Omdat KLM de letter der wet moet volgen en daar staat dat in alle publiek transport mondmaskers gedragen moeten worden, maar niet in de gebouwen zelf. Eind oktober heeft men zelf overeengekomen om de huidige regelgeving tot maart 2023 ongemoeid te laten en niet te kijken of het wel nodig is. En dat is gelijk de reden waarom je zoveel mensen in het publiek transport zonder ziet, men negeert gewoon de regel omdat de politie niet meer actief handhaaft omdat deze andere prioriteiten heeft. Maar in een vliegtuig moet men het wel omroepen, maar hoe goed was de controle erop?
We kunnen dit topic weer langzaam omhoog halen... Thailand moet je inmiddels weer gevaccineerd zijn om binnen te komen, een maatregel waar ik overigens geen moeite mee heb. Ben benieuwd welke landen er gaan volgen in Azie...
Ik heb er wel moeite mee. Je gaat vragen om een bewijs van vaccinatie die gemaakt is voor een variant uit 2020…. Als je dan ook leest dat Nederland de testplicht voor Chinezen vooral invoert om niet uit de pas te lopen met de EU en vooral het te doen voor beeldvorming en niet om medische noodzaak en we zijn weer terug bij af. Het enige lichtpuntje is dat de 1e kamer niet terug komt van reces, dus de coronawet die men er eventjes door wilde loodsen gaat het dus niet halen in huidige vorm vermoed ik zo.
In Thailand is de eis nu weer even van de baan: https://www.straitstimes.com/asia/s...-after-phuket-warning-over-cancelled-bookings Voor Indonesië weet ik dat er geruchten waren dat de vaccinatie eis er ook af zou gaan, maar dit is niet bevestigd. Ik verwacht dat dit voor nu ook even van de baan zal zijn, maar who knows.
Typisch Thailand ook weer met die halve regels en vage communicatie de afgelopen tijd. Ik vrees er wel een beetje voor dat ze in Azië weer fanatiek met de mondkapjes willen gaan beginnen. Zit er niet op t wachten straks weer 15 uur met een mondkapje op in het vliegtuig te moeten zitten.
Ik zal maar even voor me houden wat ik echt van deze aan en afkondiging vindt. Maar met een maatregel uit medisch oogpunt heeft het niets meer te maken en dat is wel zorgelijk. De vraag hier is vooral waarom ging de militaire junta zo snel overstag, wie hebben ze nodig om aan de macht te blijven en heeft zich geroerd. Ben benieuwd met de mondmaskers, KLM heeft toen het nog moest nou niet heel streng gehandhaafd, dus als ze het houden met een keer omroepen aan het begin en vervolgens het daarbij laten dan zal dat wel loslopen.
Colombia eist nog steeds test of vaccinatiebewijs welke in veel gevallen nu een jaar oud zijn (tenzij men een 4e booster heeft gehaald) én mondkapje op de vlucht daar naartoe. Ik vond het wel grappig dat Colombianen meteen dat mondkapje afgooide op het moment dat ze het toestel uit stapte.
Om dit voor te blijven heb ik in november mijn 4e shot laten zetten. Over 2 weken mag ik weer naar Colombia
Het is meer dat je met vaccinatiebewijzen van meer dan een jaar oud gewoon kunt reizen terwijl bekend is dat die vaccinaties nu minder effectief zijn. Wat dat betreft ben ik het hierover gewoon eens met @Ozzietukker dat dit een maatregel van niets is.
Op de luchthaven en op perrons in ontSpanje hoeft al enige tijd ook officieel geen mondmasker meer. De opvolging is in de metro of trein al een hele tijd minder dan 10%. In de bus is het wat hoger 70-80% omdat het toch wat persoonlijker is. Met Air France of KLM heb ik al een hele tijd geen mondmasker op naar en va. Barcelona, ik dacht ook dat het moest maar er kleven kennelijk geen sancties aan. De budget vlieger met Vueling is wel de pineut… De afschaffing wilde men in het ov eigenlijk pas vanaf eind maart doen, maar omdat de regel zo erg genegeerd wordt doet men het toch eerder omdat de politie simpelweg geen boetes uitschrijft waardoor het een papieren regel is geworden.