 29 December bij vertrek (en vertrekdatum was 28 Dec, aankomstdatum 29 Dec) en anderen weer zeiden bij aankomst. Handig als de airline het zelf ook niet eens meer weet. :D

Deel Deze Pagina