Voor degenen die bij KLM nog op hun voucher wachten; in 'Mijn Reis' zou de status van de aanvraag inmiddels te zien moeten zijn.
Noem jij dat maar een stuwmeer. Ik vlieg 2x per maand binnen EU, dus dat levert mij 240XP op + 60XP van Amex kom ik net op 300. Af en toe komt het zo uit dat ik long haul ook KLM kies, maar gezien mijn woonplaats is dat niet de 1e keus. Dus als ze nu 300 XP van mijn buffer afhalen, kan ik komende jaren tekort komen om status te handhaven en komt dus ook PFL in gevaar. Als ze nu iedereen gelijk zouden behandelen OK, maar dit is meten met 3 maten: 1) je krijgt een korting van 25% op het aantal te behalen XP 2) je krijgt je huidige status als bonus 3) je krijgt niets
Ik lees net dat klanten uit Israel wel gewoon refunds krijgen van KLM in plaats van een stapel vouchers. De Israel Consumer Council had namelijk aangekondigd "class action" processen te starten tegen luchtvaartmaatschappijen die zich niet aan de wet houden. In de Verengde staten zie je ook dat de overheid eist dat de luchtvaartmaatschappijen zich aan de wet houden. Jammer dat in Nederland er geen instantie is die opkomt voor onze rechten. De overheid koopt wel voor 700 miljoen aandelen in KLM, betaald 90% van het salaris van het personeel, staat voor 90% garant voor de leningen en helpt KLM op elk mogelijke manier. De trouwe Nederlandse klanten echter, worden behandeld als kippen die geplukt mogen worden. Of het nu het weigeren van refunds is, het verstrekken van bewust verkeerde informatie of het afpoeieren van de trouwste flying blue leden. Alles moet in het voordeel van KLM zijn. Ik denk dat het een gebrek aan concurrentie is op Schiphol. Het zou beter zijn als de allianties er meer evenredig aanwezig zouden zijn. Dan is er daadwerkelijk concurrentie en word er misschien weer aan de klant gedacht.
Bij mij is dat net zoals bij jou en de meeste vliegers. Maar ik kan me voorstellen dat ze zich bij Flying Blue achter de oren krabben wat te doen met de hoeveelheden XP van sommige leden. Ik heb nu rond de 1000XP, maar dat is bijna allemaal puur rollover XP. Ben in juni 3 jaar Platinum, dus PFL is nog ver weg. Theoretisch gezien kan ik dus de komende jaren met minder dan 300 gevlogen XP per jaar evengoed Platinum handhaven. Maar ik reken wel op één of twee grootscheepse veranderingen in het Flying Blue programma voordat de tijd daar is.....
Is het niet zo dat optie 1 is komen te vervallen en dus wordt teruggedraaid? Er staat namelijk dat ook leden met kwalificatieperiode tm 31 maart 2020 onder de nieuwe verlengingsregeling vallen. Blijft dat er verschillen in behandeling blijven en dat het wrang is dat in theorie sommige leden 300xp cadeau kunnen krijgen en anderen hun XP-buffer zien verdampen. Is voor FB wel lastig om iedereen naar rato te compenseren, zeker omdat op dit moment niet bekend is wanneer de luchtvaart weer op gang komt. Het gebaar om alles een jaar te verlengen is wel royaal, alleen niet iedereen heeft er profijt van. Met mijn t/m de zomer geplande vluchten ging ik een lekkere xp-buffer opbouwen zodat ik volgend jaar voldoende xp's zou hebben staan om mijn miles saldo aan te wenden voor award vluchten. Eerst maar afwachten wanneer er weer gevlogen mag worden.
Ze hoeven helemaal niet zover te kijken. Hun eigen aandeelhouder Delta heeft de statussen een jaar verlengd en: "Alle Medallion Qualification Miles (MQM’s) voor 2020, kun je meenemen naar 2021." https://insideflyer.nl/delta-verlengt-medallion-status-met-twaalf-maanden/ Hoe moeilijk kan het soms zijn.
Het is heel eerlijk en eenvoudig op te lossen. In plaats van verlenging krijgt iedere statushouder XP’s cadeau. De vraag is dan wanneer hoeveel? Ook dat is eenvoudig. Peildatum is 31 maart 2020, en op deze datum krijgt elke statushouder een bepaald percentage van de benodigde XP voor herkwalificatie voor niks. Stel er 4 á 5 maanden niet gevlogen wordt. Dan is het fair om 50% cadeau te geven. Silver krijgt 50XP, Gold krijgt dan 90XP en platinum 150XP. Het moet niet teveel worden want dan is een niveau stijgen te eenvoudig, maar wel weer genoeg om redelijkerwijs zelf de rest bij elkaar te vliegen. Ook worden de rollover XP’s niet aangetast richting PFL. Dit is volgens mij de meest eerlijke manier voor iedereen.
Hear! Hear! Er zullen altijd mensen zijn, die er voordeliger uitkomen en anderen, die er nadeliger uitkomen, ongeacht wat voor regeling er verzonnen wordt, maar dit lijkt mij een eerlijke en enorm simpele regeling. Dat vergt natuurlijk wel dat bekend is wanneer er weer gevlogen kan worden. Daarom nog even afwachten voordat we ons in te harde woorden uitlaten over de verschillende maatschappijen en de compensatieregelingen.
Als ik even advocaat van de duivel speel; vind ik het helemaal niet 'eenvoudig'. Flying Blue heeft waarschijnlijk deze keuze gemaakt om voor een hoop leden, die zich zorgen maken over herkwalificatie in de rest van dit jaar, de onzekerheid over behoud van status weg te nemen. De manier waarop dit nu gebeurd is, is wellicht een kanonskogel op een mug waarbij de nuance voor voornamelijk (Platinum) leden met veel rollover XP verloren is gegaan. Maar bij het uitdelen van XP kom je ook weer in de knel met het aantal wat juist is. Want het aantal maanden waarin er niet gevlogen kan worden, is niet de enige factor waarom mensen niet meer (kunnen) reizen. Er is straks ook een overgangsperiode, er kunnen individuele of vanuit het bedrijf beperkingen zijn waarin niet gereisd kan worden, sommige bestemmingen kunnen nog steeds dicht zijn etc. Daarnaast zijn de verdiensten van XP voor de meeste leden niet homogeen verdeeld over het jaar. Stel dat iemand in jouw voorbeeld voor 31 maart al 280 XP had behaald en in de rest van het jaar bijna geen vluchten meer had gepland. Die zou er dan 150 XP bij krijgen. Omgekeerd zijn er leden die net in de 4-5 maanden waarin niet gevlogen zou worden hun piek hadden en makkelijk zouden herkwalificeren. Die zouden dan 'slechts' 50% krijgen. Dat zou dan ook niet 'eerlijk' zijn in bepaalde gevallen; dat probleem houd je altijd. Voor nu zou ik het vooral doorgeven aan Flying Blue als dit i.v.m. XP nadelig voor je uitpakt. Wellicht kan er dan nog een bonus komen voor leden die uit zichzelf al geherkwalificeerd (zouden) zijn.
Helemaal mee eens dat nu nog niet duidelijk is wanneer vliegen weer hervat gaat worden, en ook naar welke bestemmingen. De 4 á 5 maanden is slechts een voorbeeld en het kan ook met een ander percentage. Uiteraard wel op basis van achteraf verrekenen.
Als je mileage runs hebt gedaan om punten op te sparen, worden er nu 180 / 300 etc. door je neus geboord. Niet heel relaxed. Maar voor normale vliegers die hun normale vliegpatroon volgen en daar XPs mee sparen, komt er een jaartje status bij en een hoop zorgen om status te verliezen. Zojuist bericht gekregen dat Ultis 900 UXP gecrediteerd krijgen binnenkort. Dus er wordt 50% van de kwalificatie gecompenseerd voor bestaande Ultis.
Normale vliegers die normaal 180/300 XP halen krijgen er geen jaar status bij. De 180/300 XP worden afgeboekt voor dat jaar.
Excuus, met 'normaal' bedoelde ik mensen die binnen de te behalen XPs voor hun status blijven, die merken nu niks. Degenen die tekort komen worden gecompenseerd en degenen die aan het hamsteren waren, die hadden pech. Ikzelf val in die laatste categorie overigens, ik had extra XPs staan uit reguliere vluchten om dit jaar al te kunnen kwalificeren voor platinum en dat was dus niet nodig geweest.
Nou, dan kan ik voor later dit jaar iig eens kijken voor een mooi reisje met Oneworld of Star Alliance.. Ik had overigens als er geen Corona was van Gold naar Plat gegaan eind van het jaar, maar helaas, volgend jaar weer een kans.
Op zich inderdaad fijn om het vliegen en sparen met 1 maatschappij/alliantie los te laten. Onderweg naar P4Life voel je toch een bepaalde commitment om met Skyteam te vliegen. Alleen zouden de slots op Schiphol wel beter verdeeld mogen worden. Zodat er ook wat te kiezen valt.
Begrijp ik nu goed dat Ulti’s er 900 (U)XP bij krijgen? Dus niet als aanvulling mocht je de 1800 niet halen...? In dat geval vind ik het extra bizar dat de rest er zo karig vanaf komt...
Alleen UXP, oftewel je krijgt 50% compensatie voor je kwalificatiecriteria. De kwalificatieperiode loopt 2 jaar, dus 'zomaar' verlengen was wat te genereus geweest denk ik. Strategie is vergelijkbaar in het hele programma: bestaande loyale klanten worden beloond, iedereen die bezig was een bepaalde status te bereiken of veilig te stellen voor 1+ jaar, komt er karig vanaf.