Ik weet nog van IHG: Our True Hospitality for Good partner – the International Federation of Red Cross and Red Crescent Societies – has activated a COVID-19 fund which provides medical assistance for those who need it most. We know that many of you are looking for ways to make a difference, and by donating points you can now help to support these vital efforts.
KLM heeft het omboekbeleid aangepast en verlengd naar vluchten t/m 30 juni. Er is nu wel een boekingsrestrictie bijgekomen; beleid geldt voor vluchten uiterlijk 16 april geboekt.
Heb net deze week een vlucht van 08-04 verplaatst naar 18-06. Zou ik die dan nog een keer kunnen wijzigen?
Geldt dit voor boekingen waarvan alleen de outbound vlucht voor 30 juni vertrekt of moeten zowel de outbound als inbound voor 30 juni plaatsvinden om kosteloos te annuleren/wijzigen?
Goede vraag. Zo specifiek staat er niet wat over vermeld, althans ik heb het niet kunnen vinden. Bel ze dan krijg je vast een antwoord
Op KLM.nl staat nu onder omboekingsbeleid VS: 2. Vraag teruggave aan U heeft recht op volledige teruggave van de kosten van uw ticket als uw vlucht is geannuleerd door de luchtvaartmaatschappij, of als uw vlucht meer dan 3 uur vertraagd was. Teruggave aanvragen Als u uw ticket via KLM.com, een KLM-ticketkantoor of het KLM Contactcentrum heeft gekocht en uw ticketnummer begint met 074, kunt u online teruggave aanvragen in slechts een paar stappen. Als u via een reisbureau heeft geboekt, neem dan rechtstreeks contact met hen op om teruggave aan te vragen. Lijkt er op dat je nu dus wel cash terug kan krijgen, dus ver alleen voor tickets van/naar VS.
Ik had ze 2 keer een berichtje gestuurd en ze sturen elke keer een standaard bericht wat er online staat. Vandaag proberen te bellen en na 15 min in de wacht opgegeven. Ik zal het morgen nog eens proberen.
Officieel gelden de data voor individuele vluchten tot de genoemde data. Als een gedeelte van je boeking binnen de genoemde data valt, bijv. 30 juni of 30 nov, kun je dat gedeelte wijzigen. Als je inlogt op 'mijn reis' zie je wat er van toepassing is voor jouw boeking. Als je klikt op wijzigen en alle vluchten voor een alternatieve datum staan op '+ 0 euro', dan weet je dat. Ik heb een boeking met heenvlucht BOS-AMS volgende week en terugvlucht mid-juli, daarvan kan ik nu dat eerste stuk gratis wijzigen. Als alle vluchten uit je boeking nog moeten beginnen, kan dit alleen voor vluchten direct bij KLM geboekt overigens. Heb je via een OTA (expedia, budgetair, schipholtickets etc) geboekt, dan zul je hen moeten bellen voor de wijziging.
Inmiddels is bekend geworden dat AF/KLM een cashinjectie van maar liefst €10.000.000.000 vraagt. Hun eigen vermogen was eind 2019 ca. €2.000.000.000. Ze geven ook aan dat ze momenteel €25.000.000 per dag verliezen. Dus: €12.000.000.000 / €25.000.000 = 480 dagen (!) die ze willen overbruggen? Wat speelt hier?
Winst & verlies is iets anders dan cash. Het verlies en de negatieve kasstroom zal nog wel enige tijd (jaren) duren, ook als er op korte termijn weer gevlogen kan worden.
Daarom had ik het ook over het eigen vermogen en niet over de winst of verlies. De kasstroom gaat langzaam aan weer op gang komen (ga ik van uit) waardoor de 25M aan verlies vermindert. Ik vraag me af of AF/KLM niet een veel langere beperking van vluchten voorziet. Of hadden ze voor miljarden aan tickets verkocht die ze nu hebben omgezet in vouchers waardoor er geen inkomsten zijn de komende 400 dagen?
Ik begrijp je nog steeds niet helemaal. Het eigen vermogen zegt weinig over de kaspositie. Het zal hier mee te maken hebben: "Ook verwacht de Groep dat het nog minimaal twee jaar zal duren voordat AF-KLM op hetzelfde niveau als voor de crisis kan terugkeren." Als het vliegverkeer weer op gang komt zal de negatieve kasstroom afvlakken, maar ze verwachten dat dit dus nog wel een tijdje zal voortduren. Daar zal die liquiditeitsbehoefte vandaan komen. En dit zal vast niet een "worse-case" scenario zijn, want dan hebben ze nog veel meer geld nodig.
Het gaat me er meer om dat je me niet wijs kunt maken dat er geen liquide middelen binnen die 2 miljard zijn of dat ze niets kunnen liquideren. Laat het een paar honderd miljoen zijn waarmee ze zelf een maand kunnen uitzingen. Dan blijft voor mij de vraag waarom er nog een extra 400 dagen ingebracht moeten worden. Hetzelfde niveau van voor de crisis is ook niet nodig omdat ze vorig jaar gewoon winst hebben gedraaid. Ik vraag me dus oprecht af welk scenario dit is en waarop het gebaseerd is. Hiermee hebben ze iig genoeg cash in huis om tot volgend jaar rond deze tijd op dit niveau te blijven doorgaan
Gezien de flexibiliteit die KLM nu aanbiedt op tickets geboekt voor 16 april ben ik van plan om mijn ticket voor in juni naar china aan te schaffen. De vluchten die ik wil boeken zijn beschikbaar op google filghts en vrijwel alle OTA's. Het gekke is nu dat KLM deze vluchten niet gezamelijk aanbiedt. Telefonisch hetzelfde probleem. KLM kan de vluchten wel allemaal apart inboeken maar dan is de prijs ruim 3x zoveel. Air France heeft de optie wel met iets ongunstigere vluchten. Biedt Air France hetzelfde omboekbeleid aan als KLM? Ik zie bij Air France namelijk geen extra kopje "rebook policy mainland China". Het lieft boek ik natuurlijk bij KLM, aangezien ze daar de vluchten niet aanbieden vroeg ik me af bij welke OTA jullie evt adviseren om te boeken (flexibel in omboeken het liefst zonder bijkomende kosten).
Interessant inderdaad waarop die 10 miljard is gebaseerd. Aan de andere kant, het kan natuurlijk ook zo zijn dat dit de inzet is van AF-KLM en het uiteindelijke bedrag lager uitpakt zodat men een veilige marge heeft genomen. Ik vind overigens dat de regeringen wel een krachtig signaal moeten geven om luchtvaartmaatschappijen staatssteun te geven omdat je anders een heel ander luchtvaartlandschap gaat krijgen die niet perse goed is voor de landen zelf. Gezien het noodfonds wat de EU heeft vrijgemaakt moet er ook wel wat ruimte zijn.
Ik heb bericht van Lastminute.com over de refund. Ik krijg de volgende keuzes: 1. Travel credit twv 110% van de booking 2. Voucher 3. Cash refund -30euro Iemand hier ervaring mee? Ik kan de voorwaarden van de travelcredit niet vinden.
Heel eerlijk: Het kan aan m'n reet roesten. Vind de behandeling van KLM aan de frequent flyers zo ruk. Als ik bel krijg ik het callcenter in Mauritius wat geen woord Engels spreekt, voor "moeilijke" vragen duurt het altijd 8 weken voor je antwoord ontvangt, aan boord gaan de voordelen niet verder dan een middelmatige comfort stoel, en als nieuwe member zul je benauwd veel moeten vliegen om de 580XP bij elkaar te sprokkelen als je voor domestic vluchten maar 2XP krijgt... Doe mij maar Delta. Meer voordelen voor minder vliegen. Krijg elk jaar een $200 voucher, bij elke vlucht een gratis upgrade, en waar de Service Desk van KLM nooit wat doet ben ik al zo vaak uit de brand beholpen door Delta... Basic Economy tickets die gratis worden gewijzigd, upgrade naar business door vertraging, refunds die volgens de conditions eigenlijk niet mogen... Voor volgend jaar is de Platinum al binnen en doordat mijn MQMs van 2020 en 2021 nu tellen voor Diamond Status is die eigenlijk ook binnen handbereik. Bij het behalen van die status is één van de Choice Benefits het krijgen van 4 systemwide upgrades. Dan vlieg ik dus met mijn economy ticket van 300 euro twee keer op en neer in business class .