Volgens dit artikel staat het openen van de Schengen buitengrenzen gepland op 1 juli. https://www.reuters.com/article/us-...-borders-from-july-commissioner-idUSKBN23C1NE
In het begin, april, begin mei kwam men nog een keer langs met flesjes water, op een gegeven moment kreeg ik opeens een flesje water in het doosje die al op je zitplaats lag, en nu zie je alleen nog maar het cupje in het doosje. Het aantal contactmomenten is op de huidige manier zeker minder, men wordt vooral gevraagd om niet zelf naar de galley te gaan, maar als ik naar de WC moet en op de terugweg vraag geef ik al direct aan dat ze niet zo geheimzinnig de trolly hoeven te openen als ik om een extra cupje / flesje water vraag om te verbloemen dat er ook frisdranken aanwezig zijn, dat weet ik toch wel. Wat ik wel een groot voordeel vind van de catering die direct aanwezig is, je ziet gelijk of je passagiers naast je hebt, want waar geen passagiers zitten ligt ook geen kuipje met de catering. Ik moet zeggen dat het echt wel drukker wordt, laatste vlucht naar Stockholm zat heen helemaal vol, koffers moesten aan de gate ingenomen worden, terug was het iets rustiger, maar ik maak mij dan ook geen illusies dat als de grenzen echt open gaan dat er toch best veel animo voor het reizen is, dat blijft echt niet bij alleen noodzakelijk, zeker als mensen weer een vlucht gemaakt hebben en voor zichzelf concluderen dat het wel meevalt.
Het probleem zit in Europa wel dat landen zelf nog wel wat restricties mogen opleggen door interne regelgeving. Wel is het voor de EU noodzakelijk om waar het kan wat meer open te gaan, want op de huidige manier van werken zijn er veel restricties en kost het allemaal veel meer tijd. Het voeren van een slim beleid waar je landen waar men de uitbraak onder controle hebt wat makkelijker toegang geeft dan landen die dat niet hebben door bijvoorbeeld te testen bij vertrek (liever niet bij aankomst want dan heeft men al een reis erop zitten in de nabijheid van anderen) zodat je niet compleet ongecontroleerd mensen laat binnenstromen. Uiteindelijk is meten inderdaad weten.
Wij hebben de gok genomen met een paar vrienden en op 10 juli een klein tripje Mallorca geboekt met Eurowings vanuit Dusseldorf...ben benieuwd! In de laatste 10 jaar niet zo weinig gevlogen, dus eerste tripje weer!
Vliegvelden in Polen gaan vanaf 16-06 ook weer open. Kan ik eindelijk weer gaan vliegen. https://www.reuters.com/article/us-...-eu-borders-on-saturday-pm-says-idUSKBN23H2CX
Ik zag vandaag dag mijn vlucht is geannuleerd naar PVG. Eerste vlucht van KLM staat gepland op 25 oktober. Op de KLM website zag ik vandaag dat vluchten met een vertrekdatum later dan 30 augustus niet in aanmerking komen voor flexibel omboeken (ticket is gekocht in maart). Klopt het dat wanneer ik nu wijzig naar 25 oktober, ik mijn ticket niet meer gratis kan wijzigen?
Gewoon even bellen. Geannuleerde vluchten mag je sowieso wijzigen, op papier tot 30 nov zonder tariefverschil, maar in mijn ervaring zijn ze helemaal niet moeilijk met gratis verzetten naar volgend jaar.
Telefonisch zeiden ze inderdaad dat het mag. Alleen waren ze niet eens op de hoogte van de regel dat gepland vertrek voor 30 augustus moet zijn. Ze vertelde me dat alle vluchten geboekt voor april met een gepland vertrek voor 30 november allemaal unlimited gratis om te boeken zijn in dezelfde reisklasse.
Heb de mail net gehad. Topservice! Mijn herkwalificatiejaar gaat pas in september in. Bovenop de verlenging heb je voor de volgende kwalificatie 25% minder Tier points nodig.
KLM biedt nu voor álle geannuleerde vluchten een teruggave in geld aan. Dus ook voor vluchten geannuleerd vóór 15 mei.
Had toevallig vóór het persbericht vandaag KLM aan de lijn over restitutie voor een meermaals gewijzigd vluchtschema door annuleringen. De vriendelijke dame aan de telefoon meldde mij dat het wel 6-8 weken duurt “omdat veel mensen bij KLM ontslagen zijn”. Floepte zomaar even een heel eerlijke reactie uit. Even geduld hebben dus. Leken wel Transavia toestanden trouwens want de door KLM binnen 24 uur na boeking geannuleerde vluchten kon je daarna nog gewoon boeken via site en app. Een paar dagen terug werd weer het vluchtschema omgegooid door annuleringen. Ook toen kon je de geannuleerde vluchten nog gewoon boeken. Betrof overigens vluchten in de vierde week van juli welke ik vorige week had geboekt. Paar weken terug hetzelfde verhaal met een andere boeking. Geannuleerde vlucht was nog een dag lang te boeken. Dat schijnt niet te mogen of wel?
Een hele eerlijke reactie, maar waarschijnlijk niet gestoeld op feiten. Voor zover ik weet heeft KLM gebruikgemaakt van de NOW-regeling en tot 1 juni geen mensen ontslagen. Op dit moment wordt er onderhandeld met vakbonden over wat er gaat gebeuren en naar verwachting wordt in juli duidelijk welke ontslagen er gaan vallen.
Ik weet er het fijne niet van, maar het kan zijn dat bij deze mevrouw door het niet verlengen van de tijdelijke contracten die afliepen tussen 21 april en 30 juni het gevoel is ontstaan dat er mensen ontslagen zijn. Op service afdelingen zal daarnaast hoogstwaarschijnlijk een groter aandeel van de contracten tijdelijk zijn of de posities werden bijvoorbeeld door externe partijen gevuld (en die mensen zijn inmiddels niet meer aan het werk). Hierdoor zullen medewerkers zichtbaar (waarschijnlijk werken er veel thuis dus zichtbaar met een korrel zout) steeds minder collega’s hebben op hun afdeling. Vandaar het mogelijke sentiment van ontslagen. Of deze mevrouw weet meer dan iedereen. Het blijft gissen natuurlijk.
@BartF Het worden in ieder geval spannende tijden voor degenen die bij KLM werken, zeker voor degenen die er pas relatief kort werken, want die zijn middelpunt van de discussie. Ik vind het al knap hoe ze met die onzekerheid, in combi met toch veel klagende klanten over allerlei keuzes die de bedrijfstop maakt, nog de klantenservice leveren die ze leveren.
Een tijdelijk contract dat niet wordt verlengd is ook een ontslag. Juridisch gezien de eenvoudigste vorm maar niet minder vervelend. Als ik me goed herinner was dit in april al aangekondigd dus in de tussentijd zijn er waarschijnlijk al een hoop contracten afgelopen.
Iemand enig idee of de lounges van Air France in de Schengen Terminal op CDG (2F) weer open gaan of zijn deze inmiddels al open?